Hoe zit jullie gereedschap wand in elkaar ??

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Mijn gereedschapswand is... leeg...

Om de een of andere reden hou ik er gewoon niet van dat gereedschappen aan de muur hangen. Op enig moment komt dat op mij te rommelig over en daar wordt ik dan onrustig van...
Ben ik een freak op het gebied van orde en netheid?? Ik vrees van wel... :rolleyes:

Ik heb daarom via Marktplaats een gereedschapswagen van Duiste makelij gekocht. Het ding weegt leeg al meer dan 100 kilo, maar is perfect voor de job. Daaromheen heb ik vervolgens mijn werkbank ontworpen en gemaakt. Nagenoeg al mijn gereedschap zit in deze kast. Enkel de allergrootste lijmklemmen alsmede de diverse geleiderails heb ik er niet in liggen. Voor mij werkt dit perfect. Ik zoek alleen nog een soort foam dat ik in de lades kan leggen en waarin ik uitsparingen kan maken om de diverse tools te kunnen leggen...

Project 13000 Werkplaats 07.jpg
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Ik zoek alleen nog een soort foam dat ik in de lades kan leggen en waarin ik uitsparingen kan maken om de diverse tools te kunnen leggen...

Ik heb hiervoor goedkope slaapmatjes gebruikt. Voor 10 euro heb je een matje van 185x50, 1cm dik.
In sommige lades heb ik twee lagen op elkaar geplakt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Rhynix copycat!

sysport8.jpg


Vroeger had ik het meeste van dit in lades en bakjes, maar dit werkt veel beter omdat je tijdens het werken kan nemen wat je nodig hebt en/of terug zetten op zijn plaats.

De linker helft is vooral boor en schroef gereedschap, een selectie van boren, en alle bits. En de rechter helft is voor het frezen.
Daar steekt zoveel geld in sommige van die dingen dat je ze toch wel wil zien! Ook vergeet je zo niet wat je allemaal hebt en wat je allemaal ook kan doen. Want eerlijk gezegd is ieder project niets meer dan een opvolging van problemen die je moet oplossen!
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Probleem met al dit moois is wel dat ik direct weer plannen ga smeden voor het ombouwen van mijn plekkie. Terwijl dit eigenlijk niet heel erg nodig is... :)

Of ben ik de enige?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb alles liever in kisten zitten. Ik zou dan ook het liefst willen werken met een workbench met een sys-port achtig systeem eronder. Gewoon lade opentrekken, kist open en palkken en weer terug leggen. Voordeel voor mij is ook dat ik de kisten makkelijk uit kan nemen om ze mee te nemen op locatie. Ik heb een hekel aan alles los te moeten verzamelen. dat geeft ook zo'n zooi op locatie.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Nee hoor, heb ik ook, door dit forum is mijn lijstje aan (niet noodzakelijke) waarkppaats aanpassingen bijna net zo groot als mijn hobby projecten lijstje.
En ziet mijn werkhok er bijna uit als een woonkamer....

Cas
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als ik weer wat tijd heb gehad om verder te werken aan de diverse projecten zal ik weer updaten met foto's :)

Wordt wel tijd ja :D

@Ocean's 11
Ik begrijp wat je bedoeld, maar met een halve zolder (vloer oppervlak 5.5x5 waar van een groot deel niet bruikbaar door de schuine kap is dat geen optie, elk hoekje moet gebruikt worden, niettemin kan dat best heel geordend als je het goed doet.
Misschien ga ik wel nog enkele lades in de werkbank maken, voor kleine spul

@Benchwork
Netjes, ziet er ook geordend uit
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ffies dit draadje weer nieuw leven inblazen
Voor de kerst kreeg ik mijn frezen binnen van ecotools en deze zitten verpakt in een fraai doosje

20140105_145635[1].jpg

Nu heb ik mijn gereedschap (deels) aan de wand hangen met een french cleat systeem
Daar moeten de frezen dus ook komen, maar hoe ???

