Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

eerste draaisel eindelijk eens begonnen

Eigenlijk zou ik vanavond alles opruimen zodat ik de houten wastafel kan gaan afmaken, echter na 10 minuten opruimen, kon ik me niet meer concentreren en moest en zou ik de draaibank eens uitproberen.

Draaibank heb ik gekocht op de forum dag in zwolle, later beitels besteld, en s avonds laat instuctie video's gekeken op internet.
    En nu dus eindelijk het eens uitgeprobeerd.

Had een stuk douglas van 10 bij 10 en ca 40 cm lang. restant van datgene dat ik gebruikt heb voor mijn berging/werkplaats.
    En voor je het weet hakt het open, maar ja wist ik eigenlijk van te voren dat het niet echt draaihout stukje was.
    maar al met al was een heel leerzaam avondje.

IMG_7252.jpg

hier het resultaat.

is zeg maar een kandelaar geworden.
    Ik ben voldaan

Voor een eerste draaisel ziet het er goed uit.

Zie dit zijn de juiste oefeningen om gevoel voor vorm te krijgen. Cilinder draaien en dan maar oefenen in rondingen, groeven, verspringingen, holle en bolle vormen. Zo zie je ook hoe mooi je gebruik kunt maken van de nerf. Google maar eens op Björn Köhler in Eppendorf/Ekkendorf? Die maakt voor xijn poppetjes en kerstboompjes dankbaar gebruik van de nerf.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Coonman, zoek eens onder'7 basis vormen' en ga daar mee aan de slag.
    Vrgr. Nico Oosthoek
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com

Heren, hartelijk dank voor de tips, ziet er deels uit dat ik zonder het wist als wat van die vormen gemaakt heb.
    Heb de pdf geopend, nu alleen mijn vraag welke beitels gebruik je wanneer bij die zeven oefeningen? zie alleen maten?
    Of is het de kunst om dat zelf uit te vinden?

Lekker bezig Rene
    Met een hamer past alles...

Een voordraaiguts, of brede profielguts om de cilinder mooi rond te draaien. Een 10 of 12mm profielguts voor de hollen en bollen.
    Een insteek beitel voor de groeven, en een platte beitel voor de spitsen.
    Hiermee moet alles kunnen. Als de holletjes mooi gedraaid zijn past er precies een 10€ cent munt in. Zoals Jan Pranger al vaak schreef op dit forum, zoek eens een draaier bij je in de buurt om wat te leren.
    Ze helpen je graag met hoe het te doen en niet te doen.
    Vr.gr. Nico Oosthoek
    www.ambachtelijkhoutdraaien.com

nico, bedankt voor deze info, en dat van een ervaren draaier zoeken ga ik echt doen, is op dot moment even een tijdsprobleem mijnerzijds.
    Ga denk ik maar eens informeren bij radius flevoland.

Hallo Coonman - u spreekt met de voorzitter van radius Flevoland.
    De eerstvolgende bijeenkomst is op maandag 9 december a.s 19.30 uur Dokweg 26-28 Lelystad (werkplaats scheepsbouw en -renovatie van Siep Nijenhuis). Van harte welkom. Ik ga die avond demonstreren.................met/op de draaibank.
    Zijn er nog meer (jonge) liefhebbers in Flevoland. Kennismaken is nooit weg.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Forum Rechten