Houtsnijmesjes

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.775
445
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dag mensen,

Ik heb zo her en der op internet zitten kijken naar houtsnijden, wat ik ook een erg interessante tak van het houtbewerken vind. En dan met name het houtsnijden met alleen een mesje, zonder allerlei gutsen en beitels e.d. In Engelse termen wordt het Whittling genoemd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vroeg me namelijk af welk mesje ik het beste kan kopen of welke het beste geschikt is om mee te beginnen. Ik zit te denken aan een mesje van Frost, te koop bij Baptist. http://www.baptist.nl/webwinkel_pro...Frosts - Flexcut - Kirschen - Pfeil - Veritas
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi woodworker-
het sloyd mesje van frost is een prima mesje - goede staal,makkelijk te wetten,niet duur.zij maken 2 lengtes - ik vind het kortere model het handigst -vooral voor fijn werk.als je veel materiaal moet wegwerken is een langer lemet efficienter.het mesje komt mooi geslepen en polijst en is superscherp,als je het af en toe over een stukje leer haalt voor dat het bot wordt gaat het eindeloos mee voordat je serieus moet wetten.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.036
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb zelf ook zo'n Frost mesje (van Baptist) en vind het een mooi en prettig mes. Het komt vlijmscherp geslepen uit de verpakking en het oogt wat "stoerder" dan een Flexcut, maar ook die hebben prachtige mesje en een enorm assortiment. Voor het kerf achtige snijwerk heb je meer aan een mes met een rechte snede en zo veel mogelijk materiaal bij de punt.
Kwam nog wel een heel aardige tekening tegen over de vorm van de snede bij het slijpen. Bij dit soort houtsnij messen moet je de vouw er in 1 keer aanslijpen en geen tweede vouw aan slijpen. Het tekeningetje verduidelijkt veel.

jaap


Attached files
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Beste allemaal, ik snij al jaren hout met eigenlijk maar twee mesjes en deze hebben vooral een dikke achterkant. Hierdoor kan ik met mijn duim lekker veel druk zetten maar lang hou je het niet vol. Snijden doen ze allemaal maar is er een mesje wat een lekker dikke achterkant heeft en waar je duim het wat minder te verduren heeft. Ik zal morgen proberen om een paar fotootjes te plaatsen van wat ik snij en mijn messen.

Ton.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb ook zo'n mes van Frost, de lange versie dan. Prima mes en inderdaad vlijmscherp uit de verpakking. Achteraf denk ik dat de korte bruikbaarder is.

Roy Underhill heeft een aflevering gewijd aan de Zweedse versie van Whittling, heet "Who wrote the book of Sloyd".
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Het zal ongetwijfeld ook van de houtsoort afhangen die je snijdt. Fries houtsnijwerk in Lindehout gaat erg handig met exacto mesjes, die zijn op leer erg scherp te houden:
canstock6731985.jpg
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
gereedschap.jpg alles 010.jpg
Hierbij wat gereedschap wat ik besneden heb. Ertussen zie je mijn mes achter de sikkel wat dik is van achteren en het handvat is zo gemaakt dat het om mijn arm gaat. Hierdoor kan ik nog meer druk zetten en is stabieler.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.