Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Geen hout maar wel zeer indrukwekkend stukje techniek... wie doet dit in hout?

Wie maakt dit in hout na, een 9 minuten durend filmpje over een man die een miniatuur werkende V12 motor maakt.

. . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Dat lukt me niet in 9 minuten....;-)

Ik wilde al eens gaan beginnen aan een houten versie van mechanisch speelgoed als transformers of zoids. En dan natuurlijk in het miniatuur. Dit filmpje geeft weer inspiratie om daar binnenkort mee te gaan beginnen.

gaaf hoor, maar hoe wordt die krukas gemaakt op een draaibank? de asjes liggen niet in het midden hoe kun je die dan rond draaien?

De krukas wordt op schaal 1:1 op een langzaam draaiende speciale draaibank gemaakt. Ik denk dat deze krukas uit een flink aantal delen bestaat, asjes en krukaswangen.

The drijfstang pennen van een krukas worden gedraaid en geslepen door de krukas acentrisch in te spannen. In de auto industrie worden krukassen tegenwoordig uit 1 stuk gegoten of gesmeed.

kan je zien rond de 1:00 minuut.
    Laatst gewijzigd door Seek; 04-12-13 om 09:18.

seek bedankt dat had ik over het hoofd gezien.

Niet om flauw te doen, maar volgens mij is dit geen zelf-lopende motor, maar een aangedreven model. Nog steeds erg knap gemaakt, maar de kleinste V12, werkende, verbrandingsmotor is het niet. Lijkt door druk aangedreven?

Als je zoekt op Google kom je wel een paar werkende tegen, maar in de meeste zijn dan toch weer kant-en-klare onderdelen gestopt van andere miniatuur motortjes. Blijft heel mooi werk. Een kennis van me bouwt miniatuur Sterling motortjes en is nu bezig met een geheel zelfgebouwde stermotor. De perfectie in maatvoering op die idioot kleine schaal blijft me verbazen, ik krijg zoiets met mijn eikenhouten klauwen nooit voor elkaar.

Groet, Rob.

Schitterend werk, als je gaat zoeken op youtube val je van de ene in de andere verbazing. Over krukassen, die worden inderdaad excentrisch opgespannen, maar de kunst is dan ook nog om elke kruktap onder de goede hoek te krijgen. Samengestelde krukassen zie je in tweetakten, waarvan de kruktappen en drijfstangen op kogel en naaldlagers draaien. Bij vertakt motoren zijn dat eigenlijk altijd glijlagers die als 2 halve schaaltjes worden gemonteerd en met olie onder druk van binnenuit worden gesmeerd. Het enige voorbeeld van een viertaktmotor met kogel en naaldlagers is een 4 cyl MV Agusta. Die had wel een krukas uit 1 stuk, maar de lagers werden ingekerfd en dan op een speciale bank met een zwaaiend gewicht in 2en gebroken. Het geheel werd op de kruktap gemonteerd en op zijn plaats gehouden met een ijzerdraadje (rond veertje zoals een sleutelring). Krukassen worden, zoals Seek als verteld, uit 1 stuk gesmeed en dan aan de maat geslepen.

Ben het eens met Heckemann dat deze op perslucht loopt. Hieronder een echte!

jaap
    Laatst gewijzigd door jaap; 04-12-13 om 13:37.

Hieronder een echte!
    Ongelooflijk... zo klein, maar toch het overbekende V12 geluid...
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Forum Rechten