Mijn nieuwe stekkie

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Collega houtbewerkers,

Ik lees al een tijdje mee met jullie mooie discussies. Met uitzondering van een paar posts van mij, inclusief een poging mijn tafelzaag te verkopen is het nu tijd om een wat groter project met jullie te delen.

Na een aantal jaren ergens in een schuur bij mijn ouders geklust te hebben ben ik deze zomer eindelijk begonnen met mijn eigen werkplaats in de achtertuin. Gaatje graven, terrasraam metselen en een timberframe gebouwd van Douglas bij een makker in de schuur. Afgelopen weekend was het zover, het moet omhoog. Zie hieronder:

foto 1.JPG
foto 3.jpg
foto 2.JPG
foto schuur.jpg
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Dank voor de mooie reacties.

De wanden worden aan de buitenkant met potdekselwerk bekleed daarachter folie, steenwol en 18mm plex aan de binnenkant. De schoren zijn straks dan ook niet meer zichtbaar.

De zolder begint in het midden en loopt helemaal naar rechts, boven over het 'buiten-compartiment'. De linkse twee hokken blijven tot de nok leeg en hier komen nog twee dakramen in.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Precies. Tegen de achteraankomt een klein geluiddicht hokje waar de afzuiging en de compressor op rubber matten staan. Daarvoor brandhout etc.
 
A

Athanor

Guest
Dat wordt een prachtige werkplaats! Die goede isolatie is een behoud voor je machines! Wat zijn de afmetingen?


Complimenten van Fons
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooie constructie. Zijn er details van de verbindingen te showen? Is het volgens traditionele timber framing? Heb je als fundering een betonnen plaat gestort of heb je het muurtje op de ongeroerde grond gemetseld en de vloer er later tussen gestort? Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar zulke vrij omvangrijke bouwwerken.
Trouwens, het is "trasraam" maar dat doet niets af aan je prestatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tras
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat wordt een hele mooie werkplaats en ook een mooie omgeving. Leuk om te zien hoe het eindresultaat gaat worden en misschien kun je wat details van de constructie posten.

jaap
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Het wordt zeker verwarmd. Ook is de vloer gestort (10cm beton) op 15cm iso tempex. De wanden en het dak ga ik nog isoleren met PIR-schuim-platen. Als het goed is komt er geen vocht of vorst in de werkplaats straks. Hieronder nog een aantal foto's van het verloop van de bouw. De post daarna wat details van de constructie.
IMG_1103.jpg
IMG_1106.jpg
IMG_1255.jpg
IMG_1319.jpg
IMG_1361.jpg
IMG_1409.jpg
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
De staanders blijven op de muurplaat liggen door middel van draadstangen welke in het schoudervlak zijn geboord en als nok in een voorgeboord gat op de plaat vallen.

De overige verbindingen (lip in ringbalk, nokbalk en spanten op ringbalk zijn vastgezet met 'Woodies' (8x180 met tellerkop) want gemak dient deze mens).
 

WR1944

Oud hout
Houtskeletbouw heb ik altijd erg interessant gevonden en in Amerika kom ik dus echt aan m'n trekken. Meestal is dat house framing met de 2 x 4's etc maar bij bijvoorbeeld de Amish wordt nog traditionele timber framing gebruikt.
Mijn interesse heeft me geen expert gemaakt dus vandaar m'n vraag: wat is een Woodie in de houtbouw. Ik vermoed een bout met schotelkop zoals ook in de metaal wordt toepast maar ik weet dingen graag zeker. Hoe heb je het hout geisoleerd dat op de stenen muur rust. Dat punt heeft hier altijd veel aandacht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.