Werkbankske

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zoals eerder beloofd (topic meubelmakerskistje II), bijgevoegd meer details / foto's van het werkbankje dat ik recent maakte.


Het betreft het ontwerp van Paul Sellers zoals hij dat voorstelt in zijn boek, op de DVD's, op youtube, op zijn blog en in zijn masterclasses.


Uiteraard een aantal relatief kleine wijzigingen/eigenzinnigheden:


  • De afmetingen wijken af. Ik heb het betere bekistingshout dat overbleef na het bouwen van ons huis naar de kelder gesleept. Dat heeft daar een jaar of 5 gelegen (relatief droog dus), ik heb er het afgelopen half jaar tijdens verloren nachtelijke uurtjes (uitbollen na de avonddienst...) deze werkbank van gemaakt. Ik heb de cementresten er eerst afgeschuurd met de bandschuurmachine en alles nauwgezet gecontroleerd op achtergebleven schroeven / spijkers / nietjes en het daarna geschaafd. De afmetingen zijn aangepast aan het hout dat toevallig beschikbaar was. Het werkblad zelf is wat breder (+- 50 cm) en minder dik (57mm) dan dat van dhr. Sellers. De schorten ('aprons') zijn dan weer dikker (50 voor de achterste en 56 mm voor de voorste) dan die van de Sellers en de poten zijn ook veel zwaarder uitgevoerd (13.5 x 10 cm). De bank is 195 cm lang. Het voorste gedeelte van het werkblad is in het midden ongeveer 9 cm dik (heb er een verdwaalde plank yellow pine onder gelijmd over de breedte tussen de poten waar de bankschroef aan bevestigd is).
  • De belangrijke verbindingen zijn identiek aan die van dhr. Sellers: pen en gat voor de onderste dwarse balkjes tussen de poten, spatpen en gat voor de bovenste. Werkblad en voorste schort / apron aan elkaar gelijmd + geschroefd. Rabbatten in de schorten waar de poten inzitten om het geheel stijf te maken.
  • Ik heb mijn wellplank / gereedschaplade los op het onderstel liggen zodat ik deze kan uitnemen / verschuiven om langs die zijde met gewone lijmklemmen iets aan het werkblad te kunnen vastklemmen.
  • Ik heb de gebruikte zichtbare schroeven (schorten tegen poten, voorste schort tegen werkblad) verstopt achter een propje in eik omdat ik dat verzorgder vind.
  • Ik heb veel te veel lijm gebruikt om mijn voorste schort tegen het werkblad te lijmen en ben dan ook nog eens te lui geweest om het gesmodder aan de onderzijde op te kuisen. Omdat ik dat onverzorgder vind. Ik heb dan ook nog eens het lef en de schaamteloosheid om dat gesmodder op dit forum te tonen. In werkelijkheid zie je het niet of amper, want dan kijk je niet onder die schorten in... en als je er kijkt is er geen licht... Ik heb eigenlijk pas met het nemen van de foto's gezien dat het zo gortig is.
    icon13.png
    icon13.png
    icon13.png
    Zal het er wel eens afsteken...
  • Ik heb ook de moeite niet genomen het uitgebroken stukje hout waar ik de opening voor de bankvijs uitstak weg te steken. Ook hier ben ik schaamteloos genoeg om dat hier te tonen.
  • Heb mijn bankvijs ietwat anders vastgemaakt dan dhr. Sellers: slotbouten verzonken in de plank yellowpine bevestigd op de juiste plaats alvorens deze onder het werkblad te lijmen. Achteraf hier met moeren de bankvijs mee bevestigd.
  • Heb rare grijze verkleuringen in het hout, heb deze er bewust ingelaten: om deze verder te verwijderen moest ik echt een serieuze dikte wegschaven, ik heb gekozen voor de verkleuringen en wat meer gewicht ... Het is tenslotte toch erg brut hout... en een bank om te gebruiken... Als het mij begint te storen kan ik hem nog altijd verven... (smurfenblauw ofzo
    icon6.png
    )
  • Wat betreft de doorgaande pennen van de onderste dwarsbalkjes, hier heb ik getwijfeld om losse pennen te gebruiken die met een wig op hun plaats worden gehouden om deze achteraf kunnen bij te spannen.... (heb dit principe zien gebruiken op het forum op aanraden van tuoh, ik denk door Ad Beumer) Heb het toch maar gehouden bij het originele ontwerp... Al denk ik eigenlijk dat het gedoe met de wiggen degelijker is... Moet wel zeggen dat het afronden van de zichtbare uiteinden van de pennen met de hand leuk was: gaat snel en goed, al had ik hier toch wat stress voor....

