Makita MLT 100 en Bosch PRO GMF 1600 CE verwerken in werktafel

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik ben sinds een aantal maanden ingelogd op dit forum, en heb er al zeer veel van opgestoken.
Ik wil nu een nieuwe werktafel maken waar een zaag en een frees in is verwerkt.
Dat dit een moeilijke klus gaat worden weet ik nu al, maar eens moet het gebeuren hé. Ik hoop ook dat iedereen die dit project gaat volgen zijn eerlijke mening geeft, pos of negatief, alles zal ik overwegen.
De tafel moet zeer multifunctioneel zijn voor het gene ik er mee wil doen.
Het frame ga ik in elkaar lassen van ijzer om alles zeer sterk te hebben.
Hier de eerste plaatje die ik al heb.

De Makita
P1000649_resize_zps1fb744e0.jpg


P1000653_resize_zpsd41ee3f4.jpg


Waarom deze zaag?
Omdat ik vond dat deze prijs kwaliteit het beste was, en ik niets 2de hands wilde kopen.

Na een grondige inspectie van meten enz, ben ik tot de ontdekking gekomen dat die toch niet zo juist zaagde als ik wilde hebben. Maar in mijn achterhoofd wist ik ook al dat je helemaal geen wonderen ma verwachten van een zaag van 475 euro.

Dus het gene wat me niet aanstond heb k er meteen vanaf gedraaid, en op de foto's te zien schoot er niet meer zoveel van over.

P1000655_resize_zps0c33119c.jpg


Als gleider ga ik de Incra miter 1000HD gebruiken.

P1000664_resize_zps03ce83ae.jpg


P1000663_resize_zpscaeab606.jpg


Wat de frees betreft ga ik ook voor de Incra freesplaat met de nodige hulpstukken....... Met andere woorden, moet ik een paar duizend euro te veel hebben zou ik wel weten wat ik zou kopen van dit merk.



Hier kan je zo een beetje zien dat ik nog maar in een beginstadium ben qua opstellingen van de toestellen op mij oude tafel.
Met wat afvalhout probeer ik wat een inzicht te krijgen van de ware grote van de tafel.

P1000660_resize_zps547751f0.jpg


P1000673_resize_zps94752413.jpg
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Hallo,
Leuk project om uit te voeren.
Ik zelf zou uit oogpunt van veiligheid het spouw mes niet verwijderen.

gr. Gert
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ik heb dezelfde zaagtafel alleen die van jou is nog een stuk schoner.
Ben wel benieuwd naar het vervollg van je project.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Die incra is inderdaad super, maar vind het raar alles in 1 tafel te bouwen.
Volgens mij had je beter een grotere zaagtafel kunnen kopen en een freestafel.

Je bent nu toch niet zo wendbaar meer met de opstelling van je machines? Of zie ik dat verkeerd?

P.S. Wat is de aanschaf prijs van de incra?
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Nog een incra liefhebber. Heb iets soortgelijks gemaakt met de ls van incra erbij. Ziet er goed uit.

Ik heb juist eens naar u tafel gekeken en dat er goed uit.
Ben je tevreden over de glijder?




Die incra is inderdaad super, maar vind het raar alles in 1 tafel te bouwen.
Volgens mij had je beter een grotere zaagtafel kunnen kopen en een freestafel.

Je bent nu toch niet zo wendbaar meer met de opstelling van je machines? Of zie ik dat verkeerd?

P.S. Wat is de aanschaf prijs van de incra?

Natuurlijk had ik liever een grote zaagtafel en freestafel gekocht, dat wilde dan zeggen dat ik een groot werkhuis had en, veeeeeeeeeeee centen.
En geen van beiden heb ik.
Wat de opstelling betreft heeft iedereen zijn eigen smaak denk ik en maar goed ook....
De Incra kost 195 euro.

http://www.gereedschappro.nl/frees-...d-super-nauwkeurige-hoekaanslag-metrisch/1877
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Wat de werktafel aangaat, maak ik elke dag vorderingen qua opstelling van de zaag en de frees. Ik ben daar nu een paar uur per dag met bezig, en telkens ik iets veranderd heb, stop ik er mee en ga ik pas de volgende dag verder.
Tussen het nadenken door probeer ik ook nog iets te maken.
Hier heb ik een aantal ijzeren beugeltjes gemaakt wat in het ALU U profiel past.
Wat stukken ijzer op lengte gezaagd.
P1000675_resize_zpse09ad9a8.jpg

Daarna met de slijpschijf alles een beetje op maat geslepen, en daarna alles mooi recht geschuurd op de schuurband tot alles mooi paste in het gleufje .
P1000676_resize_zpsefb3b356.jpg


Dan gaten geboord en schroefdaad (M5) getapt, en alles voorzien van een likje verf.
P1000678_resize_zps5b7d6e8e.jpg

Dit was dan het resultaat van een 6u werk. Deze dingen vreten tijd.
De bedoeling van deze staafjes is, dat je er iets mee kan opspannen.
P1000680_resize_zps0ee94372.jpg



P1000685_resize_zpsa9e16b88.jpg



Hier een voorbeeld ...... De klemmen moet ik nog kopen of zelf maken.
t-track-regular-enkele-t-rail-122cm_zpsb3bae34e.jpg

Deze alu plaat is ondertussen ook toegekomen ....... Deze komt op mijn kolomboor te staan. Deze had ik eerst zelf willen maken met de bovenfrees, maar voor de prijs dat ik ze gekocht heb, kon ik er niet zelf voor beginnen .

