Draaibank ongeluk

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Hiervoor wordt dus bij het draaien een strak kledingsstuk aangeraden zonder "wapperende" mouwen.
 

Ducky

Nieuw lid
5 okt 2013
19
0
Delft
Wow heftig eigenschuld of niet..
Je moet hier toch niet aan denken!!

Mensen doen soms domme dingen
Dan zit een ongeluk soms in een klein hoekje..
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hij heeft nog mazzel dat de draaisnelheid niet zo hoog was. Was dat wel zo, dan had-ie de draaibank ook nog een kopstoot gegeven. En dat wint de draaibank toch echt.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
misschien wel dom maar een ongelukje zit in een klein hoekje.
Zo had ik vandaag de bandschuurmachine op de kop staan om kleine latjes lichtjes te schuren. Ik let altijd op met de kledingsstukken en vandaag ging het bij mij ook mis.
De schuurmachine pakte me trui, en die sloeg vast trui kapot en de snaar van de schuurmachine (Makita 9401) kapot, 3 uur aan bellen en zoeken geweest voor een vervangende snaar. Gelukkig gevonden anders een week levertijd.

Je moet soms even wakker geschud wakker, vlakbank, frees en loshangende kleding.... Denk aan dit filmpje als je de volgende keer weer een machine pakt voor gebruik.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dit toont nog maar eens aan dat veilheidsregels gerespecteerd dienen te worden, ook thuis als hobby-ist. Ik vind het wel erg dat het zo lang duurde voor er iemand op de noodstop duwde...
 
  • Leuk
Waarderingen: Debonk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een kledingstuk in een machine is zo gebeurd. Zelfs met kledij die niet echt los is.
Waar zou dat filmpje vandaan komen? Het lijkt dat er militairen rondlopen. Ik vind het ook vreemd dat een camera op die machine gericht is. Zou het ergens een strafkamp zijn?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat die man nog heel veel geluk heeft hoe hij wordt vast genomen, als dat in een andere richting was geweest dan was zijn hele arm om de as gedraaid en op vele plaatsen verbrijzeld.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb het filmpje niet bekeken... Ik was (lang geleden 1977) ooit aan het werk met een grote kolomboor met automatische voeding. Boor 22 (de grootste maat die er bij zat was 67 mm) metaal en de klem afgesteld om gaten te boren in stukjes strip van 15 mm dik. Vanwege de scherpe spanen had ik leren handschoenen aangedaan, ook om de klem schoon te vegen en natuurlijk de boor laten draaien. De boor greep me in de kap van de handschoen, pols brak en schoot tot mijn schouder in de boor, maar kon me er uit trekken. Van mijn overall alleen nog de linker broekspijp aan en van mijn schipperstrui alleen de rits en linkermouw en op mijn onderbroek na hing de rest in de boor die rustig doordraaide. Er kwam gips aan te pas en mijn ontvelde rug deed een paar dagen nog het meeste pijn, maar na 4 weken zat ik al weer op de motor. Maar veel respect voor draaiende machines gekregen, terwijl ik in die tijd ook veel draaiwerk deed aan hydraulische cylinders waarbij je altijd met je linkerhand het stuk buis pakte wat je afstak. Achteraf denk ik dat ik veel geluk en 1 keer pech heb gehad. Veiligheidregeltjes zijn er niet voor niets. En "even gauw" is 1 van je ergste vijanden.

jaap
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

WR1944

Oud hout
Ik heb ook het filmpje niet bekeken, ik heb al te vaak live dit soort van ongelukken in m'n omgeving meegemaakt. Gelukkig is er mij nog niets ernstigs gebeurd met draaiende machines of met andere vormen van geweld. Met ruim 20 jaar op een scheepswerf zie je veel zware jongens voorbij komen en men was in het algemeen wat soepel met de veiligheid. Na wat akelige ongelukken werd er een veiligheidsteam ingesteld en dat heeft gelukkig tot een goede score geleid.
Ik ben op de LTS zo geindoctrineerd dat het na al die jaren nog steeds nadreunt. Het is net of ik een 6e zintuig voor gevaarlijke situaties heb ontwikkeld. Voor ik een machine inschakel doe ik een flits-gevaren-analyse om te zien waar gevaar kan loeren.
Inderdaad, je kan niet te voorzichtig zijn.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ook ik heb niet gekeken maar weet net als de andere, aan den lijve ondervonden in de praktijk, hoe gevaarlijk het kan zijn. Niet alleen die grote jongens waar je al automatisch respect voor moet hebben. Ook je accutolletje kan in een vervelende situatie aardig wat schade aanrichten. Van de week bij een promotie praatje over Festool een simpele uitleg over kilo newton. De kracht van een accu boormachine die makkelijk een kilo suiker optilt aan een staaf die haaks in de kop is gespannen. De kilo suiker hangt een meter verder. De vraag werd gesteld hoe lang hou jij het vol als jij dat omhoog houdt. Dit om aan te geven hoeveel kracht in dat kleine spul zit.

Kilonewton.jpg

Vorig jaar had iemand mijn accutolletje gebruikt om een lullig schroefje in een keukenkast vast te draaien. De man had zelf een oud en afgesleten accuboortolletje. Wat je niet verwachte gebeurde en de boel sloeg vast. Vier knokkels binnen een half uur donker paars. In het ziekenhuis te horen gekregen zwaar gekneusd.

Houtbewerken is geen kinderachtig iets. Beitels zijn scherp en zelfs zaken waarvan je het niet verwacht kunnen veel schade toe brengen. Ook dingen als houtstof, zie ander forum item, zijn gevaarlijk.
Ik ben op de LTS groot gebracht met de veiligheden uit het blauwe boekje. Maar door de jaren heen wijzer en ervarener geworden. Maar ik vergis mij ook nu nog wel eens. Achteraf denk je soms wel eens.............. dat ging net goed.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Mag je helemaal wel uitkijken met loshangende delen!

:cool::eek:

Alle gekheid op een stokje: 't filmpje bewijst eens te meer dat een ongeluk vlugger gebeurd is dan je denkt. Let ook op de snelheid waarmee het ongeluk gebeurt.
Wat me ook opvalt is dat het vrij lang duurt eer er iemand de machine uit zet.

En het hoeft niet eens een grote "enge" machine te zijn. Jaren geleden heeft een oom van een kennis van me het leven gelaten bij een ongeluk met een gewoon B&D boormachientje.
Hoe: vooroverbuigen - stropdas - hap zegt de boorkop en klimt als een razende omhoog in de stropdas en verbrijzelt de man's strottenhoofd. Dat heeft alles bij elkaar nog geen 0,2 seconden geduurd.

En waar je volgens mij ook mee moet rekenen: Niet voor alles een machine gebruiken. Een bezemsteel inkorten kan ook met een handzaag i.p.v. een afkortzaag. Ik zie vaak dat voor de onbenulligste handelingen machines worden gebruikt, terwijl het net zo goed (en soms sneller) met handgereedschap kan.

Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.