Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 56

Onderwerp: Wie weet raad ??

Wie weet raad ??

Gisteren kwam Jolanda thuis met een kado. Vandaag bij daglicht maar eens goed gekeken. Een houten schaaf die ik nog niet had. Het is een blokschaaf. Met hiel en hoorn. Leuk ding om eens op te knappen lijkt me. Ik heb geen ervaring met houten schaven opknappen dus vraag ik het hier. Zoals je op de foto's ziet is de schaaf kurkdroog. hier een daar een scheurtje. Wat het meest opvalt is de ZOOL. Deze lijkt met een soort ribbeltjes in elkaar gelijmd. Deze zool zit op de randen helemaal los. Ook is de zool verre van vlak.
    Wat nu te doen??? de zool er af sloppen afzagen.. De zool beetje los wrikken lijm er tussen , klemmen. Zool vlak schaven?? er is veel mogelijk, maar wat is het beste?
    IMG_1262.jpg
    IMG_1265.jpg
    IMG_1266.jpg
    IMG_1267.jpg
    IMG_1268.jpg
    Oja krijgen is geen kopen
    Sta overal voor open

Oei oei! Dat wordt een klus. Ben bang dat loswrikken niet lukt maar je kan het proberen. Als ik dit ding zou MOETEN repareren zou ik proberen er lijm tussen te gieten en dan flink klemmen. En na een paar dagen klemmen de schaaf goed in lijnolie drenken. Die beitel wordt ook nog een uitdaging. Vrijwelzeker dat de spiegelkant vol roestpitten zit. Nou ik hoop dat ik je niet ontmoedigd hebt.

Halve zool

O sorry, ik bedoel, de twee halve zolen weer vast lijmen. Zoals Seek zegt, flink klemmen.
    En dan in een emmer met lijnolie.
    Een maand ofzo.

En het blad ook een week in de citroenzuur.
    Dan losschroeven en weer in de citroenzuur.
    Daarna slijpen.

Dan de zool vlakken.

En dan zal het me niet verbazen als ie het dan weer prima doet.

De zool is (als het licht hout is) waarschijnlijk steenbeuken, als het donker is mogelijk pokhout. Maar ik denk het eerste. Ïk weet niet of ik dit nog restaurabel zou vinden. Zonder een grote emotionele waarde waarschijnlijk niet.....