Mankement nieuwe Festool Kapex

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Moet ik dan een verkoper geloven dat je met een dewalt 770/777 even zuiver danwel zuiverder zaagt? Indien bevestigt is dit de laatste groene stekker!!!!!!!
ja dat mag, alleen het bereik is met een dewalt 777 minder.
maar hij zaagt zo glad als een spiegel.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
ja dat mag, alleen het bereik is met een dewalt 777 minder.
maar hij zaagt zo glad als een spiegel.

De Dewalt 770/777 voldeed voor mij niet aan de specificatie's en de zijdelingse stevigheid was onvoldoende.
Een DW718/780 was ook niet geschikt voor het betreffende werk, waardoor ik bij de kapex uitkwam, maar ook
deze kon het werk niet aan, maar dat lag dus aan de zaagbladen (60T en 80T).
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Na een uur klooien stond de machine op 90° haaks maar verticaal stond ook niet haaks, daar had ik niet aangezeten. Na perikelen met de laser enz. geen zin meer om er nog tijd aan te besteden.

Na een telefoontje met Festool de machine gebracht en mocht wachten ondanks de drukte en twee monteurs afwezig. Zaagt nu haaks en zuiver in alle standen. Ook het doorgeprikte stickertje om de laser in te stellen hebben ze vervangen. Netjes opgelost door Festool NL.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Na een uur klooien stond de machine op 90° haaks maar verticaal stond ook niet haaks, daar had ik niet aangezeten. Na perikelen met de laser enz. geen zin meer om er nog tijd aan te besteden.

Na een telefoontje met Festool de machine gebracht en mocht wachten ondanks de drukte en twee monteurs afwezig. Zaagt nu haaks en zuiver in alle standen. Ook het doorgeprikte stickertje om de laser in te stellen hebben ze vervangen. Netjes opgelost door Festool NL.

Heel mooi, netjes opgelost door Festool NL.;)
Veel zaag plezier:cool:
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Helaas was het zaagplezier van korte duur. Woensdag drie laatjes gezaagd voor de gereedschapskast en bij controle bleek dat de laatste toch weer teveel uit het haak stonden. Ook bij het neerlaten van het zaagblad liep er wat aan. Na de 5 -cut methode te hebben toegepast bleek bij controle dat de afwijking 2mm was tussen link/rechts.

Donderdag de knoop doorgehakt met het voornemen om gebruik te maken van de 15 dagen geld terug garantie van Festool.
De verkoper deed het voorstel of ik soms een nieuw exemplaar wilde hebben want hij had er nog 1 staan in Capelle a/d IJssel. Akkoord gegaan indien het geen showroom exemplaar betrof, hetgeen het geval was.

De kapex zelf opgehaald en vol goede moed uit de doos en gecontroleerd. De zaagsneden zagen er perfect uit en ook bij het laten zakken van het zaagblad geen schurende geluiden van aanlopende onderdelen, alles smooth.

Zucht @#@$!^&%, bij controle van de laser stond deze en halve cm naast de zaagsnede en de twee laserlijnen zaten bijna tegen elkaar aan.

Met een enigszins rood hoofd richting de leverancier om dit nieuwe mankement te showen met het voornemen om langs de technische dienst van Festool te gaan om dit nieuwe euvel te laten zien en de melden.

De monteur bij Festool was zeer verbaast en dit had hij nog nooit meegemaakt. "Ze hebben zeker zitten slapen in de fabriek", was zijn reactie. Voor de rest stond alles goed volgens de monteur.

De machine weer mee naar huis genomen en getest en de laser staat nu loepzuiver. Geef het nog een laatste kans en getwijfeld of ik dit avontuur met de kapex nog op het forum moest zetten.

Na de perikelen met gedeformeerde vandiktebank bewust gekozen voor aankoop vanuit de winkel. De gok met het showroommodel pakte verkeerd uit en aan deze machine is duidelijk gerukt en heeft iemand last gehad van grove nieuwsgierigheid. De pech om out of de box wederom een mankement aan te treffen verdient de titel pechvogel bij uitstek of....

