Wie weet raad ??

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Gisteren kwam Jolanda thuis met een kado. Vandaag bij daglicht maar eens goed gekeken. Een houten schaaf die ik nog niet had. Het is een blokschaaf. Met hiel en hoorn. Leuk ding om eens op te knappen lijkt me. Ik heb geen ervaring met houten schaven opknappen dus vraag ik het hier. Zoals je op de foto's ziet is de schaaf kurkdroog. hier een daar een scheurtje. Wat het meest opvalt is de ZOOL. Deze lijkt met een soort ribbeltjes in elkaar gelijmd. Deze zool zit op de randen helemaal los. Ook is de zool verre van vlak.
Wat nu te doen??? de zool er af sloppen afzagen.. De zool beetje los wrikken lijm er tussen , klemmen. Zool vlak schaven?? er is veel mogelijk, maar wat is het beste?
IMG_1262.jpg
IMG_1265.jpg
IMG_1266.jpg
IMG_1267.jpg
IMG_1268.jpg
Oja krijgen is geen kopen :eek:
Sta overal voor open
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oei oei! Dat wordt een klus. Ben bang dat loswrikken niet lukt maar je kan het proberen. Als ik dit ding zou MOETEN repareren zou ik proberen er lijm tussen te gieten en dan flink klemmen. En na een paar dagen klemmen de schaaf goed in lijnolie drenken. Die beitel wordt ook nog een uitdaging. Vrijwelzeker dat de spiegelkant vol roestpitten zit. Nou ik hoop dat ik je niet ontmoedigd hebt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
O sorry, ik bedoel, de twee halve zolen weer vast lijmen. Zoals Seek zegt, flink klemmen.
En dan in een emmer met lijnolie.
Een maand ofzo.

En het blad ook een week in de citroenzuur.
Dan losschroeven en weer in de citroenzuur.
Daarna slijpen.

Dan de zool vlakken.

En dan zal het me niet verbazen als ie het dan weer prima doet.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De zool is (als het licht hout is) waarschijnlijk steenbeuken, als het donker is mogelijk pokhout. Maar ik denk het eerste. Ïk weet niet of ik dit nog restaurabel zou vinden. Zonder een grote emotionele waarde waarschijnlijk niet.....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Alhoewel. Dan krijg je lijm op oude lijm. Zouden zebeenderlijm hebben gebruikt? Dat kan je wel nieuw op oud doen. Maak het een beetje dun met een grote schep zout zodat je een langere opentijd hebt. Maar het blijft een gok. Eigenlijk kan je beter eenandere zoeken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Is het een Weiss, Hugo? Ik meen de sticker te herkennen. Ik heb er een die er sprekend op lijkt, alleen loopt de "ribbel" bij de mijne dwars in plaats van in de lengte. Ook bij mij laat de zool los, hoewel niet zo erg als bij de jouwe.

Mijn schaaf is nog van mijn opa geweest en ik heb hem zelf nog jaren gebruikt totdat ik over ging op metalen schaven, die ik toch prettiger vind werken. Ik zou hem ook wel willen restaureren, dus volg ik dit draadje met veel interesse!

Groet, Rob.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht

Heéé Ray gaan we schelden :rolleyes:
Juriaan: Ïk weet niet of ik dit nog restaurabel zou vinden. Zonder een grote emotionele waarde waarschijnlijk niet.....
Ik heb er niks mee, meer gewoon voor de leukigheid.
Kees: Jij denkt dat een beetje open peuteren lijm er tussen en klemmen een oplossing is?
Rob: het is een Nooitgedacht .
Het mes is nog het minste van mijn problemen. Indien nodig heb ik er daar meerdere van op voorraad. Die houtjes kom je VEEL op rommelmarkten tegen, één twee euro heb je een reserve mes. Met een beetje zoeken ook een zonder roest.
Als afsluiter :confused:Nou ik hoop dat ik je niet ontmoedigd hebt. :confused:
Ik ga het gewoon proberen. desnoods zaag ik de zool eraf en lijm deze opnieuw op zijn plek. Hier hoor ik niemand over? is dit zo'n raar plan?

