eenvoudig kistje van esdoorn

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Technisch niet de grootste uitdaging om te maken, maar wel weer voldoening als het klaar is. Aan een kennis had ik beloofd een klein kistje te maken om een kadootje in te stoppen voor de tiende verjaardag van haar dochter. Ik had nog wat esdoorn, plankjes van 12 mm dik gezaagd, geschaafd, onder 45 graden gezaagd. Een groef voor de bodem en een uitsparing voor het dekseltje, ik heb het me niet al te moeilijk gemaakt. Het ene dekseltje is van rode kabbes, de andere 2 gestreept van esdoorn en purperhart. Het knopje met de hand gesneden uit coração de negro. Met lichte houtsoorten als esdoorn zie je wel heel snel een donkere streep van de lijmnaad.
De kistjes heb ik na het machinaal schaven met de excenter schuurmachine met P120 geschuurd en daarna met de hand 180, 320 en 600. Afgewerkt (voor het eerst) direct met was. Geeft een hele aaibare afwerking. Het knopje eerst met de vinger van lijnolie voor de kleur en daarna ook was.

jaap




Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Laat het technisch niet een grote uitdaging zijn geweest, het resultaat mag er wezen.
Moai makke Jaap :!: Zou best kunnen scoren in en volgende kistjesmaakwedstrijd. Misschien een idee om uit te schrijven onder onze forumleden?
Vooraal de kleurcombinatie spreekt mij aan, ben echter bang, dat het purperhart niet zo paars zal blijven? Waar vind ik trouwens van dat 'negro'hout?

Kor
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Mooie kistjes Jaap. Vooral die deksels zijn geweldig. Dat Negro komt er mooi uit!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.