Makita MLT 100 en Bosch PRO GMF 1600 CE verwerken in werktafel

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Heb net dezelfde tafelzaag, jij hebt er nog wel meer afgehaald dan ik :).
Ben in blijde verwachting van een Axminster fence upgrade kit op de meegeleverde rommel te vervangen, kan volgens mij er alleen maar op vooruit gaan.

Dit topic staat in de favorieten, kijk uit naar wat je ervan maakt.

Zoals je al zelf zegt staat daar inderdaad veel rommel op. Het heeft ook maar 5min geduurd voor ik dit door had en alles er van afdraaide.
Ik denk ook dat mijn zaag op een Maandag was gemaakt. Zowat alles stond los.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tenzij het zelf upgraden van deze nieuwe makita -zaag een doel op zich is, had je beter (goedkoper?) direct een echt goede nieuwe kunnen kopen. Lijkt me.
Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat je heel veel plezier beleeft aan het upgraden. Ik volg het met interesse, maar al lezende rees bij mij de vraag waarom je het op deze manier aanpakt. Nieuwsgierigheid hoor :).

mvg
klaas0639
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Daar zeg je zoiets :rolleyes:... Voor mij is dit een geval van 'had ik het geweten dan had ik wat langer gespaard en beter gekocht'.
Toen ik deze kocht was ik nog in de veronderstelling dat Makita, een gekend merk met een reputatie, toch geen rommel zou maken of maar voor een deel van een zaagtafel kwaliteit zou leveren.

Wat ik nu zou doen is een 2de hands zoeken, maar al doende leert men niet? Kan alleen maar hopen dat door topics zoals deze anderen eruit leren.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Daar zeg je zoiets :rolleyes:... , ..........., ......, Wat ik nu zou doen is een 2de hands zoeken, maar al doende leert men niet? Kan alleen maar hopen dat door topics zoals deze anderen eruit leren.


Oh ja, dat begrijp ik heel goed. Dergelijke dingen en erger overkomen mij ook :). En het is zeker een interessante topic, goed beschreven en goed geillustreerd.

Mvg
klaas0639
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Deze alu plaat is ondertussen ook toegekomen ....... Deze komt op mijn kolomboor te staan. Deze had ik eerst zelf willen maken met de bovenfrees, maar voor de prijs dat ik ze gekocht heb, kon ik er niet zelf voor beginnen .

P1000686_resize_zps34d38f2b.jpg



P1000690_resize_zpsd2e0a1e7.jpg

Ik vind het bijzonder dat je dit met je bovenfrees zou willen maken.
Het is al een heel werk om dit met een freesbank te maken.
Maar goed dat je deze hebt gekocht.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Tenzij het zelf upgraden van deze nieuwe makita -zaag een doel op zich is, had je beter (goedkoper?) direct een echt goede nieuwe kunnen kopen. Lijkt me.
Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat je heel veel plezier beleeft aan het upgraden. Ik volg het met interesse, maar al lezende rees bij mij de vraag waarom je het op deze manier aanpakt. Nieuwsgierigheid hoor :).

mvg
klaas0639

Het was inderdaad beterkoop geweest als ik een 2de hands had gekocht. Maar je moet ook denken, ik ga hier mijn volledige tafel bouwen rond die zaag.
Wat als ik iets oud koop, en na een paar maanden is ze stuk?

Wat doorsparen voor een echte goede zaag.
Jep had ik ook inderdaad kunnen doen, maar met een paar duizend euro heb je ook niets. En daar heb ik het geld niet voor.

Ik ga die Makita inwerken in de tafel voor zo goed als ik het kan.
 
Laatst bewerkt:

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Weet iemand waar ik zo een klein vergrootglas kan kopen voor af te lezen op de gleider?
Alle tip's zijn welkom
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
De ¨LANGSGLEIDER¨ zoals dit officieels heet is klaar.
Hier wat plaatjes van het geheel.