1. iets maken waar ik de doosjes in kan zetten/klemmen, wat dan wel weer het nadeel heeft dat de doosjes niet één dezelfde maat hebben én andere merken geheel andere doosjes gebruiken.

2. ik kan de freesjes uit de doosjes halen, gaatjes boren en de freesjes in een plankje zetten, dat zou kan er heel netjes uitzien maar het nadeel daarvan is dan weer dat de maataanduiding die op de doosjes staat verloren gaat, dat is dan weer jammer

Hebben jullie ideeën, hoe doen jullie dat, wat jij wel of niet ???
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Leuk zo'n festool koffer, maar natuurlijk weer flink aan de prijs, en dan heb je de maat aanduiding er ook nog eens niet bij.

Voor een systeem met french cleats is dat natuurlijk makkelijk zelf te maken. Een plank met gaatjes (eventueel trapsgewijs) en de maat schrijf je er gewoon bij met viltstift .
Wel de gaten ietsjes groter boren dan de diameter van de kolf. Dan klemt de kolf niet en voorkomt verwondingen, frezen zijn scherp!
 

WR1944

Oud hout
Ik heb m'n frezen opgeborgen in een lade van m'n freestafel. Ik heb balkjes genomen die net in de breedte van de lade passen en per balkje een rij gaten geboord van 7 mm voor de 1/4" asjes en 13 mm voor de 1/2" versies. Zo nu en dan moet ik er een blokje bij maken want de voorraad frezen lijkt zich te vermenigvuldigen met een snelheid die menig konijn doet verbleken. In de lade zitten ze in ieder geval stofvrij en overzichtelijk. Maar ik broed nog op een beter systeem maar dat heeft geen urgentie.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik heb m'n frezen opgeborgen in een lade van m'n freestafel. Ik heb balkjes genomen die net in de breedte van de lade passen en per balkje een rij gaten geboord van 7 mm voor de 1/4" asjes en 13 mm voor de 1/2" versies. Zo nu en dan moet ik er een blokje bij maken want de voorraad frezen lijkt zich te vermenigvuldigen met een snelheid die menig konijn doet verbleken. In de lade zitten ze in ieder geval stofvrij en overzichtelijk. Maar ik broed nog op een beter systeem maar dat heeft geen urgentie.
Hallo WR1944,

Wat voor merk/type gebruik jij dan?
Ik heb ze ook in een lade maar bij mij gebeurt er niks?:confused:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een laatje is geen optie, daar is de ruimte gewoon niet voor
De systainers zijn wel aardig, maar ik heb er al een stuk o
dat de frezen aan de wand komen is zeker, de vraag is alleen hoe

Voor de gene die ze ook zo plaatsen, hoe doen jullie dat met de maat aanduiding
meten is weten, of schrijf je deze ergens op, heb je iets gemaakt om kartonnetjes tussen de klemmen met de maat ?!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Het is maar een idee: Als je zelf bijvoorbeeld 45 graden blokjes maakt die aan je cleat ssyteem kan ophangen en waar je gaten in maakt waar je de frezen in kan zetten. Dan kan je bij die gaten de maatvoering schijven. Met die 45 graden is dat op hoogte best nog wel leesbaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
euh.... bedoel je die 45 graden waarmee je inhaakt op de frenc cleat of daarboven ook nog 45 graden hanteren ?
 

WR1944

Oud hout
euh.... bedoel je die 45 graden waarmee je inhaakt op de frenc cleat of daarboven ook nog 45 graden hanteren ?

Als je ze aan die french cleats wilt ophangen moet je wel een verticaal deel hebben dat aan dat 45 graden blokje hangt anders dondert het er zo van af. Als je een stel balkjes maakt, er gaten voor de schachten in boort, ze aan één kant afschuint op 30 tot 45 graden (afhankelijk van de diameters van de freeskoppen), die op een plaat bevestigd en aan cleats hangt heb je een mooi overzichtelijk geheel. Maten en andere aanduidingen kan je op de balkjes schrijven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.