Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Draadeind m14 genoeg voor veranda

Ik ben bezig met een veranda te bouwen.
    nu heb ik 8 douglashouten staanders van elk 150mm x 150mm en 2 1/2 meter hoog.
    nu wil beton gaan storten met hierin draadeind.
    kan iemand mij adviseren of een stuk draadeind m14 van een meter genoeg is per paal?aan dit draadeind komt een moer met een rvs plaatje erop, waarop de balk moet blijven staan.
    ik twijfel of dit draadeind stevig genoeg is voor deze constructie?

Ik denk dat je onvoldoende info geeft over de constructie om hier over te kunnen oordelen. Veel hangt namelijk af hoe die staanders gesteund worden door de rest van de constructie. Als het bijvoorbeeld een vrijstaande constructie is dan mag je onderin bij die staanders nog wel bewegingen verwachten bij wind of mechanische belasting. Kortom we zien denk ik graag een tekening van die constructie incl info over verankeringen op andere plaatsen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Je praat over M14 draad. Weet je zeker dat dit M14 is? M14 is namelijk geen gebruikelijke maat. De aanbevolen maten zijn M12 of M16.
    Maar de wonderen zijn de wereld niet uit. In Amerika bij de Home Depot trof ik een tap- en snijplaatset aan met daarin M7! Dat is in de rest van de wereld echt uitgestorven. Uit curiositeit denk ik het toch aan te schaffen.

Ik ben het met de1944 eens dat het minder courant is. Maar redelijk verkrijgbaar bij de betere vakhandel. Trouwens wij verkochten tot 2009 gewoon m7 voor bromfietsen. Ook tappen en snijplaten. Maar genoeg hierover. Het is niet courant. Wat wel belangrijk is de kwaliteit . Gewoon pisbakkenstaal of 8.8 staal het is bij meter stukken te zien aan de kleur stip. Geel is 8.8 groen is rvs a2 zonder kleur is 4.6 ( pisbakkenstaal) .

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    zie voor info http://www.houtweb.nl/accessoires/ijzerwaren hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Op bovenstaande link zie je duidelijk M24 of pennen van 20mm dikte....

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Dus de volledige veranda zal staan op 8 stangen van M14? Dat is helemaal niet mijn vak maar ik dacht dat ze bij zulke constructies eerder M22 en hoger namen.
    En dan nog is het meestal gewoon voor een afdak. Je moet vooral de zijwaartse krachten vrezen denk ik, staal is bijzonder sterk tegen samendrukking, maar bijzonder gevoelig aan plooien. M14 kan werken, tenzij die meer dan een paar cm uitsteekt, dan is het gewicht van de paal alleen genoeg om dat te plooien.

Het maakt nogal wat uit 4.6 of 8.8 in sterkte.

M14 is wat iel voor wat je er mee wil doen, draadstang kost niks, neem dus een paar maatjes groter dat kan nooit kwaad, M20 of groter is altijd goed, en de betere kwaliteit 8.8 is ook niet mis. Ik zou wel telkens twee moeren per paal gebruiken, meer schroefdraad die helpt dragen, en tezelfdertijd werkt de ene als contramoer.

8.8 is sterker dan 4.6, maar heeft als nadeel dat het ook brosser is. 4.6 is buigbaar, 8.8 niet
    Afhankelijk van je dakafwerking kan er ook trek op de verbinding komen tgv opwaaien. Met meer info is er een beter advies te geven.
    sometimes you just need a bigger hammer

Forum Rechten