P1000709_resize_zpsb3f570f0.jpg


Totaalplaatje van de winkelhaak. Hij ziet er zwaar uit, maar het valt mee qua gewicht.
Ik wilde het ook niet TE licht maken hé. Moet sterk en vooral juist zijn.

P1000716_resize_zpsb170593b.jpg


P1000717_resize_zps5cb94158.jpg


De zwarte hendel is voor hem vast te zetten.

P1000717_resize_zps5cb94158.jpg


Zoals hij nu afgesteld is, zou hij juist 90° moeten zijn. Dit heb ik nagemeten met een grote ijzeren winkelhaak.
In een winkel hier in de buurt, hebben ze veel speciaal meetapparatuur. Ik mag heb daar gaan opmeten met een digitale meter.

Ik kan ook nog kleine correcties doen.
Op de voorgrond linksonder zie je één inbusschoef staan, met 4 kleinere gaatjes er rond.
Met deze schroef kan ik kleine correcties doen. Eens alles 100% haaks staat, boor in die gaatjes groter en zet is daar 4 schroeven in.
Dan ben ik zeker dat hij juist blijft staan.

P1000722_resize_zps7203c793.jpg


Ik heb ook 2 gaatjes geboord waar ik een inbus sleuteltje kan insteken.
Door hier aan te draaien kan ik bepalen of alles mooi schuift zoals ik het wil hebben.
Draai ik deze vast, dan ga ik meer wrijving hebben van de teflon op de alu sleuf.

P1000723_resize_zps75b8e22d.jpg


Hier is alles gemonteerd op de tafel.

P1000726_resize_zps92ff22b5.jpg


P1000727_resize_zps467340e5.jpg


Nu is het natuurlijk nog een beetje afwachten of ik dat ding 100% afgesteld krijg hé. Maar ik weet nu al dat het in ieder geval beter gaat zijn dan de prul die origineel bij de zaag was.

Wat de tafel zelf aangaat, ga ik deze ook van aluminium maken. Ik ben alles nauwkeurig op aan het meten voor alles te bestellen.
Ik ga het frame maken met dit profiel.

mcs-aluminium-profiel-modulair-constructiesysteem-pi-454_zps1a82c503.jpg


Dit profiel kan je in vele maten krijgen en is zeer sterk.
Ik laat ook alles op maat zagen om het zo juist mogelijk te hebben. Kostenplaatje gaat wel de hoogte in, maar zoals ik al eerder aangaf, gaat het toch de laatste keer zijn dat ik dit maak.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Ziet er mooi en degelijk uit! Al had ik er persoonlijk een geleider ala "Biesemeyer" van gemaakt.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Qua kosten lijkt me dit al met al best een prijzig tafeltje te gaan worden. Wel erg mooi hoor met die maatwerkzaken erbij :)
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Qua kosten lijkt me dit al met al best een prijzig tafeltje te gaan worden. Wel erg mooi hoor met die maatwerkzaken erbij :)


Het gaat zeer zeker duurder zijn dan een ijzeren tafel. Maar ijzer is tegenwoordig ook niet meer goedkoop.
Zonder de rest wat er nog bijkomt.
Aceton voor te ontvetten
Poederlakken, en 2 ritten voor dit te brengen. Vriend vragen voor dit te doen.
Aan hoop laswerk, waar ik niet zo goed in ben, en wat ik zeker niet alleen kan doen.
En het belangrijkste, ze moet juist zijn hé.
Als ik alles op een krom en scheef tafel ga monteren heb ik er ook niets aan.

Voordelen van het alu profiel.

Alles op maat bestellen en laten zagen.
Mooi in mekaar schroeven, en geen vuiligheid.
Sterkte van de tafel, en last but not least, de correctheid van de tafel.

Nadelen

depositphotos_3255496-Golden-euro-sign-on-white1_zpsbf129064.jpg


Maar welke Hollander had ook alweer de utspraak; Elk nadeel HEB zijn voordeel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.