Makita MLT 100 en Bosch PRO GMF 1600 CE verwerken in werktafel

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
@rossi

is de geleiding ook verstelbaar?
even een korte uitleg.
als je een krom stuk hout zaagt en je geleiding loopt een stuk voorbij het zaagblad heb je kans op knellen en indien de gevolgen.
het hout moet dan namelijk kunnen "uitzetten"
maar als je een plaat zaagt is het soms wel makkelijk met het oog op steun dat hij langer door loopt.
ik heb alle tekst niet gelezen, dus het kan aan mij liggen..
als ik de foto's zo zie is hij niet verstelbaar.

Ps. hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd, het valt niet meer iets te schrijven in plaats van zeggen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Gaaf project ben je aan het doen man, echt leuk om te zien hoe een ander een project doet wat ik ook aan het doen ben.
ik bestel mijn aluminium altijd op maat bij cmd in Emmen, die leveren aluminium op iedere plaatdikte op maat, dan hoef je alleen maar gaten te maken en schroefdraad te tappen en te monteren.
Mooie plaat die van incra, die heb ik ook nog overwogen maar ik wil ook mijn ts55 er in zetten en dat kan helaas niet met de incra plaat.
ik heb wel de stalen inlegplaatjes besteld voor het incra clean sweep systeem.

john
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
@rossi

is de geleiding ook verstelbaar?
even een korte uitleg.
als je een krom stuk hout zaagt en je geleiding loopt een stuk voorbij het zaagblad heb je kans op knellen en indien de gevolgen.
het hout moet dan namelijk kunnen "uitzetten"
maar als je een plaat zaagt is het soms wel makkelijk met het oog op steun dat hij langer door loopt.
ik heb alle tekst niet gelezen, dus het kan aan mij liggen..
als ik de foto's zo zie is hij niet verstelbaar.

Ps. hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd, het valt niet meer iets te schrijven in plaats van zeggen.

Ik begrijp wat je bedoeld stanly..
De gleiding is NIET verstelbaar. Ik ben eerst raad gaan vragen aan de gene die altijd hout zaagt voor mij. Ik heb hem ook verteld voor wat mijn zaag moest dienen.
De zaag gaat ook alleen maar moeten dienen om kleine stukken te zagen.

Toch bedank voor de opmerking.



Gaaf project ben je aan het doen man, echt leuk om te zien hoe een ander een project doet wat ik ook aan het doen ben.
ik bestel mijn aluminium altijd op maat bij cmd in Emmen, die leveren aluminium op iedere plaatdikte op maat, dan hoef je alleen maar gaten te maken en schroefdraad te tappen en te monteren.
Mooie plaat die van incra, die heb ik ook nog overwogen maar ik wil ook mijn ts55 er in zetten en dat kan helaas niet met de incra plaat.
ik heb wel de stalen inlegplaatjes besteld voor het incra clean sweep systeem.

john

Mijn Bosch PRO GMF 1600 CE Past ook niet op de incra plaat. Ik los het wel op.
Ik ben u project ook aan het volgen. Zeeeeeeer mooie tafel waar je aan bezig ben. Ik zou ze zo in een glazen kastje zetten.

images.jpg
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Een dikke maand geleden vertelde ik hier dat ik mijn laatste tafel ging maken. Omdat nog niet alle onderdelen geleverd zijn, heb ik eerst nog een kleinere gemaakt. De voorlaatste.
Deze is 200x64 cm.
Deze is volledig van aluminium gemaakt. Waarvoor ik deze ga gebruiken zal ik later gaan vertellen. Er zit nog teveel in mijn hoofd wat nog niet op punt staat.

P1000866_resize_zpsac25f8a0.jpg


Op de achtergrond kan je ook al zien dat de garage in 2 is gesplitst door de rolluik die naar beneden is. Deze hebben we op een mooie manier kunnen inwerken, en ik ben er zeer tevreden over dat het me zo gelukt is.

P1000885_resize_zpse436dbe1.jpg


Wat de alu aangaat, dacht ik al meteen dat ik dit snel wel even kon in mekaar schroeven. Vergeet het maar.
Eerste probleem was al meteen dat ik de meegeleverde wieltje niet rechtstreeks onder de poten (8x8cm) kon draaien. Dan maar 4 plaatjes gemaakt van 12mm dik, en die eronder geschroefd.

