Weer een klein tussendoortje

WR1944

Oud hout
Op veel begraafplaatsen in de buurt vind je grafstenen in de vorm van een stukje boomstam. Dit is vaak een steen voor een vroeg overleden kind. De afgeknotte boomstam symboliseert het voortijdig afgebroken leven. Ook in het Wilde Westen tijdens de frontier periode was het houtbewerken eenvoudiger dan het steenbewerken. Vandaar dat men ook een stuk boomstam of tak nam om een (tijdelijk) grafmonument te maken. De combinatie boomstam en begraafplaats zat redelijk vastgebakken in de belevingswereld van de modale Amerikaan zodat de boomstam ook werd gebruikt als ornament om er bloemen en planten in te doen. Daartoe moest de boomstam wel uitgehold worden. En Amerika zal Amerika niet zijn zodat het merendeel van die ornamenten werd gevuld met plastic of zijden namaak bloemen.
Tijdens een recent bezoek aan het graf van de ouders van m'n vrouw (als liturgische leek schijnt dat op 2 november te moeten, Allerzielen) kwam het gesprek op de zogenaamde cemetery logs (begraafplaats boomstammen) en zei ik dat ik nog genoeg van de omgehakte boom had om een kleine produktie te starten. En zo begon het.
Eerst een passend stuk uitgezocht an dat ingekort zodat de storend takkenstompen verdwenen.
P1011603q.jpg

Toen bleek dat de natuur z'n werk had gedaan, er zaten twee scheuren die van eind tot eind liepen.
P1011604q.jpg

Om de zaak de stabiliseren besloot ik in de einden per kant twee deuvelstokken er in te lijmen. Dus 3/8" gaten met een lange speedboor gemaakt en met veel peuteren om de lijm te verdelen de deuvels er in gelijmd.
PB141608q.jpg

Na aan beide einden een schuine zaagsnede geplaatst te hebben begon ik met uithollen. Dat was een flinke klus en met het dieper worden van de holte werd het evenredig lastiger.
PB131607q.jpg

Uiteindelijk besloot ik met Forstnerboren verder te gaan en dat was aanzienlijk simpeler. Ik hoefde uiteindelijk alleen maar de resterende dammetjes tussen de gaten weg te hakken. En met een grotere boor ging het nog sneller. In record tijd maakte ik een tweede voor een vriendin van m'n vrouw en hoeft er alleen nog voor de inhoud gezorgd te worden. Maar dat mogen de dames zelf doen, dat valt buiten m'n functieomschrijving.
PB181609q.jpg

De aangeklede boomstronken zullen hoogstwaarschijnlijk met Kerstmis geplaatst worden. Dat is ook een traditie. Hierdoor is ook een afgeleide ervan ontstaan. Een buche de Noel is een Franse taart in de vorm van een boomstam, liggend of staand en die zijn op beperkte schaal ook in Amerika verkrijgbaar. Ze zijn uiteraard rond Kerstmis in de mode maar ik lust ze het hele jaar door.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerststronk
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Leuk! En die buche de Noël zien er ook goed uit. Een leuk idee voor na het kerstdiner.

Is het de bedoeling dat de stammetjes lang meegaan of wordt er om de paar jaar een nieuwe gemaakt?
 

WR1944

Oud hout
Ik hoop dat ze er na Nieuwjar nog staan. In het algemeen ruimt de beheerder van begraafplaatsen dit soort van zaken snel op. Maar het gaat om de gedachte. Het is moerbeiboomhout en die is omgezaagd omdat er rotting optrad. Dus als het een paar maanden meegaat is dat voor mij lang genoeg. Ik heb nog genoeg voorraad en met een uurtje heb ik weer een nieuwe.
 

WR1944

Oud hout
Jullie laten me blozen. ;-)
Maar ik ben blij dat m'n vaak simpele bijdragen met plezier gelezen worden. Ik probeer iets te laten zien van Amerikaanse toestanden met behoud van m'n metrische instelling. Daarnaast vind ik het leuk om m'n soms vreemde werkwijze te tonen (een metaalachtergrond poets je niet zomaar weg) maar het belangrijkste is dat ik hoop dat ik iemand net dat zetje kan geven om een project te beginnen dat een brug te ver leek. M'n moeder zei altijd dat wat ik in m'n kop had nergens anders zat. En zolang het met techniek te maken heeft ben ik er in geinteresseerd. Bij iets nieuws snuffel ik wat rond (daarom schrijf ik Internet altijd met een hoofdletter), laat m'n fantasie z'n werk doen en ga aan de slag. En dan begint er weer een nieuw leertraject.
 

WR1944

Oud hout
Een nog kleiner tussendoortje. Omdat het zo klein is heb ik er ook geen apart artikel aan gewijd.
Ik ben aldoor op zoek naar mogelijkheden om van m'n restjes hout af te komen. En zo nu en dan zie ik weer een mogelijkheid.
Een vriendin van m'n vrouw speelt graag rummikub. De steentjes (hier noemen ze het tiles) komen op een soort van houder van plastic. De steentjes worden in twee lagen gearrangeerd. Die houder is van een allerbelabberste kwaliteit en uitvoering zodat de steentjes regelmatig op de tafel vallen. Dus zag ik weer een klusje.

P1011764q.jpg
Men neemt een restje 1/2" multiplex, lijmt er twee stroken 1/4" ply van ongelijke hoogte tegen aan, zaagt twee steunen van 3/4" ply onder 30 graden en lijmt die tegen de achterkant. Nog even de boven- en onderkant over de zaagtafel en de steun is klaar. En dit 4 keer uitvoeren. Voor de grap heb ik geprobeerd het aantal handelingen te minimaliseren alsof ik een grote productie ging draaien.

En de vriendin en haar gezin was er weer blij mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.