Hoe zit jullie gereedschap wand in elkaar ??

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoals bij mijn werkbank ook het geval was mis in hier de nodige kennis en daardoor creativiteit :eek:
Daar wil ik jullie vragen hoe zit jullie gereedschapwand in elkaar ?
Ik zou over de hele breedte (280cm) gereedschap kunnen ophangen, maar hoe

Ik zou graag foto's zien van jullie oplossingen
Dat mogen kant en klaar systemen zijn maar ook eigen maaksels

Alvast bedankt
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Toxiq,

Ik heb een plank 18 mm underlayment gepakt en daarop (terwijl hij lag) mijn gereedschap gelegd op een zo slim mogelijke manier. Toen heb ik alles afgetekend en met een combinatie van deuvels en plankjes met sleuven erin alles opgehangen. Ik gebruik dit alleen voor mijn niet-houtbewerkingsgereedschap. Mijn houtbewerkingsgereedschap zit in twee grote lades onder mijn werkbank. Als je wilt kan ik daar wel een foto van maken.

Groeten,

Hans
 

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Een breedte van 280 cm is best wel groot, ik heb een bordje van 122 cm en daar kan ik eigenlijk alles wel op kwijt. Los daarvan, kijk welk gereedschap je het meest gebruikt en hang dat op de meest bereikbare plaats. Aan de uiterste kanten hang je gereedschap dat je niet zo vaak gebruikt en doe gereedschap wat je echt zelden gebruikt niet eens ophangen, doe dat in lades of zo.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Maak het in elk geval flexibel. Zo heb ik voor alle beitels, schroevendraaiers, raspen ed gewoon een paar latjes tegen de muur geschroefd waar ik ze willekeurig achter kan steken. Niets zo irritant als een prachtige systeemwand maken voor al je gereedschap en dan een nieuw setje beitels voor je verjaardag te krijgen.

Zoiets dus:
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb een gereedschapswand van 2m50 hoog en 5m40 breed. Ik heb achter mijn werkbank gewoon hier en daar wat spijkers schuin in de (underlayment) wand geslagen. Daarbij nog een plank van pakweg driekwart meter bij een centimeter of 5 met een paar sleuven erin waarin ik mijn beitels kan hangen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb zelf twee platen van 60 bij 120 cm 1/2" multiplex met klampen (French cleats) aan de muur hangen. Voor de meeste gereedschappen heb ik steunen gemaakt zodat het er makkelijk uit te nemen is. Dan kan je het ook weer makkelijk in terug doen. Het meest gebruikte gereedschap moet het makkelijkst te bereiken zijn. Zorg er ook voor dat je bij het uitnemen niet met je hand langs scherpe voorwerpen hoeft te gaan. De rest van het gereedschap ligt in lades waar elke lade een specifieke soort gereedschap herbergt. Hoe makkelijker iets op te bergen is hoe eerder je geneigd bent het ook daadwerkelijk op te bergen. En omdat ik vrij slordig ben en snel van de ene klus op de andere spring lijkt het soms wel of er een vrachtwagen een lading gereedschap over m'n werkbanken heeft uitgestort.
Als je flexibel wilt zijn zou je een dikke kwaliteit gaatjes board kunnen overwegen. Dat heb ik ooit eens gedaan en dat voldeed goed. Ik had het op een lattenframe geschroefd dat aan de wand hing. Zodoende kon ik van achteren steunen vastschroeven en naar believen verplaatsen. Als je clips kunt vinden die je in de gaatjes kan steken kan je alles van voren monteren. Maar het belangrijkste is overzicht en gemak bij het uitnemen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bedankt voor de reacties, ik heb hier een paar ideeen uitgefilterd, oa van Seek om dingen te maken waar je makkelijk het gereedschap achter steekt.

Wat me zeer aanspreekt is wat WR1944 is zijn post noemt: French Cleats.
Ik vond op internet oa deze afbeelding en dan spreekt me aan

12551_5F00_lead.jpg


Vd week maar eens een stapel stroken zagen ;)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben ook bezig een gereedschap in mijn nieuwe werkplaatsje een plek te geven en heb oa dit forum afgestruind om ideeen op te doen.

