Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: lijmklem

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013

lijmklem

2 vragen over lijmklemmen

1. Waarom zit er een nokje boven op lijmklemmen
    IMG_2868.jpg

2. Kan ik bij een loslopende lijmklem in de binnen onderkant een gat boren en daar een gehard staafje in drukken. of is alles van gehard staal?
    IMG_2870.jpg
    deze vond ik op de bult bij de metaal boer
    soms vind je wel leuke dingen daar.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Het nokje is een steuk voor als de klem " ondersteboven " staat. Deze staat dan mooi plat op je werkblad.
    En wat bedoel je met een loslopende lijmklem?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Hij bedoeld dat het bewegende deel volledig van de stang kan schuiven. Ik heb nog nooit geprobeerd daar in te boren, je kan eventueel proberen het uiteinde te vervormen met een zware hamer?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Hij bedoeld dat het bewegende deel volledig van de stang kan schuiven. Ik heb nog nooit geprobeerd daar in te boren, je kan eventueel proberen het uiteinde te vervormen met een zware hamer?
    Mmm, ik neem aan dat als het te hard is om in te boren, het _zeker_ te hard is om met een hamer te vervormen. Of je hamer vervormt, of het staal van de stang breekt (of er gebeurt helemaal niks...). Denk ik.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Hallo bedankt voor jullie reacties, Ga vandaag even proberen er in te vijlen, om te kijken hoe hard het staal is.

Dit is het idee
    IMG_2870.jpg
    naar aanleiding van dit ontwerp
    m6jkhxw.jpg

Je kan het staal ook ontlaten. Warm stoken en dan rustig laten afkoelen (niet onderdompelen in water).
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Hij bedoeld . boren, je kan eventueel proberen het
    Hallo Blom,

het is mij niet helemaal duidelijk. Wat is exact het probleem?
    Is het
    A) dat het bewegende deel volledig van de stang kan schuiven? Dus dat je een eindstop wil hebben?
    Of
    B) het bewegende deel weg als je de schroef aandraait om iets proberen te klemmen? Dus geen spankracht

Ik zou niet proberen om iets thermisch te bewerken, ontlaten, in dit geval.
    Beide gevallen kunnen al verbeterd worden door aan de stang te werken, en die is zacht genoeg.

groeten,
    Ornament
    http://www.beeldhouwen.net

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Ik zoek een quick en dirty oplossing om weer een goede lijmklem te hebben.
    Hij loopt los, bij het rode cirkeltje zit het euvel naar mijn idee, waarschijnlijk door onkunde, misbruik, dit door veel te strak aandraaien. Jammer genoeg heb ik niet de poen om Bessy's te kopen. das pas hard staal.
    @ornament, ik kan die stang toch niet bewerken dan wil ie niet meer schuiven. (B) is het euvel.
    groetjes

Als het probleem is, dat aan het eind het geheel ervan afloopt, moet je een stop maken. Het lijkt me dat je met een gaatje boren en een popnagel erin, toch moet kunnen voorkomen, dat hij losraakt. Of is het probleem, dat je ook bij een klein werkstuk al hebt, dat de klemfunctie niet meer functioneert, dat hij niet er afloopt, maar terugloopt, zonder te gaan klemmen.?

Ad

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Spankracht, Ik ga bijna verder met mn onderzoek. morgen weet ik vast meer.

Forum Rechten