P1000861_resize_zps73d6dd5f.jpg


Ik moest ook lachen met de wieltjes die ze me meegeleverd hadden. Zag er zeer prullerig uit, maar eens alles klaar was waren te toch perfect.

P1000862_resize_zpsd4bc9312.jpg


P1000863_resize_zpscbc998d0.jpg


De tafel heb ik ook voorzien van 2 dozen met 4 stopcontacten in.
Alles afgetekend en dan de bovenfrees erin gezet voor wat plaats te maken voor de kabels.
P1000865_resize_zpsac17ac7d.jpg


P1000881_resize_zps69f3f545.jpg


Omdat ik rechtshandig ben heb ik de stopcontacten ook aan de rechterkant gezet.

Het voordeel van dit profiel is dat je er overal busjes met schroefdraad (m4-5-6-8) in kan insteken die je kan verzetten waar je ze ook maar wil.
P1000882_resize_zpseb7cef30.jpg

Deze zijkant heb ik extra voorzien van die dingen.
Aan deze kant zou in graag een plooibank willen op vast zetten. Hoe ik dit ga doen, en maken, heb ik nog niet bij stilgestaan.
Ik weet ook nog niet het fijne van alles hoe je een plooibank moet maken, maar daarom dient Google hé, en alle tip's zijn natuurlijk welkom.

P1000881_resize_zps69f3f545.jpg


Je kan ook zien dat ik in de gaten van de top plaat ook schroefdraad hebt getapt (m8).

P1000880_resize_zps083b6e3f.jpg


Wat de bovenkant betreft, kan ik ook alle kanten op voor iets vast te zetten.
P1000884_resize_zpsd7cdab4e.jpg


Tot zover deze tafel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Ben benieuwd waar het voor is. Gaat het blad niet doorbuigen?

Valt me op dat de T-tracks in de poten niet aan de zijkant bereikbaar zijn, bv. voor een lijmklem. Die paar moeren erin, is dat voldoende?

Waar heb je trouwens de onderdelen vandaan? Wat zijn die strips met boutgaten in het bovenblad?
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ben benieuwd waar het voor is. Gaat het blad niet doorbuigen?

Valt me op dat de T-tracks in de poten niet aan de zijkant bereikbaar zijn, bv. voor een lijmklem. Die paar moeren erin, is dat voldoende?

Waar heb je trouwens de onderdelen vandaan? Wat zijn die strips met boutgaten in het bovenblad?

Al de poten zijn voorzien van busjes me schroefdraad, zodat ik de T- track kan gebruiken.

Strips aan de bovenkant? Daar kan ik ook iets bij vastklemmen.

BLAD DOORBUIGEN ????????

Toen de tafel klaar was wilde ik dit ook weten.
Een vriend van mij (93kg) is in het midden op de tafel gaan staan. Dan een rechte lat genomen, en toen zag ik dat ze iets meer dan 1mm doorbuigde.
Met andere woorden, voor het gene ik ze ga gebruiken gaat ze recht blijven, daar ben ik zeker van.
 

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
Waar heb je het profiel vandaan?
Ik zoek namelijk nog scharnieren met klem voor mijn profiel
alvast bedankt
 

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
Bedankt, staat er helaas niet op.
mooie tafel verder!
waarom heb je voor deze manier gekozen voor je tafelblad?
ben zelf bezig met een tafel voor me afkortzaag en heb een frame van profiel gemolenwiekt met binnen in betonplex.
Kan waarschijnlijk niet 93kg aan, maar als werktafel genoeg(hoop ik)
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Bedankt, staat er helaas niet op.
mooie tafel verder!
waarom heb je voor deze manier gekozen voor je tafelblad?
ben zelf bezig met een tafel voor me afkortzaag en heb een frame van profiel gemolenwiekt met binnen in betonplex.
Kan waarschijnlijk niet 93kg aan, maar als werktafel genoeg(hoop ik)

Hier gaat toch wat gewicht op komen te staan, en wilde ook vele dingen kunnen vastklemmen.
 

stanley

Actieve deelnemer
12 aug 2013
30
1
Dan is dit voor jou een mooie oplossing zo, misschien passen de lijmklemmen van festool of andere merken wel in je profiel.
Bij mij niet, dus nu kijken of het anders kan.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Alle materiaal voor de tafel te maken is eindelijk toegekomen.....
Ik kijk er naar uit om alles in mekaar te schroeven, en dan de zaag er gaan in verwerken
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik ben druk bezig met de laatste tafel in mekaar te steken. Het is (was) nogal een puzzel, maar ze is voor mij perfect.
Voorsmaakje.
P1000938_resize_zps3e91c251.jpg


