Makita MLT100 tafelzaag

Cookie0879

Nieuw lid
18 jul 2013
3
0
Hallo,

heb deze tafelzaag nu iets meer dan een jaar in bezit en sinds een paar maand er echt mee bezig om er mee te proberen werken.
En daarin ligt het probleem nu, hij werkt wel maar is totaal niet 'uitgelijnd'. In het begin dacht ik dat het gewoon kwestie van ervaring opdoen was, maar na heel wat frustratie en nalezen op internet over ervaringen van anderen ligt het probleem bij de machine.

problemen die ik ervaar:
  • breedtegeleider die afbuigt omdat deze alleen vooraan vastzit, consistent zagen is dus niet mogelijk
  • verstekgeleider zit los in de groeven, consistent zagen is dus niet mogelijk
  • groeven voor de verstekgeleider lopen niet parallel met elkaar en met het zaagblad, dus een slede die ik heb gemaakt loopt vast
Heb effe alles nagemeten op de bovenkant en eigenlijk is er niets gelijk, er zit overal wel verschil op, wie http://sdrv.ms/1aB09iu

Gisteren een mailtje naar Makita gestuurd en vandaag volgende terug gekregen:
De Makita MLT100 is effectief een prijsgunstigere tafelzaag dan de Makita 2704W.
Als u naar de precisie zoekt, dan raad ik u zeker de Makita 2704W aan.

Heb nu zin om terug te antwoorden dat ze de productomschrijving dan misschien beter kunnen aanpassen naar 'geschikt voor brandhout zagen' ofzo, pfff :mad:
En ik dacht nog wel eerst een DeWalt of Bosch te kopen...
Eerste reactie na het mailtje van Makita was de machine te verkopen, maar opzich zaagt ze heel goedm de zaagsnede zelfs met het standaard zaagblad is zuiver.


Maar bon, wat Makita niet kon, kan ik misschien zelf wel. Nl een accurate tafelzaag maken. Daarom dacht ik aan volgende aanpassingen:


Vragen hierbij:
  • is betonplex hiervoor een geschikt materiaal of beter iets anders?
  • waar kan ik profielen en toebehoren vinden zoals hierboven bij LJ? heb al even rondgekeken maar vind alleen maar industriele leveranciers
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Leuk, ik zit over eenzelfde project na te denken. Heb een goedkope tafelzaag en overweeg enerzijds om een andere, veel betere te kopen (maar geld is schaars:() anderzijds om de huidige te "upgraden". Op het net is veel info te vinden in de vorm van allerhande filmpjes waaruit inspiratie geput kan worden. DE (met hoofdletters) oplossing heb ik echter nog niet gevonden.

Ik kijk naar een blad van kromgetrokken aluminium, gesteund door stukken blik waar de gemiddelde haring in tomatensaus voor zou bedanken. De geleiders, daar wil ik niet eens over praten :mad:Het verstelmechanisme is echter verbazend goed en nauwkeurig, de motor doet trouw dienst, dat werkt dus gewoon goed.

Een goede kwaliteit betonplex zou ik ook willen gebruiken voor het blad, stijver gemaakt met aluminium profielen. En die profielen (en nog veel meer metaalzooi) kan je oa krijgen bij www.metaalwinkel.nl. Die zijn niet goedkoop maar ze hebben veel en leveren aan iedereen, ze verzenden ook.

Succes!

Groet, Rob.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik zou geen betonplex nemen. Hoewel erg sterk is het ook zwaar en belangrijker, spiegelglad. Een klein beetje weerstand op je zaagtafelblad is eigenlijk toch wel prettig hoor.

Wat je wel zou kunnen doen...
Maak een soort frame rondom je huidige blad. Zorg dat dat echt tot op het bot haaks is. bevestig daar een dunne variant van betonplex op. Maak in dat blad niet te diepe sleuven die ook exact zijn.
Vervolgens maak je van berkenmultiplex een zaagslee. Alles bij elkaar zou ik uitgaan van een verlies van 2 cm zaaghoogte.

OP youtube wemelt het van diverse bouwplannen voor zaagsledes. Naar mijn idee is dit de goedkoopste optie. Ga je het veel duurder maken dan kun je net zo goed je huidige zaag verkopen en die andere kopen.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Incra heeft vele varianten voor precisie geleiders (bvb http://incra.com/product_tsf_lsts.htm ). Ze zijn oa te koop bij http://www.gereedschappro.nl/incra/producten . Producten van incra zijn niet goedkoop en niet in verhouding tot de prijs van een MLT100.

Bij rutlands (http://www.rutlands.co.uk) vind je tracks en onderdelen om zelf te bouwen (zoek maar eens op fence).

Axminster heeft vergelijkbare producten en bvb een Rip-fence upgrade (http://www.axminster.co.uk/axminster-rip-fence-upgrade)

Toen ik foto's zocht van de MLT100 kwam ik een review van de MLT100. In de reacties zie je hoe sommigen hun zaag "verbeterd" hebben. Had je dit al gezien? http://lumberjocks.com/reviews/2576

Succes! Johan
 

Cookie0879

Nieuw lid
18 jul 2013
3
0
@Heckemann:
blij om te horen dat ik niet alleen ben, nu ja blij is niet het juiste woord eigenlijk :rolleyes:
Heb even gekeken bij www.metaalwinkel.nl, kijk vanavond verder. Bedankt.


@gompy58
Hmm, je zegt eerst om geen betonplex te nemen omdat het te glad zou zijn, en dan tijdens de opbouw stel je voor om een dunne variant van ... betonplex te nemen. Of ga je er dan vanuit dat de slede er altijd gaat opliggen? 2cm verlies kan ik zeker mee leven als ik er tenminste accuraat meet kan zagen
LOL, als je daar zegt 'haaks tot op het bot' moest ik direct denken aan de 3 winkelhaken van Wolfcraft die ik dit weekend vervloekt heb. Blijken allemaal dezelfde afwijking te hebben. Die maken nu dus geen deel meer uit van 'het team van gereedschap' bij mij. Welkom haakse Stanley.
:)


@
bruine_beer
Dat Incra spul ziet er goed uit maar dan kan ik zoals je aangeeft beter een andere zaagtafel kopen.
Bij die rip-fence-upgrade van Axminster staat toevalling een comment bij van iemand die hem ook op een Makita MLT100 heeft geplaatst, dus denk dat ik deze optie ga kiezen.

En die pagina op LJ had ik inderdaad al gezien maar beviel me niet echt. Het zwakke punt van de huidige fence blijft dan behouden. Voor zover ik kan zien is bij mij nl. niet de het alu van de fence zelf dat meegeeft, maar de constructie waarmee je de fence in zijn geheel vastzet. (hoop dat ik het een beetje goed uitleg)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik zou GEEN betonplex nemen als je er verder niks op gaat leggen. Betonplex is gewoon te glad en daardoor niet fijn om op te werken, althans dat is mijn mening. Ga je met een zaagslee werken DAN is dat glade van betonplex juist een voordeel.

Mijn uitgangspuntis dat het hout dat je wilt zagen, je werkstuk dus, iets aan weerstand nodig heeftop de plaats waar je het neerlegt op de zaagtafel. Het glijd anders gewoon alle kanten uit bij het minste of geringste.
 

Stefan h

Actieve deelnemer
3 jul 2014
34
0
Bedankt voor het goede idee, zat juist met hezelfde probleem
Achter alu geweest en aan de slag gegaan, hier het resultaat
Juist nog handvat en tafeluitverbreding maken
IMG_20140712_173022.jpg
IMG_20140712_173028.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.