Veeg ik de twee ervaringen in dit topic bij elkaar dan moeten aspirant kopers zich niet verbazen dat er ook aan een nieuwe kapex het nodige kan mankeren en geduld en je humeur soms danig op de proef worden gesteld.

Gelukkig zijn er ook vele gebruikers die out of de box een prima machine treffen en is dit voor mij de eerste ervaring dat er iets niet in orde is met festool gereedschap.
 
Laatst bewerkt:

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Klote voor je zeg!! Je verwacht inderdaad bij Festool wat anders. Maar ook daar leveren ze slecht werk af, en dat voor dat geld!
Maar goed, net wat je zegt, het moet de aspirant koper niet afweren. Ook bij andere merken zal dit voorkomen lijkt me...
Ik ben in overweging om een kapex 120 aan te schaffen, dit schrikt me niet af gelukkig. Maar ik zal de machine wel meteen in de winkel controleren en thuis meteen alles checken. Niet dagen laten staan!

Hopelijk blijft deze nu goed staan Huib en kun je met veel plezier zagen :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen toch; wat een pech :)
Mijn gebruikt aangeschafte ks88 werkt prima, ennuh nix laser uitlijnen, want dat heb ie niet :)
Vergeet niet dat er tijdens transport nou niet bepaald zachtzinnig met pakketten om word gegaan.
Mischien een item qua verpakking waar festool over na zou kunnen denken?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Hoe stelde de monteur bij Festool de haaksheid af, of mocht je er niet bij zijn ?

Festool had natuurlijk al een leveringsprobleem begin van het jaar en ik denk dat ze gewoon niet de tijd
hebben om de machine secuur af te stellen, de afstelmachine geeft aan dat de waarde binnen de tolerantie staat
en dan is het goed, volgende afstellen. De aantallen worden te groot en de managers bepalen de doorlooptijd voor het afstellen.
Het kost wat tijd maar gelukkig is het goed af te stellen naar de precisie die je zelf wilt.

Zolang de doos niet beschadigd is verlopen de instellingen niet, anders zou in een bedrijfs bus die een keer een verkeersdrempel
te hard neemt de kapex instellingen ook veranderen.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hoe stelde de monteur bij Festool de haaksheid af, of mocht je er niet bij zijn ?
Bij de laatste machine stond/staat alles goed. Het was wachten aan de balie en de machine ging mee naar de werkplaats voor het afstellen van de laser. De eerste keer idem dito dus veel wijzer wordt je er niet.
Zolang de doos niet beschadigd is verlopen de instellingen niet, anders zou in een bedrijfs bus die een keer een verkeersdrempel
te hard neemt de kapex instellingen ook veranderen.

De doos was niet beschadigd, dit nog nadrukkelijk gecontroleerd bij het afhalen. De kapex zit degelijk verpakt, staat in de vervoer -stand en nog met een tie-rip vastgezet met een schuimblokje ertussen en verder de bekende piepschuimblokken. Moet tegen een stootje kunnen. De kapex wordt juist geroemd vanwege zijn gewicht als een ideale mobiele afkortzaag. Dan lijkt het me stug dat bij het minste geringste alle instellingen verloren gaan.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Bij de laatste machine stond/staat alles goed. Het was wachten aan de balie en de machine ging mee naar de werkplaats voor het afstellen van de laser. De eerste keer idem dito dus veel wijzer wordt je er niet.

Ok, dus dan moet je ook maar afwachten of ze het echt goed afstellen.


De doos was niet beschadigd, dit nog nadrukkelijk gecontroleerd bij het afhalen. De kapex zit degelijk verpakt, staat in de vervoer -stand en nog met een tie-rip vastgezet met een schuimblokje ertussen en verder de bekende piepschuimblokken. Moet tegen een stootje kunnen. De kapex wordt juist geroemd vanwege zijn gewicht als een ideale mobiele afkortzaag. Dan lijkt het me stug dat bij het minste geringste alle instellingen verloren gaan.

Dat zei ik al.:)
Alleen in een test die ik laatst zag vonden ze de Kapex weer zwaar, ik ben allang blij want mijn andere afkortzaag weegt 32kg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.