P1000954_resize_zps96badf76.jpg

Hier steken al verschrikkelijk veel uren in om alles goed op mekaar af te stellen.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Op een paar kleine dingen na, is mijn zaagtafel bijna klaar. Ik wacht voor het moment op een nieuwe frees.
De smalle lange tafel is ondertussen klaar voor gebruikt te worden. De bedoeling van deze tafel is dat mijn kolomboor, schuurmachine en freesplaat daar allemaal op komt te staan.
Wat ik ook wilde hebben is, dat ik deze toestellen kon verschuiven waar ik ze wilde hebben zonder dat ze los staan op de tafel en er kunnen vanaf vallen.
Ik had toen ik de alu bestelde gezien dat ze ook Teflon glijders verkochten, en heb er zo een deel gekocht.
Natuurlijk paste dit niet in het profiel wat ik nodig had, vraag me niet waarom. Voordeel was dan wel weer dat de passing te klein was, en ik dit kon oplossen met de bovenfrees.
Links zie je dat ik de gleuf groter gemaakt heb.
P1000923_resize_zps11bf5931.jpg

Dit was simpel om te doen, maaaaaaaar ik moest dit ook op een veilige manier doen.
Ik heb het teflon plaatje op een stuk alu vast gezet.
Zo kon ik alles mooi onder controle houden. De 2 grote verzonken gaten heb ik gemaakt voor mijn vingers in te zetten, zo had ik het meeste grip.
P1000924_resize_zps1aa91ce7.jpg

P1000925_resize_zps67c94166.jpg

Hier zie je het resultaat.
P1000931_resize_zpsf39bf91a.jpg

Dan heb ik platen gezaagd van volkern waar de toestellen komen op vast te staan.
Het kolomboormachine heb ik ook nog wat getuned.
Ik wilde een grote plaat hebben waar ik dingen kon op vast klemmen.
Eerst een mal gemaakt van mdf in de vorm die ik moest hebben en daarna alles mooi uitgefreesd met een kopieerfrees , simpel.
P1000974_resize_zps6f328039.jpg

P1000977_resize_zps6dc9f6fd.jpg

Op de achtergrond zie je de volkern plaat waar de alu komt op te staan.
De zwarte schroef dient voor de plaat vast te zetten op het boormachine.
P1000979_resize_zpse5ca80f9.jpg

Hier kan je ook zien dat ik, waar ik dat wil busjes kan zetten met schroefdraad in voor iets vast te zetten, handig als je het mij vraagt.
P1000981_resize_zpsb5cc9090.jpg

In het center komt een stuk van 16mm mdf te liggen. Dit heb ik ook goed groot (9cm) gemaakt. Ik wil NIET in mijn alu boren. Als het blokje versleten is zet ik er een nieuw in. Heb ze op voorraad.
P1000983_resize_zpsbb4643d4.jpg

Omdat ik maar 1 schroef wilde hebben voor de plaat vast te zetten, heb ik dit aan de onderkant gemaakt.
P1000985_resize_zps662ead7c.jpg

Dit past perfect op de boortafel.
Omdat ik nu een grotere tafel had op mijn boormachine, kon ik de hendel voor de tafel omhoog en omlaag te doen niet meer bedienen.
Deze kwam natuurlijk tegen mijn alu plaat aan.
Dit heb ik dan kunnen verlengen met een alu stuk dat ik hier nog had liggen.
P1000989_resize_zps8e786bb8.jpg

P1000990_resize_zpsb8c76ce5.jpg

Onderkant let de zwarte schroef.
P1000991_resize_zps3613c433.jpg

Hier kan je de volkern plaat ook zien waar het boor op staat.
P1000995_resize_zps2f320be2.jpg

Ik heb ook nog een glijder gemaakt voor op de alu plaat. Hier kan ik alle kanten mee op.
P1000986_resize_zps020a8e47.jpg

P1000998_resize_zps7e18cf82.jpg

P1000999_resize_zps10510ba7.jpg

Mijn boorklem kan ik ook vastzetten waar ik het wil.
P1010003_resize_zpsbd3c7051.jpg

P1010005_resize_zps077b7c6d.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.