Fonteintje

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Na al heel lang te hebben meegelezen, en af en toe eens een antwoord gegeven te hebben, toch ook maar eens iets plaatsen. Weliswaar niet van het Hogeschool werk als er soms voorbij komt, maar gewoon iets voor huis-tuin en keuken gebruik. Of in dit geval wc-gebruik. Bij het verbouwen van de toiletruimte is een aantal jaren geleden het fonteintje vervallen en er kwam niets nieuws, omdat er niets passends te koop was. Alles was nl. te breed. Nu zag ik pas iets bij P...is en dat vormde de basis voor mijn inval die ik afgelopen zaterdagavond kreeg.

Ik besloot zelf een fonteintje te maken. Kraan,afvoer etc. hadden we allemaal in huis. Het multiplex komt uit de voorraad restanten en gewoon maar iets geknutseld. Gisteravond was het volgende stadium bereikt. Nu moet het geheel nog worden afgewerkt met 3 lagen epoxy. De schroeven verdwijnen dan ook allemaal en het geheel moet nog een kleur krijgen. En dan is de verbouwing van de wc na 5 jaar eindelijk af.
 

Bijlagen

  • 20131111_132332.jpg
    20131111_132332.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 486
  • 20131111_125919.jpg
    20131111_125919.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 485
  • 20131111_125815.jpg
    20131111_125815.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 486

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Wat een geweldig idee! Ben zelf ook ooit aan het zoeken geweest naar een klein fonteintje Maar is het bakje dan wel groot genoeg zonder alles onder te spetteren.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Als je ruig te keer gaat, zal het ongetwijfeld te klein zijn. Het is de keuze tussen iets en niets en wat ook voor ons nog telt, is dat ik me al jaren erger aan de uit de muur stekende afvoer en wateraansluiting, die heb ik nu toch niet voor niets aangelegd.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Die wasbakjes die in de wc hangen zijn Altijd te klein. Ik kan met niet normaal de handen wassen zonder dat alles onderspettert. Kan ook aan mijn grote handen liggen.....
Maar een mooi, doelmatig ontwerp. Laat je ook een foto zien als die klaar is?
Want hoe laat je de schroeven verdwijnen? doe je eerst epoxy en dan een kleur lakken, of eerst lakken en dan epoxy??
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
De schroeven verdwijnen, doordat ik het geheel uiteindelijk lijm met epoxy, mooie filets in de hoeken bij het zichtwerk. Daarna 3 lagen epoxyhars en uiteindelijk aflakken, wellicht met 2 componentenlak. Of met 1 componentenlak in de kleur van de wc-deur.
 

WR1944

Oud hout
Ik had een vergelijkbaar probleem, de WC was te klein om er een fonteintje in te plaatsen. Bij toeval vond ik op een Franse rommelmarkt een driehoekig fonteintje met rechte zijden van net 25 cm. Het paste perfect in een hoek. Ik moest wel een paar verlopen maken voor de Nederlandse KIWA-materialen. Op het fonteintje was nog de met de hand gesoldeerde koperen afvoer aanwezig.
Was het ergonomisch niet handiger geweest om iets te maken voor in een hoek? Die ruimte is meestal wat verloren.
Maar het idee als zodanig is erg leuk, zowel de vorm als het idee om het zelf te (kunnen) maken.

Maar met m'n verhuizing naar Amerika is tevens het probleem van kleine WC's opgelost. ;-)
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Leuk idee om dit zelf te maken. Je brengt me op ideeen!
Ben benieuwd naar het eindresultaat (gemonteerd).

Is de afvoer nog bereikbaar? Lijkt me essentieel om schoon te maken en lekkages op te lossen.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Nadat het projektje een tijd stil heeft gelegen, omdat er met het de afwerking van alles was misgegegaan. Tweecompontenprodukten en verf op acrylbasis en alkydbasis door elkaar gebruiken bleek niet zo goed. Er afhalen werd lastig....dus het geheel in een hoek gegooid en later weer een keer opnieuw begonnen. Immers van je fouten moet je leren. Inmiddels is de nieuwe versie, met als basis HDF (groene watervaste uitvoering) klaar en hangt. Het resultaat is zodanig dat ik het wel durf te laten zien.
20140325_195954_resized.jpg
 

Bijlagen

  • 20140325_195722_resized.jpg
    20140325_195722_resized.jpg
    40,8 KB · Weergaven: 251
  • 20140325_195848_resized.jpg
    20140325_195848_resized.jpg
    42,6 KB · Weergaven: 251

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Jazeker, vanaf de onderzijde onder de zeephouder is de wand niet dicht, maar slechts een opstaande rand van ca 3 cm. Ook kan je de afvoer vanaf de onderzijde losdraaien, dan kan ook het "gaatjesrooster" los en kan je er ook op die manier bij.

Dus aan alles is gedacht lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Amai, wat mooi! Je moet er maar op komen om dit in hout te maken!
Ben je niet bang qua waterdichtheid??
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ach ja, mijn boot is ook van hout en ook waterdicht..en het idee komt van één van de klusprogramma's lang geleden op tv, waarin ze ook een keer zo iets deden. Uiteraard heb ik wel de naden in het ondervlak netjes afgewerkt en bij het echte afvoerpunt gezorgd dat het water er niet in kan blijven staan, door het randje iets dieper te maken en het geheel met kit goed af te werken, zodat er geen water bij het HDF kan komen.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Dus als de afvoer verstopt zit, loopt het water aan de onderkant eruit ;)

Ik heb een wastafel waar de afvoer onder een steen zit (kan je met twee zuignapjes eruit tillen). Het valt me op dat het hieronder snel erg vies wordt, door vocht, zeepresten en vuil. Als je dit niet regelmatig schoonmaakt, gaat het stinken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.