P1000686_resize_zps34d38f2b.jpg



P1000690_resize_zpsd2e0a1e7.jpg
 

JLouman

Nieuw lid
27 mrt 2012
7
1
Leuk om te lezen! Ik loop met vergelijkbare ideen rond voor een werktafel met combinatie van frees en cirkelzaag en dan met de spullen van incra erop. Qua frees heb ik een Triton gekocht. Voor de zaagtafel staat een axminster op de verlanglijst.

@Rossi 46; je schrijft dat je het frame van ijzer wil lassen. Heb je al eens gekeken naar aluminium systeemprofiel? Dit zijn kokerprofielen die speciaal gemaakt zijn voor machinebouw met veel verbindingsmogelijkheden. Voordeel is ook dat er een soort "t-track" in het profiel zit waarmee je kunt klemmen of geleiden.

Qua inspiratie zou je hier een kunnen kijken; http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/sysport-cms-mft-(work-in-progress)/
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Leuk om te lezen! Ik loop met vergelijkbare ideen rond voor een werktafel met combinatie van frees en cirkelzaag en dan met de spullen van incra erop. Qua frees heb ik een Triton gekocht. Voor de zaagtafel staat een axminster op de verlanglijst.

@Rossi 46; je schrijft dat je het frame van ijzer wil lassen. Heb je al eens gekeken naar aluminium systeemprofiel? Dit zijn kokerprofielen die speciaal gemaakt zijn voor machinebouw met veel verbindingsmogelijkheden. Voordeel is ook dat er een soort "t-track" in het profiel zit waarmee je kunt klemmen of geleiden.

Qua inspiratie zou je hier een kunnen kijken; http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/sysport-cms-mft-(work-in-progress)/

Ik heb inderdaad al gedacht aan die aluminium profielen, dit had i er over gevonden;

http://www.ebay.de/itm/ALU-Profil-A...?pt=Rohstoffe_Materialien&hash=item3cb854d647

http://www.ebay.de/itm/Winkel-Abdec...?pt=Rohstoffe_Materialien&hash=item58991a2d57

http://www.ebay.de/itm/10x-Befestig...?pt=Rohstoffe_Materialien&hash=item3cc871a6a1

http://www.ebay.de/itm/Wurfelverbin...?pt=Rohstoffe_Materialien&hash=item3ca8531daa

Enz.

Maar in mijn geval kan ik onderaan GEEN verbindingen maken tussen de 4poten.
Dan heb ik zo een beetje bang dat het misschien niet stevig genoeg gaat zijn.
En je heb natuurlijk ook het kostenplaatje hé met die profielen. En ja, dat moet ook kloppen.

Thx Louman, voor de tip.
Omdat ik nogal een WATJE ben hier op dit form, is elke tip goed voor mij om zo toch iets fatsoenlijk te kunnen maken.......

images.jpg
 
Laatst bewerkt:

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
@ Jlouman: dank je voor de link naar FOG en de systeemprofielen => heel wat inspiratie :). Ken je een leverancier in België waar je deze profielen kan krijgen? Bedankt! Johan
 
A

Athanor

Guest
Interessant topic!

Kun je nog iets vertellen over de aluminium plaat? Afmetingen, leverancier, prijs e.d.?

En welke oplossing heb je gevonden om het zaagblad parallel te stellen aan de de u profielen waar de hoekgeleider in loopt? Dat vraagt toch wel om een soort microverstelmogelijkheid.

Fons
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Vandaag is dit nog toegekomen per post.

P1000693_resize_zps38026223.jpg


Ik moet zeggen dat de spullen van Incra niet zo goedkoop zijn, maar qualitatief is dit top voor mij.

De metalen ringen blijven op hun plaats zitten me magneetjes.
Ik heb ook alle maten gekocht die er waren. Het gaat tenslotte om veiligheid hé.

P1000695_resize_zpsa6a810f0.jpg

P1000694_resize_zps301a2763.jpg


Ik heb nog lang gezocht voor een grote goede winkelhaak, maar heb niet zo dadelijk iets gevonden wat me aanstond.
ik zal het dan maar zelf maken.
Hier wat aluminium wat ik gekocht heb.

P1000692_resize_zpsbfd54e55.jpg


Ik heb dan een stuk op gespannen, en er een gleuf uitgefreesd.

P1000698_resize_zpsb0954e19.jpg


Dit is het resultaat wat ik wilde.

P1000700_resize_zpse53992e6.jpg


P1000702_resize_zps06963879.jpg


P1000703_resize_zps69431557.jpg
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Interessant topic!

Kun je nog iets vertellen over de aluminium plaat? Afmetingen, leverancier, prijs e.d.?

En welke oplossing heb je gevonden om het zaagblad parallel te stellen aan de de u profielen waar de hoekgeleider in loopt? Dat vraagt toch wel om een soort microverstelmogelijkheid.

Fons

De aluminium plaat is 23x38 cm, en 12mm dik.
Deze koste 90 euro, en kan je hier vinden.

http://www.fraxeon.com/

Dit micrometer heb ik gekocht voor alles juist uit te lijnen......

P1000706_resize_zps97c077a5.jpg
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Heb net dezelfde tafelzaag, jij hebt er nog wel meer afgehaald dan ik :).
Ben in blijde verwachting van een Axminster fence upgrade kit op de meegeleverde rommel te vervangen, kan volgens mij er alleen maar op vooruit gaan.

Dit topic staat in de favorieten, kijk uit naar wat je ervan maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.