Ziehier de foto's (schaamteloos wat betreft de lijmresten en de reuzesplinter aan de onderzijde....):

P.S. Bij de volgende projecten krijgen jullie foto's van het maken... (Ben bezig met deuren voor badkamerkast, en heb telefoon bij mij...en heb het tot nogtoe gefotografeerd)






PICT0226.jpgPICT0228.jpgPICT0227.jpgPICT0229.jpgPICT0225.jpgPICT0224.jpgPICT0220.jpgPICT0221.jpgPICT0222.jpgPICT0219.jpg
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Knap gemaakt hoor! De slordigheden die je opsomt horen erbij, die geven het karakter. Je moet bovendien echt wel op zoek gaan om ze te zien. Het zal in elk geval een behoorlijk stevige werkbank zijn, en vermoedelijk niet eenvoudig te verplaatsen. Goed bedacht trouwens om de "well" los te laten, geeft je meer opties. En als het ooit een nadeel zou blijken kan je ze nog steeds vastmaken. De propjes op de bouten maken het ook wel af, een leuk detail.
Veel plezier in elk geval en bedankt om dit te delen.

Reinoud
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Goed gedaan en een leuke fotoserie! Ik zou zelf wel een een balk tussen de poten over de langszijde maken. Daar heeft de bank het meeste te lijden bij het schaven van langere delen.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Het is natuurlijk sowieso niet netjes om onder schorten te gaan kijken, wie dat wel doet zou zich moeten schamen.....;););)

Mooi gemaakte werkbank van voorhanden materiaal gemaakt: goed hergebruik van materialen!

@ Jaap, ik heb de indruk dat Sellers vindt dat de brede "schort" aan de voorkant voldoende stevigheid tegen schranken moet bieden. Maar in ons denkbeeld klopt er op het eerste gezicht inderdaad iets niet. Ben benieuwd wat de ervaring in de praktijk met een stevige schaafklus is.


Fons
 

WR1944

Oud hout
Van schranken in de lengterichting zal je niet gauw last hebben. Naast de schroeven waarmee de schorten aan de poten vastzitten zitten de poten ook nog strak tegen de rand van de verjonging van de schorten aan. Dat staat echt als een huis.
Mooi gemaakt en ook een praktische bank.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
@ Allen: bedankt voor de lovende commentaar

@ Rendew: bedankt voor de zweepslag (deze week tussendoor voorbereidingen zoal een plankje om de groefjes op te schaven, de tekeningen nog eens goed bekijken, het hout eens goed bekijken, de week erna beginnen aan het eerste paneeltje, dan krijgen jullie ook de eerste foto's).

@ Jaap: echt veel is hij natuurlijk nog niet gebruikt, maar ben er vrij gerust in... De poten (13,5 cm breed) zitten strak in de rabbat van de schorten verlijmd, deze rabat is 23 cm lang.... Het voelt echt wel stevig aan in de langsrichting... Heb er even aan getwijfeld om onderaan balken in de lengterichting aan te brengen met een legplank erop, maar heb ervan afgezien om makkelijk het boeltje onder de bank op te kunnen kuisen, en ook omdat ik het originele ontwerp wel leuk vond.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, het lijkt een tikkeltje vreemd dat er (op enkelhoogte zeg maar) in de lengterichting geen verbindingsbalken tussen de poten zitten. Maar zulke balken zouden nauweljks bijdragen aan de weerstand tegen schranken lijkt me. Daartegen heb je driehoeken nodig en daarin voorzien de brede schorten toch al en effectiever?

Hoewel, elke individuele poot zou wel steviger komen te staan door balken in langsrichting. Misschien dat we daarom wat onwenig hier tegen aan kijken. het past wat minderr bij het (gangbaar) idee werkbank.


Maar brt, ik bedoel het geenszins als gezeur. Het is werkelijk een prachtbank en heel mooi gemaakt vind ik. Ik heb kort geleden mijn eigen (heel simpel) bankje in gebruik genomen. Te slap en te licht is mijn conclusie. Weer een ervaring rijker :).


Met groet,
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.