Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Festool kantenfrees OFK 700

Beste forummers,
    Ik ben aan het twijfelen over de aanschaf van een kantenfrees OFK 700, maar ik wou hier toch eerst eens nagaan of het sop de kool waard is. Als ik de verschillende kantenfrezen zie die op het net worden aangeboden, zijn de meesten nauwelijks gebruikt. Waarschijnlijk omdat het meeste werk dat je met een kantenfrees wil doen, je ook met een gewone bovenfrees kan doen.

Vandaar mijn vraag aan de bezitters van de OFK 700: biedt zo'n kantenfrees een echte meerwaarde voor je werkzaamheden, bovenop (in mijn geval) de festool bovenfrees OF 1010 en OF 1400?

ik ken eigenlijk maar 1 iemand die een ofk kantenfrees gebruikt en dat is de lokale keukenbouwer/badkamerbouwer. Hij werkt voor 90% met dezelfde dikte en dezelfde materialen en moet veel afkanten en bewerken van gelijmde kanten etc.. hij gebruikt bijna geen bovenfrees , doet bijna alles op zijn stationaire machines... dus hij gebruikt deze veel, stelt deze 1 maal in en kan dan blijvend werken.

als je altijd moet wisselen en terug afstellen met je bovenfrees zou ik het ook nog overwegen.. maar als je al een OF1010 hebt en een OF1400... zou ik de 1010 gebruiken met een afkantfreesje en de 1400 voor het echte freeswerk...

als ik me niet vergis zijn de frezen voor een ofK ook anders, dus niet uitwisselbaar dus nog eens extra kosten..

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik schroef een plankje aan de parallelgeleider van mij OF1010 waardoor ze werkt als een kantenfrees. Dan zet je daar een afkantfrees op met de lager vlak met de plaat.
    Dan gewoon de frees horizontaal houden en de plaat over het werkstuk schuiven. Je kan zoiets ook kant en klaar kopen bij Festool voor de OF1010. Maar dat schroeft zich direct op de frees.
    Zal proberen een foto te maken, heb het gisteren juist nog zitten doen!

Festool heeft voor de 1010 een zogenaamde omlijmplaat te koop die gebruikt wordt in combinatie met de hoekarm waardoor je makkelijker kanten kunt frezen. Zie deze link http://www.geerdinkbv.nl/producten/f...utm_term=OF%2B

Ik heb deze ooit goedkoop kunnen kopen maar heb ze eigenlijk nog nooit gebruikt. Ik ben dit weekend pas weer thuis en kan dan wel eens een foto maken.

festool heeft idd een ombouw setje om een kantenfrees te maken van je bovenfrees. Werkt best wel aardig

Ik doe soms beroep op de kleine broer van de 700. Doet volgens mij weinig wat de bovenfrees niet kan maar ik vind het een heel stuk handiger! (en zou die niet meer willen missen)

Ik heb de RT0700C van Makita. Een zeer handige kantenfrees die mooi in de hand ligt. Ik vind het zelf veel makkelijker werken dan met de bovenfrees voor het kanten werk.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Imco Bekijk Berichten
    Ik heb de RT0700C van Makita. Een zeer handige kantenfrees die mooi in de hand ligt. Ik vind het zelf veel makkelijker werken dan met de bovenfrees voor het kanten werk.

Dat ziet er inderdaad niet slecht uit en krijgt ook goede recensies. Het doet mij een beetje aan de volgende bosch blauw denken, die ook goede commentaren krijgt: http://www.bosch-professional.com/be...0-11578-ocs-p/

Zo`n Bosch koop je in de VS voor $100 http://www.homedepot.com/p/Bosch-1-H...0#.Uou1p6qMwYw
    Kijk, dan wordt de keuze al wat makkelijker.
    Maarja, 110V

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ik heb de ofk 700. Deze gebruik ik regelmatig om de kanten van keukenwerkbladen af te werken.
    Moet zeggen dat de machine heel moeilijk in gebruik is, het miste dat de zool vooraan iets van het werkblad komt (kabel die stropt, beetje stof of een kleine onoplettendheid) frees je direct een hap uit de kant. Vroeger deed ik dit met een oude Holz-Her en hier had ik nooit problemen mee, kon ik zelfs met 1 hand frezen.

Moest hier iemand een oplossing voor hebben hoor ik het graag.

S.

Forum Rechten