Tenslotte gekozen voor een zo flexibel mogelijk systeem met deels French cleats en deels latjes waar je zaken achter kunt steken ( zoals op de foto van Seek). Ik geloof dat bij mij alleen een systeem werkt waarbij ik het geeedschap makkelijk weer terug kan hangen en waarbij de ordening makkelijk is te wijzigen. Anders blijft het te lang op mijn werkbank slingeren.

Dit geheel bevindt zich op een bord met twee uitklapbare zijflappen zoals bij de ouderwetse schoolborden. Het middenbord is 80 hoog en 120 breed. De zijflappen zijn 60 breed. Dit geheel staat op twee staanders met er onder wielen. Ik denk dat voor mij verrolbaarheid van nut is; ik heb een kleine werkplaats.

in werkelijkheid is het ontwerp wat ingewikkelder en is het geheel ook nog eens ingepakt in isolatielaag en wel zo dat bij inklappen van de zijpanelen een gesloten kast ontstaat die met een gloeilampje vorstvrij en condensvrij wordt gehouden (mijn gehuurde werkplaatsje is te vaak ongestookt en matig geventileerd).

mvg
klaas0639


PS: Maar.... Ik heb alleen nog maar het ontwerp en de materialen, moet het nog even bouwen)
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik heb gebruik gemaakt van een geïsoleerde wand, welke functie niet meer nodig was, de isolatie verwijdert en daarin kastjes gemaakt waarin gereedschap boven de werkbank wordt opgeborgen.

Fons


IMG_0055.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ damien:
ik weet het niet of ik beter af ben met een ontvochtiger. Ik hoop met een gloeilampje het gereedshapspaneel/kast vorstvrij te houden (sla er ook mijn lijmen in op) als roestvrij te houden.

Mvg
klaas 0639

PS: mooie kast Athanor
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik heb ook french Claets met allemaal plaatjes van 600x400 of 600x200 mm op elk plaatje een Gereedschapsoort. Hamers zagen, vijlen, schroevendraaiers enz.
Werk super en je kunt er altijd wat tussen hangen.

Cas
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
French cleats werken echt goed ja heb ze zelf ook gemaakt voor in me schuur zou nooit meer een andere wand willen. Heb alles ee aan hangen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat een mooie oplossingen allemaal! Mijn gereedschap hangt aan spijkers.... ;) en eigenlijk bevalt dat prima. Komt er iets bij, spijkertje in de wand (van hout), gaat er iets weg, spijkertje er uit. Tangen hangen over een metalen strip. Alle elektrische apparaten zitten in kunststof dozen/boxen met een deksel er op. .

Ik moet alles wat ik gebruik METEEN terughangen, anders vormt zich in no-time een enorme berg gereedschap op mijn niet al te grote werkplek. De huidige indeling (die "organisch" is ontstaan, is daarom niet optimaal, ik moet op een oppervlak van 3.40 bij 4.20 nog lopen om gereedschap te pakken en/of terug te hangen. Hoe krijg ik het voor elkaar.... Hoogste tijd voor een nieuwe indeling.

Groet, Rob.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het spijkertjes systeem ben ik ook bang voor dat het niet optimaal is.
Met het french cleat systeem kun je delen gewoon verplaatsen
dat geeft een hoop vrijheid
 

WR1944

Oud hout
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dit "french clean" systeem gebruik ik ook door de hele werkplaats. ERG handig en gemakkelijk. of je nou een kastje of gewoon een aantal pennen ophangt of een beitelrekje het gaat met hetzelfde gemak en even stevig.
Daarbij kun je bijvoorbeeld een setje beitels ergens anders in de werkplaats ophangen als je daar een projectie doet. (mits je het systeem natuurlijk door je hele werkplaats gebruikt.
overigens is er ook een Nederlandse naam voor dit systeem maar die is me even ontschoten. Als ik tijd heb zal ik een fotootje posten

succes!
 

J-han

Nieuw lid
15 nov 2013
2
0
Hey hop , ik ben hier nieuw en haak methaan maar aan. Op m'n werk hebben we houten kasten om onze persoonlijke spullen in te doen. Ik heb er intussen een sport van gemaakt er zoveel mogelijk in kwijt te kunnen.
IMG_3876.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.