Mankement nieuwe Festool Kapex

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat is inderdaad wel heel erg pech en dat voor de derde keer. Je zou haast denken dat ze je iedere keer de zelfde geven omdat ze denken dat het wel meevalt. Als je hem nu weer terug brengt zou ik ergens op of onder de zaag een klein krasje maken zodat als je weer een ander krijgt je zeker weet dat het ook echt een andere is. Ik heb het namelijk wel eens meegemaakt dat ik een raar geluid hoorde maar de verkoper hoorde zogezegd niks maar ik zou een andere krijgen. En kreeg ik de volgende dag vrolijk men oude machine terug inclusief dat geluid.

Deze machines hebben toch ook verschillende serienummers?
Mvg.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ja, de serienummers zijn verschillend.
Als de serienummers dicht bij elkaar zitten, zou het een produktiefout kunnen zijn al verwacht je dat het bij Festool opgemerkt zou worden.
1x leveren met een gebrek dat kan, 2x leveren met hetzelfde gebrek is bedenkelijk maar 3x leveren met hetzelde gebrek is .............:mad:
Hopelijk wordt het nu toch eindelijk goed opgelost.
Mvg.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De serienummers zitten ver uitelkaar, het heeft ook sinds eind december geduurd voordat deze laatste er eindelijk was.
Het alleen omruilen voor een nieuwe brengt blijkbaar geen oplossing, eerst zal het probleem uitgezocht moeten worden
en ik denk dat de terugkoppeling van dit Probleem door Festool Nederland naar Duitsland niet gebeurd.

Er is nu dan ook een mail met alle informatie naar een kwaliteits manager van Festool Duitsland.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb internet nog niet afgestruind naar dit probleem maar zijn er ook anderen eigenaars van een Kapex die hier last van hebben?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ja op de FOG komt het voor als je gaat zoeken in de berichten.
Ik ben er ook via de FOG achter gekomen om dit probleem te bekijken en ik denk
dat er veel meer Kapexen in omloop zijn met dit probleem maar dat het niet opgemerkt word,
ik heb het bij mijn oude afkortzaag voorheen ook nooit opgemeten omdat je ervanuitgaat dat het goed moet zitten.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tijd voor een hartig woordje met festool dan hè. Maar even voor de goede orde. Ik ben er ook al een tijdje geleden achtergekomen dat het vrijwel onmogelijk is om mijn basistafel van festool perfect vlak te krijgen. Maar om nu een zaagtafel neer tezetten met vlak gietijzeren werkblad gaat mij te ver. Blijkbaar zijn ze bij festool niet zo sterk in recht is recht en vlak is vlak....
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik heb vanmiddag al bericht terug uit Duitsland dat ze de serienummers willen en beschrijving van wat er precies mis is met de machine's
en hoe dit gemeten en bepaald is.

Dat is ook het probleem bij zaagtafels die op 4 poten staan, de alu of metalen bladen zijn niet stijf genoeg om als ze op een oneffen
bodem staan vlak te blijven.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het gebeurt niet alleen met de Kapex hoor. Ga maar eens checken bij de freesmodule. Pak een rij en zet die tegen de fence aan. Uiteraad wel op gelijkniveau gedraaid. ALs je dan goed kijkt zul je zien dat er zijn die niet inlijn te krijgen zijn maar als een V staan.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat zou met stel schroeven toch wel te verhelpen zijn zou je denken, maar dat is nu net de makke met festool semi-stationair spul, daar gaat het toch soms nog een beetje mis om eigenlijk de echte precisie te krijgen die je wil hebben als je met meubels bezig bent.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dat zou met stel schroeven toch wel te verhelpen zijn zou je denken, maar dat is nu net de makke met festool semi-stationair spul, daar gaat het toch soms nog een beetje mis om eigenlijk de echte precisie te krijgen die je wil hebben als je met meubels bezig bent.
Bij Festool hebben ze gezegd dat het moduul systeem meer voor de hobbyist is dan voor de professioneel meubelmaker.
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
dat klopt maar ik krijg echt spul niet op mijn zolder. De max qua omhoog brengbaarheid naar zolder is toch wel mijn Inca vlak van dikte bank en een Myford draaibank.... Ik mik ook vanwege ruimte gebrek op het maken van verrijdbare en koppelbare werktafels MFT-stijl waar ik festool modules in kan leggen. Zo kan ik flexibel een zaagtafel met grote invoer en uitvoer vlakken maken of juist weer een afkort zaag of gewoon een freestafel. Ik zit dus te denken aan drie van dergelijke tafels te gaan maken Daar moet ik wel een eindje verder mee komen en verder uiteraard de geleiding verbeteren/upgraden (Incra). De basis en de grote MFT tafel bewaar ik wel voor klusjes elders
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Zo lust ik er nog wel een paar :( Als het voor de hobbyist zou zijn dan zouden ze de prijs ook wel wat kunnen drukken me dunkt. Of er voor de serieuze hobbyist geen precisie nodig zou zijn.....zucht.

Ik ben het er ook niet mee eens, maar zo dekt Festool Nederland zich in als het om precisie zaag of freeswerk gaat.
Ik heb dan liever contact met Festool Duitsland, daar krijg je in ieder geval een duidelijk antwoord.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als je echt vlakke tafels wil maken moet je richting een torsion box gaan, met een vlakke plaat op een frame (MFT3) red je dat niet. Die torsion boxes kan je dan weer in de maat maken die je zelf wil. En tussen twee torsion boxes kan je dan weer een zaag of freesmodule maken.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Bij Festool hebben ze gezegd dat het moduul systeem meer voor de hobbyist is dan voor de professioneel meubelmaker.

Ik snap wel dat ze dat zeggen, maar er zijn reclame fimpjes op youtube waarin ze toch echt de precisie van de modulaire systemen als USP tonen.

Persoonlijk vind ik Festool mooi spul hebben en zelf vind ik het USP veel meer zitten in het gegeven dat ik onderdelen van de machines gewoon los kan kopen na x jaar. Tevens is de rest waarde een mooi punt.

Maar.... helaas moet ik ook erkenen dat naarmate je meer met het merk werkt je meer tot de ontdekking komt dat er echt wel beter spul te koop is.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Als je echt vlakke tafels wil maken moet je richting een torsion box gaan, met een vlakke plaat op een frame (MFT3) red je dat niet. Die torsion boxes kan je dan weer in de maat maken die je zelf wil. En tussen twee torsion boxes kan je dan weer een zaag of freesmodule maken.


Dat kun je doen met een torsion box maar daar zit het 'm echt niet alleen in. Feit blijft dat de modules, hoe handig ook, gebasseerd zijn op een erg dun plaatje aluminium. Druk maar eens op de plaat en constateer hoezeer het kan wijken. Daar doet geen torsionbox wat aan.

Enige optie zou zijn om bijvoorbeel de grondplaat van een freesmodule door een cnc machine te laten namaken met een dikkere plaat alu of van staal als basis.
Zo heel moeilijk of kostbaar hoeft dat niet te zijn. Enige wat er namelijk moet gebeuren is dat de gaten op de juiste plek worden geboord. Een stalen plaat van 4mm oid zou dan voldoende zijn.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
En, inmiddels al een nieuwe kapex gehad die wel goed is?

Nee, de laatste is al 2 weken geleden opgestuurd naar Festool in Neidlingen, die wilden de machine graag hebben voor onderzoek, maar gezien
het al een tijdje duurt ga ik er vanuit dat het een niet zo makkelijk op te lossen probleem is.:confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.