Advies multiplex project gevraagd

Robertt

Nieuw lid
19 nov 2013
5
0
Beste forumleden,

Mijn naam is Robert en ik ben nieuw hier.
Ik loop al een tijdje met een idee voor een project, maar voordat ik me hier echt aan ga wagen wagen heb ik nog wat info nodig.
Omdat ik deze info nergens heb kunnen vinden heb ik mijn hoop op dit forum (jullie) gevestigd.

Het idee is als volgt:
Ik wil een (kleine) kastdeur maken van multiplex.
Ik wil deze kastdeur zo hebben dat je bij het vooraanzicht over het gehele oppervlak lamellen/ multiplex lagen ziet.
Om dit effect te krijgen laat ik een multiplex plaat in stroken zagen en deze stroken zal ik op elkaar moeten bevestigen. Zover was ik al.

Impressie: http://www.krizlifestyle.nl/multiplex-laagjes-kast

De twee vragen die ik hier over heb aan jullie zijn de volgende:
1. Hoe kan ik het aan/op elkaar bevestigen van de stroken het beste aanpakken? (Lijmen, schroeven, lamello?( lamellenfrees heb ik)).

2. Welk type multiplex raden jullie aan? Ik heb namelijk begrepen dat hier nogal wat verschil in zit.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Mijn dank is groot!

Gr. Robert
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hi Robert, dat is een leuk kastje. Ik zou voor een goede kwaliteit fins berken multiplex gaan en gewoon verlijmen met witte houtlijm. Je kunt elk deel wel lijmen en met een paar schroefjes op zijn plaats houden (wel verzinken) en dan het volgende deeltje er op. Als je het netjes op lijn legt en voor boort verschuift het nauwelijks. Alleen lijmtangen kan ook natuurlijk; ik zou wel een balkje op beide einden zetten bij het inklemmen om het mooi vlak te houden.
Ben benieuwd naar het resultaat.

jaap
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Dag Robert,

Leuk idee. Zoals jaap al aangeeft zit er nogal verschil in multiplex. Het spul van de bouwmarkt heeft vaak gaten/ruimtes tussen de fineerlagen. Goede kwaliteit berken triplex heeft dit niet. Overigens is berkentriplex wel aan te raden, is lekker licht. Als je lijmtangen hebt die lang genoeg zijn om je deur te klemmen zou ik gewoon met witte houtlijm aan de slag gaan. Probeer niet de hele deur in 1 keer te lijmen, maar doe het in stappen. Anders gaan de stroken snel verschuiven.

En zoals jaap ook al zei, bij het verlijmen wel even balkjes plaatsen om het verschuiven tegen te gaan. Zoals ze hier doen: http://www.finewoodworking.com/item/35878/clamping-cauls-the-secret-to-great-glue-ups

Groet Simon
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hallo Robert,
Op die site zie je dat hij de wanden toch minimaal 60mm dik maakt, want hier gebruik je de multiplex op zijn zwakste punt. Als je dunner en/of hoger gaat dat krijg je iets heel zwak en waarschijnlijk ook extreem gevoelig aan temperatuur en vocht schommelingen.
Ik zou voor een deur een mtx paneel gebruiken als basis en dan daar een laag dwarse stroken op lijmen, maar zelfs dan kan je denk ik moeilijker dunner gaan dan 30mm totale dikte.
 

Robertt

Nieuw lid
19 nov 2013
5
0
Bedankt voor de snelle reacties Jaap Simon en bench works!

Ik zat zelf ook al te denken aan een combinatie van verlijmen, klemmen en schroeven.

De methode voor het klemmen welke jij doorstuurde Simon kende ik nog niet, maar lijkt me wel noodzakelijk voor een goed resultaat. Dat wordt even wat extra lijmklemmen aanschaffen.

Voor wat betreft de dikte kwam ik het volgende project tegen.

http://www.dehoutmeid.nl/project/kast-van-mahonie-okoume-multiplex-en-plexwood/

Dit lijkt me dunner dan 3 cm, dus ga er stiekem wel van uit dat geen problemen op zal leveren als ik rond de 22mm blijf... Of is dit erg naïef?

