Steltman revisited

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hallo forum,


een tijdje terug heb ik twee Steltman stoelen (ontwerp Rietveld)

gemaakt uit beukenhout en ze rood laten spuiten omdat we dat wel strak leek. Ziehier het resultaat.

met vriendelijke groet,

Hans



DSC_2406.jpgDSC_2436.jpgDSC_2624.jpgDSC_2629.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Dag Jaap,

voor zover ik weet is origineel in stalen koker en dan bekleed; de uitvoering van Groenekan heb ik zoveel mogelijk gevolgd (boekje Rietveld meubels etc) , echter ietsje breder en hoger (cm of twee).

de verbindingen zijn ook zoveel als mogelijk cf de uitvoering van Groenekan met een uitzondering: de vlakke verbindingen zijn pen en gat met spatpen (niet origineel), de haakse verbindingen deuvels van 14 mm. de zitting is koud verlijmd en met een losse veer gelijmd aan de zijkant. Bij Groenekan is dit met deuvels gedaan.

ik heb beuken gebruikt omdat zich dat goed laat spuiten.

Met vriendelijke groet,

Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooi, mooi.
Design van de bovenste plank.
Eigen interpretatie maakt ook uniek eigen werk.
Is dit dekkend gespoten, of zie je nog de structuur?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Dag Mathieu,

bedankt voor je reactie. Het is dekkend zijdeglans gespoten (signaalrood als brandblussers) dus je ziet niets meer van de onderliggende houtstructuur. Ik heb even aan transparant gedacht maar dat snel laten varen, niet passend bij dit ontwerp.

Vandaag las ik dat het originele ontwerp (met leer bekleed) weer verkrijgbaar is a 3700 euro bij Rietveld Originals.

met vriendelijke groet,

Hans
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Knap werk Hans!
Ik vind het persoonlijk veel mooier in naturel hout en dat is eigenlijk best grappig, want Rietveld zelf ging net helemaal weg van een 'natuurlijk' uitzicht. Die zocht de abstractie, de eenvoud en de moderne industriële productie op. De natuur dat was die ouderwetse rommelige boel die de interieurs van zijn jeugd ontsierde. De vooruitgang zou de mens redden! En vandaag verguizen wij zijn onpersoonlijke woonblokken en verheerlijken we de voeling met de natuur. Maar ondertussen is zijn strakke lijn ook een deel geworden van ons collectief esthetisch gevoel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
@Arnoud, ik snap misschien wat je bedoelt. In dit geval gaat het erom om de vorm op zijn best uit te laten komen omdat die interessant is. De mannen van <De Stijl> zoals Rietveld en Mondriaan vonden dat toen het belangrijkste en gebruiken strakke lijnen en strakke kleuren. Een keuze.

Voor mijn houten beelden gebruik ik juist alleen hout in zijn natuurlijke vorm en probeer daarmee het beeld tot zijn recht te laten komen. Er staat een torso in kersenhout door mij ergens op dit forum. Dat vind ik mooier in de zin van warmer en behaaglijk dan die stoelen.

Maar je zou kunnen zeggen dat in beide gevallen de vorm bepaalt hoe het materiaal wordt gebruikt.

Groeten, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.