schoenkastje sloophout

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo,

Heb hieronder wat foto's van schoenkastje door mij gemaakt, van oude pallets en ander sloophout en afvalhout. Helaas geen compleet verslag, toch weer te weinig foto's gemaakt in het heetst van de strijd :rolleyes:
IMG_2127.jpg

IMG_2128.jpg

IMG_2519.jpg

IMG_2520.jpg

IMG_2535.jpg

IMG_2536.jpg

Wat vinden jullie ervan, en vooral van de kleurstelling??
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Ziet er goed uit, robuust is wel het juiste woord. Hoe heb je de lades gemaakt en ga je het nog ergens mee afwerken of laat je de tijd zijn werk doen?

jaap
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Mooie tekening! Denk dat ik hier ook maar eens wat pallets uit de container trek!

Heb je na alles gemonteerd te hebben de schuurband er over gehaald?
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Inderdaad alles nog eens geschuurd na verven met verdunde houtbescherming (soort beits) 1:2 verdund (1 deel water). Bovenblad met onverdunde interieurlak gelakt en met de hand opgeschuurd met korrel 80 ;)

Binnenwerk lades van mdf gemaakt, daar de palletplankjes opgelijmd/ spijkerd. Deze wel eerst gevlakt (zijkanten, na schulpen) en gevandikt.

Frame van de balken onder de pallets gemaakt ---haaks vlakken, andere 2 kanten vandikken, schulpen et voila vierkante balkjes voor frame.

Al met al heel wat werk... Maar wel leuk natuurlijk!!
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik vind eerlijk gezegd de voor en zijkant het mooiste. De bovenzijde is iets te netjes gelakt. Ik ben meer van het natuurlijke/ geleefde....

Maar zoals gezegd mooi om dit van oud hout te maken.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mooi kastje. Lijkt me er goed gelukt.

Even een opmerking over de term "Sloophout". In mijn beleving is het meer een term uit de design hoek. Vanuit het oogpunt van een houtbewerken/meubelmaker bestaat er geen sloophout. Per project bekijk je welke houtsoort of welk stuk hout je er voor gaat gebruiken en daar ga je dan mee aan de slag. Het kan een mooie nieuwe plank van de houthandel zijn, een herbruikt eiken tafelblad van de 2e handswinkel of de onderdelen van een pallet die je nog had liggen. Dat mooie eikenblad was vast ook afval voor de persoon die hem had weggebracht en de plank zwart moeraseik dat je in de houthandel kocht voor heel veel geld, lag ook al vele jaren in het moeras afval te wezen.

Hout is hout en het is aan de houtbewerken om er iets moois van te maken. Met het schoenenkastje is dat goed gelukt.

Tot zover dit meta-geneuzel... Ik ga de was ophangen
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@ Meron: klopt. Maar.

Oorspronkelijk was sloophout wel degelijk sloophout, dwz afkomstig uit slooppanden. Vandaar natuurlijk de kleurtjes en resten behang, tengel en wat dies meer zij. De trendsetters/watchers hebben het sloophout ontdekt en de term is verworden tot een gemeenplaats voor alle houten meubelen en gebruiksgoederen in de "armoelook", zoals mijn schoonvader het noemt. Vroeger kocht ik bijna alleen maar sloophout, omdat het veel goedkoper was. Waardevol hergebruik kwam op de tweede plaats. De nu zo waardevolle oude verf etc schuurde of schaafde ik er af en ik werkte om de spijkergaten heen.

Tegenwoordig is echt sloophout (met de originele verschoten verfkleuren uit begin vorige eeuw en zo) stukken duurder dan nieuw hout. Het vreemde verschijnsel doet zich dan ook voor dat ik een groot deel van mijn tijd doorbreng met het omtoveren van nieuw hout in "sloophout" Een fris geverfde kapstok raak ik niet kwijt, een kapstok voorzien van "oude" verflagen verkoopt als een tierelier. En dan vertel ik er eerlijk bij dat het geen oude is maar een oud gemaakte nieuwe....

De wereld zit raar in elkaar :(

Groet, Rob.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De nwereld, of beter gezegd, haar bewoners, hebben geen tijd meer om te wachten tot iets karakter heeft gekregen door ouderdom...

Sloophout is dus idd meer gewoon hout dat eerder is gebruikt maar waar men dat oude stukje heeft laten zitten.
 

ernst

Actieve deelnemer
inderdaad ouderdom en karakter
auto 39,5 jaar
aanhanger 20 jaar
baas zelf 51 jaar
vandaag "even" een helaas al uitgesloopte vloer van 27m2 opgehaald
bouwjaar van het huis was 1935
vierkante spijkers en verschrikkelijk mooie vloerdelen
brein draait overuren wat er allemaal uit gemaakt kan wordenhout 1935 (2).jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.