Voor een egaal eindresultaat lijkt het me verstandig om de stroken met een overbreedte te laten zagen om deze nadat alles verlijmd is vlak te kunnen schuren. Hoeveel mm zou hiervoor voldoende zijn?
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Dit lijkt me dunner dan 3 cm, dus ga er stiekem wel van uit dat geen problemen op zal leveren als ik rond de 22mm blijf... Of is dit erg naïef?

Ik kan goed begrijpen waarom je een kastdeur in deze uitvoering zou willen maken. Ik persoonlijk vind het een erg mooie oplossing en zeker weer eens wat anders...

Maar... ik ben met Tim (BenchWorks) eens dat - zeker bij grotere oppervlakken - je wel een risico op breuk neemt. De deur zal waarschijnlijk niet breken op een door jou gemaakte lijmverbinding, maar 'ergens' in het midden van de af-fabriek geperste plaat. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe de deuren c.q. de ladefronten van dehoutmeid.nl er aan de binnenzijde uitzien. Ik kan me voorstellen dat aan de binnenzijde toch wel een paneel zit en dat slechts het kader (bijv. 20 mm) bestaat uit uitsluitend en alleen verlijmde mpx-delen. Snap je wat ik bedoel ??

Succes en laat ons weten (en zien...) wat er van je project is geworden...
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Die kasten van hout meid zijn 100% zeker gefineerde platen. Anders kan het gewoon niet. Risico op breuk is enorm groot anders. Kortom gewoon eeen vaste 22m plaat oid nemen en daarop strookjes van 8mm dik kops multiplex op fineren. Hoe dikker het multiplex hoe minder strookjes kopsfineer je hoeft te maken. Waarom het fineer nog zo dik? Het is makkelijker zagen, minder risico op breuk bij verlijmen en je hebt nog wat marge om de boel te vlakken of naderhand nog een keer opnieuw te behandelen. Bij 3mm fineer vind ik eigenlijk te dun voor een duurzame kast of meubel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In dat tweede voorbeeld lijkt het inderdaad op 100% volle multiplex, niet de gewone (ook al erg dure fineer MTX) die je koopt waar aan de buitenkant 0,5mm fineer zit, en de binnenkant is van populier bijvoorbeeld. Als je populieren zo verlijmd dan kan je die letterlijk in twee breken door ertegen te blazen.

Je moet dus van die MTX vinden die ook vanbinnen van hetzelfde hardhout is als buiten, en zelfs dan kan ik mij moeilijk inbeelden dat dat mooi vlak gaat blijven.
Bij dat tweede voorbeeld is het al zeker dat er bij de lades een paneel achter zit, bij de deuren dus mogelijk ook?
 

tuoh

Oud hout
Ik zou het zover niet gaan zoeken, of er zelf aan beginnen. Bestel gewoon een plaat bij "Plexwood" Kies wel voor de dubbelzijdige oplijming die zijn stabiel, de enkelvoudige duidelijk niet.

Zelf heb ik de platen al meermaals verwerkt bij (tijdelijke) opstellingen in Musea.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Robertt

Nieuw lid
19 nov 2013
5
0
Nogmaals dank voor de reacties!

Conclusies die ik tot nu toe trek:
1. Verlijmen van de stroken kan, maar zeker bij grotere oppervlakten bestaat kans op breuk.

2. Fineren van een plaat multiplex met de gezaagde stroken (ca 7mm) is de tweede en waarschijnlijk de meest veilige optie.

Dit is voor het eerst dat ik een project van deze moeilijkheidsgraad aan ga pakken. Hierdoor blijven er vragen bij me opkomen.
Dus als jullie het niet erg vinden vuur ik er nog een paar op jullie af :)


1. Kans op breken
Is de kans op breken (uitgaande van stroken van 18 mm dik en 30 mm breed) ook nog aanwezig als ik naast het lijmen schroeven bevestig die zegge 2,5 laag diep boren?

