lijmklem

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
2 vragen over lijmklemmen

1. Waarom zit er een nokje boven op lijmklemmen
IMG_2868.jpg

2. Kan ik bij een loslopende lijmklem in de binnen onderkant een gat boren en daar een gehard staafje in drukken. of is alles van gehard staal?
IMG_2870.jpg
deze vond ik op de bult bij de metaal boer
soms vind je wel leuke dingen daar.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Het nokje is een steuk voor als de klem " ondersteboven " staat. Deze staat dan mooi plat op je werkblad.
En wat bedoel je met een loslopende lijmklem?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hij bedoeld dat het bewegende deel volledig van de stang kan schuiven. Ik heb nog nooit geprobeerd daar in te boren, je kan eventueel proberen het uiteinde te vervormen met een zware hamer?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hij bedoeld dat het bewegende deel volledig van de stang kan schuiven. Ik heb nog nooit geprobeerd daar in te boren, je kan eventueel proberen het uiteinde te vervormen met een zware hamer?

Mmm, ik neem aan dat als het te hard is om in te boren, het _zeker_ te hard is om met een hamer te vervormen. Of je hamer vervormt, of het staal van de stang breekt (of er gebeurt helemaal niks...). Denk ik.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hallo bedankt voor jullie reacties, Ga vandaag even proberen er in te vijlen, om te kijken hoe hard het staal is.

Dit is het idee
IMG_2870.jpg
naar aanleiding van dit ontwerp
m6jkhxw.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hij bedoeld . boren, je kan eventueel proberen het

Hallo Blom,

het is mij niet helemaal duidelijk. Wat is exact het probleem?
Is het
A) dat het bewegende deel volledig van de stang kan schuiven? Dus dat je een eindstop wil hebben?
Of
B) het bewegende deel weg als je de schroef aandraait om iets proberen te klemmen? Dus geen spankracht



Ik zou niet proberen om iets thermisch te bewerken, ontlaten, in dit geval.
Beide gevallen kunnen al verbeterd worden door aan de stang te werken, en die is zacht genoeg.

groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik zoek een quick en dirty oplossing om weer een goede lijmklem te hebben.
Hij loopt los, bij het rode cirkeltje zit het euvel naar mijn idee, waarschijnlijk door onkunde, misbruik, dit door veel te strak aandraaien. Jammer genoeg heb ik niet de poen om Bessy's te kopen. das pas hard staal.
@ornament, ik kan die stang toch niet bewerken dan wil ie niet meer schuiven. (B) is het euvel.
groetjes
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Als het probleem is, dat aan het eind het geheel ervan afloopt, moet je een stop maken. Het lijkt me dat je met een gaatje boren en een popnagel erin, toch moet kunnen voorkomen, dat hij losraakt. Of is het probleem, dat je ook bij een klein werkstuk al hebt, dat de klemfunctie niet meer functioneert, dat hij niet er afloopt, maar terugloopt, zonder te gaan klemmen.?

Ad
 

tuoh

Oud hout
Dat is een bekend verschijnsel bij "niet zo goede" lijmklemmen. De rechthoekige opening in het bewegende deel is uitgesleten of vervormd door het gebruik, gevolg hiervan is geen klemkracht meer. Normaal moet het bewegende gedeelte zich klem zetten op de stang, dit gebeurt met de diagonaal tegenover elkaar liggende randen van het gat. Hier zijn die randen vermoedelijk wat naar buiten geplooid of rond gesleten. Het enige wat je hier aan kan doen is de desbetreffende randen oplassen en nadien bijvijlen tot je terug de oorspronkelijke vorm hebt. Het kan ook zijn dat dit gedeelte uit gietijzer vervaardigd is, kom je regelmatig tegen bij de goedkopere klemmen, dan is het een weggooier.

Mvg,

André
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik ben vandaag bezig geweest met de losloop oplossing die ik zelf heb bedacht en het is gelukt. Ik heb eerst een proef gedaan met een zoete vijl en dat werkte, het was dus niet gehard. Afgemeten en met de centerpons een gaatje gemept , daarna een opstelling gemaakt bij de kolomboor en een gat geboord. in dit gat heb ik een hard stalen muur spijker gedaan. moest dit nog wel een beetje bijwerken maar hij doet het weer. nog geen duurtest
IMG_2881.jpg
IMG_2882.jpg
Tips, ik boor metaal met afgewerkte vernellingsbakolie van mijn oude auto, smeer ik ook op mn fiets.
Voor de noorderlingen:
http://www.btndehaas.nl/outlet daar heb ik de klem op de voorgrond gekocht, Turnus, hebben niet veel hout gereedschap maar ik kom daar altijd erg leuke dingen tegen.
groet Blom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.