HG Hugo
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Alhoewel. Dan krijg je lijm op oude lijm. Zouden ze beenderlijm hebben gebruikt? Dat kan je wel nieuw op oud doen. Maak het een beetje dun met een grote schep zout zodat je een langere opentijd hebt. Maar het blijft een gok. Eigenlijk kan je beter een andere zoeken.

Bedoel je dat je met zout in beenderlijm dat je een langere opentijd hebt. Kan mij niet voorstellen dat je het bereikt met D2 en of D3 lijmen. Hoe reageert de resten beenderlijm in de oude verbinding op nieuwe beenderlijm ???

Hoeveel zout gebruik je, snufje ??? Als je te veel zout gebruikt verzwakt je dan niet juist de verbinding ??
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb ooit een trucje geleerd om hout dat een beetje zo zo was (dus niet echt rot maar wel al aardig openstaand) op een simpele manier te verduurzamen. De truc was rollen langzaam drogende PU bruislijm op de barsten en spleten te leggen en dan deze met een blower verhitten zodat de lijm echt vloeibaar wordt. Door capilaire werking liep hij dan de spleten in. Een aantal maal herhalen voor een goede vulling. Wellicht kan je dit trucje ook wel met die zool uithalen. Dus die spleet lekker vol gieten met vloeibare PU en dan klemmen erop. O ja maskertje voor de PU damp.....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je kunt ook liquid hide glue gebruiken. Die heeft Baptist. Dat is eigenlijk hetzelfde, alleen gebruiken die ureum in plaats van zout. En er moet echt een flinke schep in, rond de 10 volume %. En ja het verzwakt de verbinding wel een beetje. Het probleem met pure beenderlijm is dat het echt goed warm moet zijn. Zodra het afkoelt begint het te "gellen". En beenderlijm is ook een beetje dik. In plaats van dat gedoe met zout kan je ook de beenderlijm een beetje dun aanlengen, goed warm maken (65 graden), de schaaf met een hetelucht foehn opwarmen en dan snel werken. Lijm ertussen gieten en snel klemmen.

Het mooie van beenderlijm is juist dat het oude beender lijm weer activeert. Witte houtlijm moet je echt verwijderen. Maar als deze schaaf met witte lijm of iets anders is gemaakt dan werkt het natuurlijk niet. Witte houtlijm moet je echt verwijderen voordat je nieuw gaat verlijmen. Dus het hangt van de leeftijd van de schaaf af wat ze hebben gebruikt. Vooroorlogs is bijna zeker beenderlijm.
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Je kan de schaaf ook in een grote pan met water doen en dan verhitten. Zowel beenderlijm als PVA lossen dan op. En het hout krijgt meteen een antirimpelbehandeling....

Ik heb eens een toets van een contrabas moeten verwijderen die met PVA was gelijmd. Die bas paste alleen niet in de pan, dus steeds een beetje heet water op de lijmnaad gegoten en na een tijd begon het los te komen. Uiteindelijk heb ik de toets los gekregen en na de halsreparatie waar dit alemaal voor nodig was de toets weer keurig met huidenlijm vast gezet.

Als de zool niet los komt kun je alsnog lijm in de kier werken als de schaaf weer gedroogd is. Ik heb goede ervaring met secondelijm, die wordt door capillairwerking diep in de kieren gezogen. Maar op kurkdroog hout werkt dit ook niet goed, dus ook daarvoor eerst het hout een vochtbehandeling geven. Voor PU ook overigens.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik wil ZAGEN, maar daar hoor ik niemand over, is dat dan een slecht plan??
Moerman:
Je kan de schaaf ook in een grote pan met water doen en dan verhitten. Zowel beenderlijm als PVA lossen dan op. En het hout krijgt meteen een antirimpelbehandeling....
Heb ik ook wel aan zitten denken. Wie heeft er ervaring mee???