2. Fineren
Help! Het advies over het fineren klinkt me logisch in de oren. Maar hoe pak ik dit aan? Alleen lijmen en klemmen?

3. MPX
In de reacties wordt gesproken over MPX. Is dit slang voor multiplex?

Vandaag nog even gekeken in de bouwmarkt voor berken multiplex en andere typen multiplex. Het berken ziet er echter niet zo strak uit als op de foto's die ik stuurde.
Het goedkopere multiplex zag er daarentegen donkerder, maar veel strakker uit.
Ik zou het liefst strak berken multiplex hebben. Omdat ik zelf jammer genoeg geen zaagtafel heb ben ik min of meer gebonden aan deze zaak.
Of wete. Jullie nog adresjes in de buurt van Zoetermeer?

Gr. Robert
 

Robertt

Nieuw lid
19 nov 2013
5
0
Waarschijnlijk had ik de site niet ververst voordat ik mijn bericht typte. Had het inderdaad nog niet gelezen.
Ziet er iig gelikt uit dat plexwood!

Dit zou inderdaad de makkelijkste optie zijn ( en waarschijnlijk de duurste).

Ik heb op het net ook al bladen te koop gezien, maar die zijn zoals ik al verwachtte redelijk aan de prijs.

http://www.woodshape.nl/kops-berken-multiplex-tafelblad.html

Noem me een eigenwijze l@l, maar juist het creëren uit eigen hand intrigeert me. Een beetje hobbyen en ervaring opdoen met hout.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik weet niet hoe ik bij MPX kom.. MTX bedoel ik inderdaad haha

Ik wel ! :D Ik gebruik nl. weer díe afkorting... Maar goed: MPX = MTX = multiplex.

Succes met het eigenwijs zijn ;) Ik las eerder vanmorgen een quote op facebook die ik wel mooi vond: "Als je ergens voor gaat heb je kans om te falen. Als je niet gaat heb je al gefaald." En zo is het maar net... Laat ons deel uitmaken van je bevindingen, OK ?!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Robert: de Bouwhof in Zoetermeer verkoopt redelijk berken multiplex.

Als je de deurtje besluit op te bouwen uit volledig "kops" multiplex, is het dan geen optie om er gleuven in te frezen en er een hardhouten latje in te verlijmen? Het zal op zijn minst veel steviger worden en de kans op breken wordt veel kleiner.

Succes!

Groet, Rob.

PS: als je multiplex laat zagen bij de Bouwhof, vertel ze dan van te voren dat het heel precies moet en controleer de maatvoering voor je accepteert. Ze zijn wat aan de rommelige kant daar de afgelopen tijd, na de verhuizing :mad:
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ook al zaag je het exact, er komt heel veel schuurwerk bij kijken. Ook al gebruik je de extra balken bij het lijmen. En kops multiplex schuurt een stuk slechter gok ik.

Het scheelt een stuk als je eerst twee of meer platen op elkaar lijmt, en dan zaagt. Zagen hoeft niet perse met een zaagtafel, kan ook met een handcirkelzaag en geleider/lat.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dat is knap, maar ik zou dat nooit riskeren op een te groot oppervlak als deur, maa rjij zegt zelf al dat je een deurtje wil maken.

Fineren is dat je gewoon blokplat of fineer neemt, en dwars erop die dunne strippen plakt.

Maar hoe dunner de strippen, hoeveel te meer kans op breuk en kromtrekken, dus jouw uiteindelijk deurtje gaat toch misschien wel dubbel dik van een normale zijn.

Starten met bvb een 15 dik en daar nog eens 15 tot 18 dik op fineren.

Probleempje dat ik zie , is dat die laagjes nooit evendik gaan zijn, dus je gaat waarcschijnlijk met een badnschuurmachine moeten vlakken.

Daarom ook al moeten die stripjes fineer toch dik genoeg zijn.

Leuk, foto s natuurlijk...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.