Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 56

Onderwerp: Wie weet raad ??

Wie weet raad ??

Gisteren kwam Jolanda thuis met een kado. Vandaag bij daglicht maar eens goed gekeken. Een houten schaaf die ik nog niet had. Het is een blokschaaf. Met hiel en hoorn. Leuk ding om eens op te knappen lijkt me. Ik heb geen ervaring met houten schaven opknappen dus vraag ik het hier. Zoals je op de foto's ziet is de schaaf kurkdroog. hier een daar een scheurtje. Wat het meest opvalt is de ZOOL. Deze lijkt met een soort ribbeltjes in elkaar gelijmd. Deze zool zit op de randen helemaal los. Ook is de zool verre van vlak.
    Wat nu te doen??? de zool er af sloppen afzagen.. De zool beetje los wrikken lijm er tussen , klemmen. Zool vlak schaven?? er is veel mogelijk, maar wat is het beste?
    IMG_1262.jpg
    IMG_1265.jpg
    IMG_1266.jpg
    IMG_1267.jpg
    IMG_1268.jpg
    Oja krijgen is geen kopen
    Sta overal voor open

Oei oei! Dat wordt een klus. Ben bang dat loswrikken niet lukt maar je kan het proberen. Als ik dit ding zou MOETEN repareren zou ik proberen er lijm tussen te gieten en dan flink klemmen. En na een paar dagen klemmen de schaaf goed in lijnolie drenken. Die beitel wordt ook nog een uitdaging. Vrijwelzeker dat de spiegelkant vol roestpitten zit. Nou ik hoop dat ik je niet ontmoedigd hebt.

Halve zool

O sorry, ik bedoel, de twee halve zolen weer vast lijmen. Zoals Seek zegt, flink klemmen.
    En dan in een emmer met lijnolie.
    Een maand ofzo.

En het blad ook een week in de citroenzuur.
    Dan losschroeven en weer in de citroenzuur.
    Daarna slijpen.

Dan de zool vlakken.

En dan zal het me niet verbazen als ie het dan weer prima doet.

De zool is (als het licht hout is) waarschijnlijk steenbeuken, als het donker is mogelijk pokhout. Maar ik denk het eerste. Ïk weet niet of ik dit nog restaurabel zou vinden. Zonder een grote emotionele waarde waarschijnlijk niet.....

Alhoewel. Dan krijg je lijm op oude lijm. Zouden zebeenderlijm hebben gebruikt? Dat kan je wel nieuw op oud doen. Maak het een beetje dun met een grote schep zout zodat je een langere opentijd hebt. Maar het blijft een gok. Eigenlijk kan je beter eenandere zoeken.

Is het een Weiss, Hugo? Ik meen de sticker te herkennen. Ik heb er een die er sprekend op lijkt, alleen loopt de "ribbel" bij de mijne dwars in plaats van in de lengte. Ook bij mij laat de zool los, hoewel niet zo erg als bij de jouwe.

Mijn schaaf is nog van mijn opa geweest en ik heb hem zelf nog jaren gebruikt totdat ik over ging op metalen schaven, die ik toch prettiger vind werken. Ik zou hem ook wel willen restaureren, dus volg ik dit draadje met veel interesse!

Groet, Rob.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Halve zool
    Heéé Ray gaan we schelden
    Juriaan: Ïk weet niet of ik dit nog restaurabel zou vinden. Zonder een grote emotionele waarde waarschijnlijk niet.....
    Ik heb er niks mee, meer gewoon voor de leukigheid.
    Kees: Jij denkt dat een beetje open peuteren lijm er tussen en klemmen een oplossing is?
    Rob: het is een Nooitgedacht .
    Het mes is nog het minste van mijn problemen. Indien nodig heb ik er daar meerdere van op voorraad. Die houtjes kom je VEEL op rommelmarkten tegen, één twee euro heb je een reserve mes. Met een beetje zoeken ook een zonder roest.
    Als afsluiter Nou ik hoop dat ik je niet ontmoedigd hebt.
    Ik ga het gewoon proberen. desnoods zaag ik de zool eraf en lijm deze opnieuw op zijn plek. Hier hoor ik niemand over? is dit zo'n raar plan?

HG Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Alhoewel. Dan krijg je lijm op oude lijm. Zouden ze beenderlijm hebben gebruikt? Dat kan je wel nieuw op oud doen. Maak het een beetje dun met een grote schep zout zodat je een langere opentijd hebt. Maar het blijft een gok. Eigenlijk kan je beter een andere zoeken.
    Bedoel je dat je met zout in beenderlijm dat je een langere opentijd hebt. Kan mij niet voorstellen dat je het bereikt met D2 en of D3 lijmen. Hoe reageert de resten beenderlijm in de oude verbinding op nieuwe beenderlijm ???

Hoeveel zout gebruik je, snufje ??? Als je te veel zout gebruikt verzwakt je dan niet juist de verbinding ??
    Jeroentje

Ik heb ooit een trucje geleerd om hout dat een beetje zo zo was (dus niet echt rot maar wel al aardig openstaand) op een simpele manier te verduurzamen. De truc was rollen langzaam drogende PU bruislijm op de barsten en spleten te leggen en dan deze met een blower verhitten zodat de lijm echt vloeibaar wordt. Door capilaire werking liep hij dan de spleten in. Een aantal maal herhalen voor een goede vulling. Wellicht kan je dit trucje ook wel met die zool uithalen. Dus die spleet lekker vol gieten met vloeibare PU en dan klemmen erop. O ja maskertje voor de PU damp.....

Forum Rechten