HG hugo
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ha Hugo,
In water is een goed idee alleen niet verwarmen als het beenderlijm betreft dan kun je de zool na een paar uur er zo afhalen.
Als het Pvac lijm is dan zal de zool ook loskomen lijm is verouderd en hard en het hout neemt water op en zet uit en breekt als het ware los de oude lijm resten kun je met aceton verwijderen. Je kunt nadien verlijmen met Pvac lijm of warme beenderlijm (huidenlijm of vislijm) deze kun je ook koud verwerken je moet dan door de warme lijm azijn roeren overschenken in een glazen pot en laten afkoelen. De dan ontstane beenderlijm blijft vloeibaar en is dus koud verwerkbaar, echter is deze zeer beperkt houdbaar (ongeveer 2 a 3 weken, dan verliest de lijm zijn kracht maar is nog wel bruikbaar voor minder sterke verlijmingen). Je kunt deze lijm zo dun maken als je zelf wilt.

Roeland
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik wil ZAGEN, maar daar hoor ik niemand over, is dat dan een slecht plan??

Je kan het altijd proberen, veel meer onbruikbaar zal het er niet van worden.
Maar bij al die houten schaven zie je altijd ribbels of iets dergelijks.

Grts, Raymond
 

tuoh

Oud hout
Zagen is geen slecht plan, heb je ineens terug een vlakke onderzijde aan het schaafblok, en is het lijmvlak gezuiverd van alle oude resten lijm. Hou er wel rekening mee dat er in de schaafholte dan wel wat veranderd. Na de nieuwe verlijming zal je één en ander moeten bijwerken. De hoeken kloppen niet meer omdat op de lijmnaad zowel het schaafblok als de schaafzool wat verdunt zijn, je krijgt een kleine verspringing binnenin. Het is zeker de snelste manier van werken.

Deze schaven zijn fabrieksmatig geproduceerd, de gebruikte lijm is bijna zeker "Kaurit" werd toentertijd veel gebruikt. Deze lijm was een2K lijm, er werd (gele) harder aan toegevoegd, de lijm droogde kleurloos op.
Deze lijm had één groot nadeel bleek jaren later, hij bleef uitharden en werd zo hard als glas. Een paar druppels water waren voldoende om het hout een beetje te laten zwellen en die minimale vervorming was al voldoende om de lijm te laten barsten.
Die kromgetrokken zool moet sowieso verwijderd worden, alle oude lijmresten moeten verwijderd worden, anders krijg je nooit een goede nieuwe lijmverbinding. Een kromgetrokken zool terug tegen het schaafblok lijmen kan wel, maar ideaal is het zeker niet. Het opnieuw samengesteld schaafblok krijgt dan al een pak spanning mee ingebouwd, geen goed idee.

Ik zou beide onderdelen sowieso opnieuw vlakken en dan pas lijmen (pvac D3). Dat vlakken kan op de schaafmachine, maar op een tafelzaag lukt het ook wel als je de bovenkant van het blok tegen de zijgeleider houd, je zaagt beide onderdelen dan vlak omdat de vervorming minder is dan de zaagdikte.

Ps: als het mijn schaaf was ging het ding direct in de kachel, een nieuw blok is even snel gemaakt als deze reparatie:p

Succes ermee,

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Plantenbak, heren ga de mond eens spoelen:p
De kloe zit hem dus in de LIJM. Om daar zeker van te zijn heb ik eigenlijk de goede informatie nodig. Ik vermoed dat de schaaf ergens jaren 70 is. Nooitgedagt was toen al een echte fabriek, met ook industriële technieken. Ik ga met André zijn idee mee dat het KAURIT lijm is. Soppen in een badje met water word het dus NIET. Ik ga zagen. Hoewel dit het geheel en ook de structuur van de schaaf veranderd is dit het pad dat ik ga volgen.
Allemaal bedankt voor de tips
word vervolgt.
hg Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb het een tijdje voor me uit geschoven maar ga ik er aan starten
IMG_1301.jpg
Het begin
IMG_1304.jpg
Het mes en de keerbeitel uit elkaar gehaald en er zit een flinke prak roest aan.
IMG_1306.jpg
klaar maken voor zijn badje
IMG_1308.jpg
citroenzuur, op zich niet schadelijk, maar om het in de schuur te doen?? het staat maar een nachtje buiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.