eerste draaisel eindelijk eens begonnen

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Eigenlijk zou ik vanavond alles opruimen zodat ik de houten wastafel kan gaan afmaken, echter na 10 minuten opruimen, kon ik me niet meer concentreren en moest en zou ik de draaibank eens uitproberen.

Draaibank heb ik gekocht op de forum dag in zwolle, later beitels besteld, en s avonds laat instuctie video's gekeken op internet.
En nu dus eindelijk het eens uitgeprobeerd.

Had een stuk douglas van 10 bij 10 en ca 40 cm lang. restant van datgene dat ik gebruikt heb voor mijn berging/werkplaats.
En voor je het weet hakt het open, maar ja wist ik eigenlijk van te voren dat het niet echt draaihout stukje was.
maar al met al was een heel leerzaam avondje.

IMG_7252.jpg

hier het resultaat.

is zeg maar een kandelaar geworden.
Ik ben voldaan
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zie dit zijn de juiste oefeningen om gevoel voor vorm te krijgen. Cilinder draaien en dan maar oefenen in rondingen, groeven, verspringingen, holle en bolle vormen. Zo zie je ook hoe mooi je gebruik kunt maken van de nerf. Google maar eens op Björn Köhler in Eppendorf/Ekkendorf? Die maakt voor xijn poppetjes en kerstboompjes dankbaar gebruik van de nerf.
vr.gr. Jan Pranger.
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Heren, hartelijk dank voor de tips, ziet er deels uit dat ik zonder het wist als wat van die vormen gemaakt heb.
Heb de pdf geopend, nu alleen mijn vraag welke beitels gebruik je wanneer bij die zeven oefeningen? zie alleen maten?
Of is het de kunst om dat zelf uit te vinden?
 
Een voordraaiguts, of brede profielguts om de cilinder mooi rond te draaien. Een 10 of 12mm profielguts voor de hollen en bollen.
Een insteek beitel voor de groeven, en een platte beitel voor de spitsen.
Hiermee moet alles kunnen. Als de holletjes mooi gedraaid zijn past er precies een 10€ cent munt in. Zoals Jan Pranger al vaak schreef op dit forum, zoek eens een draaier bij je in de buurt om wat te leren.
Ze helpen je graag met hoe het te doen en niet te doen.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
nico, bedankt voor deze info, en dat van een ervaren draaier zoeken ga ik echt doen, is op dot moment even een tijdsprobleem mijnerzijds.
Ga denk ik maar eens informeren bij radius flevoland.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Coonman - u spreekt met de voorzitter van radius Flevoland.
De eerstvolgende bijeenkomst is op maandag 9 december a.s 19.30 uur Dokweg 26-28 Lelystad (werkplaats scheepsbouw en -renovatie van Siep Nijenhuis). Van harte welkom. Ik ga die avond demonstreren.................met/op de draaibank.
Zijn er nog meer (jonge) liefhebbers in Flevoland. Kennismaken is nooit weg.
vr.gr. Jan Pranger.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hallo Jan,
Ik ben ook wel eens benieuwd hoe eea bij jullie aan de andere kant van de dijk er aan toe gaat.
Is het geoorloofd dat ik als vz van een buurafdeling een avondje komt kijken cq luisteren?
Groet,
Pieter Hermans
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Beste Jan,

Ik zou graag willen, echter de maandag avond is nu net de enigste avond dat ik eigenlijk nooit kan. Komt de vereniging altijd op een maandag samen? of ook op andere avonden?

Ik weet dat Henk Verhaar in almere woont, ben ik vorig jaar eens geweest, en die heeft mij toen het draaien laten zien, maar zijn er nog meer draaiers in Almere?
dan kan ik die eens benaderen?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Allemaal hartelijk welkom in Lelystad. Misschien is er in Almere wel ruimte voor een eigen afdeling van Radius. Er zitten nog meer houtdraaiers. Gewoon een oproep doen en bij elkaar komen. Kunne we in Lelystad wel even over doorbomen. Wij willen wel ondersteunen voor een goede aftrap en begeleiding. Ik weet dat Ab Strijker van onze afdeling met deze gedachten (voor een afdeling in Almere) al bezig is.
vr.gr. Jan Pranger
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
dit lijkt mij ook wel wat. wat zijn de kosten die eraan verbonden zijn?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De kosten bestaan uit je eigen reiskosten. Verder storten we €10 in de lief-en-leed pot.
Voor de rest kom je gewoon bij elkaar onder de vlag van Radius - de landelijke vereniging waar je uiteraard lid van bent.
Het is gezellig, stimulerend en zeer leerzaam. Bovendien boeiend te zien hoe andere draaiers (en jijzelf uiteraard) vorderingen maken. En je leert en hoort natuurlijk hoe je aan goedkoop draaihout komt. Ook niet onbelangrijk. Mocht je ergens gaan demonstreren (houtdraaien dus) dan val je onder de verzekering van Radius. Maandag 9 december a.s. laat ik zien hoe je kerstboompjes in allerlei variaties kunt maken.
Nou ja: het heeft zo zijn voordelen en de kosten zijn minimaal.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wel nee. Eén keer per jaar of zo. Wanneer de pot leeg is. Een afdeling van Radius is gewoon een club mensen die bij Radius zijn aangesloten en 4 - 5 keer per jaar bij elkaar komen - hun ontwerpen/draaiwerk laten zien - daar over kletsen - van elkaar leren - een bak koffie met koek - technieken bespreken/voordoen - de voors en tegens van bepaald gereedschap doornemen etc.etc.
De avonden staan open voor actief houtdraaiende leden van Radius. Introducees zijn altijd welkom. Wel even melden i.v.m. stoelen en ruimte. Maandag 9 december a.s. 19.30 uur is het weer zo ver in de scheepswerkplaats van Siep Nijenhuis, Dokweg 26-28 te Lelystad.
We kunnen het natuurlijk ook hebben over een nieuwe afdeling "Almere" als er voldoende leden voor te porren zijn.
Het zijn altijd leerzame en gezedllige avonden.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.