Festool EBQ in eigenbouw zaagtafel (op verzoek van WR1944)

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
In een andere post over een freestafel gaf ik aan ook voor onderbouw van een Festool EBQ55 een oplossing had gevonden om deze onder een zaagtafel te bouwen, zonder de dure Festool hulpmiddelen aan te schaffen. Mijn versie kan wel mooier, maar functioneert goed.

Ik heb een klosje met een tire-rap gebruikt om de aan-uit knop in aan te fixeren. Anders krijg je de machine al niet ingeduwd. De machine heb ik met een paar stukjes MDF geklemd onder een blad, dat in een gat in de zaagtafel valt.

Over de machine heen loopt een rondhout dat ik gebruik om de zaagdiepte in te stellen. Fixatie vindt middels een klem met vleugelmoer plaats.

Verbeterpunten: schakelaar op de tafel, nu zet ik de stofzuiger aan en de zaagmachine gaat ook draaien. Maatverdeling tbv de zaagdiepte. Verfraaiing van de materialen. Dit is allemaal gemaakt met restmateriaal. Zou wel een andere machine willen met een grotere zaagdiepte, maar voor 90 % van de gevallen is de huidige zaag voldoende.


Nu de gevraagde foto's:
 

Bijlagen

  • 20131114_160832.jpg
    20131114_160832.jpg
    74,7 KB · Weergaven: 496
  • 20131114_161305.jpg
    20131114_161305.jpg
    70,9 KB · Weergaven: 485
  • 20131114_161315.jpg
    20131114_161315.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 485
  • 20131114_161358.jpg
    20131114_161358.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 486
  • 20131114_161414.jpg
    20131114_161414.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 488

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Leuk opgelost. Ik heb ook een zaagtafel voor mijn festool gemaakt zie een vorige post. Ik heb de onderdelen besteld bij festool. Later heb ik het tyrapje vervangen door het festool klemmetje. Ik kon steeds zoeken naar die dingen
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Leuk opgelost. Ik heb ook een zaagtafel voor mijn festool gemaakt zie een vorige post. Ik heb de onderdelen besteld bij festool. Later heb ik het tyrapje vervangen door het festool klemmetje. Ik kon steeds zoeken naar die dingen


Linkie? ik ben wel benieuwd!
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Jij bedenkt slimme oplossingen! Dat de afwerking niet perfect is, who cares? Ik niet in ieder geval, als het maar goed werkt, alles kan altijd mooier.

Van mijn experimenten blijf ik vaak (meestal) het prototype gebruiken, omdat het gewoon al goed werkt. Dan kan het best gelikter, maar das dan weer zonde van de tijd. Wat dan wel weer jammer is, ik neem me steeds voor om foto's van het bouwproces te nemen als ik de uiteindelijke versie ga bouwen, maar ja, die bouw ik dus eigenlijk nooit :eek: Nooit foto's dus. Als ik WR1944 moet geloven maak ik dus nooit iets :D

Groet, Rob.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Klopt, het proces van het bedenken van oplossingen vind ik eigenlijk het leukst. Ben nu weer op zoek naar oude bladzuiger om die aan te passen zodanig dat je het blad direkt in de groene kliko komt. Zuiger op de bak, 100 mm flexibele slang eraan en uitvoer direkt in de bak. Een soort cyclone maar dan voor blad ipv zaagsel.

Op de zaagtafel terugkomend, die bouw ik nog wel een keer net, omdat ik het tafelblad ook wil aanpassen. Heb links en rechts wel suggesties opgedaan, zodra dat zover is, en het toonbaar is, dan volgt er wel een plaatje. Tijdens het bouwen komt er nooit iets van, want ik ontwerp al werkende weg..
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Opnieuw indrukwekkend van eenvoud, ik wou zelf ook een plan maken om de TS in te bouwen. Dit is gewoon een geweldige basis om verder op te bouwen.
Het kantelmechanisme moet je enkel nog zien te behouden.

Timothy
 

WR1944

Oud hout
Zo te zien heb ik weer wat los gemaakt. Maar om eerlijk te zijn is de uitspraak gepikt van het FOG-forum en dat zal daar ook wel ergens gepikt zijn.
Maar het is wel een slimme oplossing. Ik zoek, zelfs op m'n CMS-tafel, nog naar een even simpele hoogteverstelling. Ik denk dat ik jouw pad volg en iets in elkaar fabriek voordat jij jouw methode gepatenteerd hebt. ;-)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi zo'n simpele oplossing, en stuk goedkoper dan de Festool oplossing. Vraag mbt de hoogteverstelling, je tilt hem op met de stok en blokkeert het weg zakken met dat blokje. Loop je niet t risico dat de zaag omhoog beweegt tijdens het zagen dan?
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
@scheppie Nee, de zaag heeft geen enkele neiging om naar boven te gaan. Je moet hem bij het omhoog halen en vastzetten eerder goed beethouden, dat hij niet terugzakt. Ik wil het nog wel zo maken, dat ik die stok wat makkelijk kan bedienen, dat ik geen twee handen nodig heb. Ik denk aan de oplossing die ik ook in de freestafel heb.

@BenchWorks Je hebt gelijk het kantelmechanisme werkt niet. Ben door je opmerking al wel aan het denken gezet. Heb wel iets in gedachte, maar dat is te ingewikkeld en daar hou ik niet van.

Ad
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@BenchWorks Je hebt gelijk het kantelmechanisme werkt niet. Ben door je opmerking al wel aan het denken gezet. Heb wel iets in gedachte, maar dat is te ingewikkeld en daar hou ik niet van.

Ad

Dat begrijp ik wel, het bruist constant in mijn hoofd met ideeën. Vaak heb je zo een geweldig start idee dat je in een paar uren kan uitwerken, maar dan wil je meer mogelijkheden en meer gemak of precisie inbouwen en dan begint het moeilijk te worden en moet je vaak zelfs je start idee volledig schrappen omdat het niet compatibel is met alles wat je wil hebben.

Ik zit nu een verstekzaagtafel af te werken, ik was die beginnen te tekenen in April 2013, maar toen moest die dit kunnen doen, en dat, en dit moest makkelijker gaan enz... Nu is het prototype pas af en kan ik beginnen plannen te maken met verbeteringen...
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...Vraag mbt de hoogteverstelling, je tilt hem op met de stok en blokkeert het weg zakken met dat blokje. Loop je niet t risico dat de zaag omhoog beweegt tijdens het zagen dan?
Is het niet zo dat je de zaag met die stok en blokje tegen de diepteinstelling aandrukt, en dat die daardoor dus niet verder omhoog kan komen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Vrij makkelijk 2 vliegen in 1 klap te slaan door in het blok een gat te zagen waar de stok doorheen gaat en dat blok dan vast vastzetten, dan voorkom je die mogelijkheid
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zit nu een verstekzaagtafel af te werken, ik was die beginnen te tekenen in April 2013, maar toen moest die dit kunnen doen, en dat, en dit moest makkelijker gaan enz... Nu is het prototype pas af en kan ik beginnen plannen te maken met verbeteringen...

Heb je nog geen teaser? :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.