Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Locatie
    Boirs, België
    Berichten
    1.759

    Bovenfrees gebruiken als kantenfrees

    In een andere topic kwam op of een aparte kantenfrees nodig is, daar was ik van plan mijn methode te tonen maar ik dacht dat het beter was die apart te tonen om het makkelijker vindbaar te maken.

    Ik schroef dus gewoon een stuk plaat aan de langs geleider van mijn OF1010, je moet gewoon die zwarte plaatjes uittrekken en dan door die gaten een stuk plaat erop schroeven. In die plaat moet je een gat voorzien voor de frees.

    P1020163.jpg

    Je moet een frees gebruiken met een lager erop en de geleider zo instellen dat de lager vlak ligt met de plaat die je erop geschroefd hebt.
    Onderaan kan je ook zien dat de plaat niet tegen de zool van de frees mag komen, er moet genoeg ruimte tussen zitten voor het deel van de afplakband dat uitsteekt.

    Dan gewoon de plaat glijden over het werkstuk dat je wil afkanten en klaar is kees.

    P1020161.jpg

    In dit geval staat hij opgesteld om een massieve boord van 5mm gelijk te frezen, maar als je werkt met gewone afplakband dan is het beter om een hoekfrees te nemen die op 45 graden freest of zo, dan moet je de diepte van de frees ook heel precies instellen, dan heb je een mooie kant die niet meer scherp is en geen andere bewerking vraagt.

  2. #2
    Heb jij die plaat op exact 90 graden staan? De Festool kanten frees is meen ik bewust net, maar dan ook net geen 90 graden.

  3. #3
    De wet van Bartjes zegt ook dat deze constructie nimmer exact 90 kan zijn. De kleine armen in de het staal van de L-hoek van de geleider wordt even lekker verlengd aan en het gewicht wat naar buiten hangt zal zeker zorgen voor enige afwijking. Maar dat is geen ramp voor kantbewerking. Frees niet te diep instellen opdat het snijvlak eigenlijk alleen over de af te frezen kant loopt.

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Drongen, Belgie
    Berichten
    328
    Benchworks,
    Dank voor de foto's. Toeval wil dat ik een dergelijksysteem al eens gebruikt had om een valdorpel in te frezen (dan wel zonder een gat in de plank), maar het was nog niet in me opgekomen om hetzelfde systeem toe te passen voor de kantafwerking. He lijkt me een volwaardig alternatief!

    Groeten

    Frank

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Locatie
    't hoofd van Overijssel
    Berichten
    898
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gompy58 Bekijk Berichten
    Heb jij die plaat op exact 90 graden staan? De Festool kanten frees is meen ik bewust net, maar dan ook net geen 90 graden.
    Bij Festool heb je twee zolen. Eén exact 90 graden en de ander 1,5 graad afwijkend. Toevallig vorige week een demonstratie gezien bij een professionals avond van Festool. Misschien een idee om ook eens heen te gaan voor tips en advies.
    Jeroentje

  6. #6
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Locatie
    Boirs, België
    Berichten
    1.759
    Eigenlijk is de -eenvoudig uitziende- geleider van Festool bijzonder precies en stabiel. Staat exact op 90 graden tov de zool, en de frees beweegt niet, want dat was ook mijn oorspronkelijke vrees toen ik dit voor het eerst testte.

    Ik heb ook nog een andere oplossing die ik gebruik exclusief voor afplakband te frezen, maar daarvoor moet je de zoolplaat los doen en met dit vervangen:

    Een stuk 5mm trespa dat slechts een deel van de zool bedekt waardoor je ruimte laat voor de boord die uitsteekt, het voordeel is dat de bovenfrees langs boven kan werken!
    P1010509.jpg

    afkantfrees 45 graden, hier is het onmogelijk om per ongeluk te veel af te frezen en krijg je een zeer mooi resultaat
    P1010510.jpg

    resultaat:

    P1010518.jpg

  7. #7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Drongen, Belgie
    Berichten
    328
    Alweer bedankt voor deze laatste post. Eigenlijk was het die oplossing die mij het meeste interesseerde omdat ik ook een gedeelte van mijn platen zelf afplak. Goed gevonden!

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top