Snappy quick release system

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ja mooi en werkend systeem. Festool heeft ook zoiets. Maar voor degene die goed werken betaal je wel een behoorlijk bedrag.
 

tuoh

Oud hout
Het systeem van Festool is een stuk uitgebreider, daar kan je niet enkel de bits en boren wisselen maar ook de (boor)koppen. Zelf vind ik de verschillende koppen fantastisch in gebruik. Het hele systeem zorgt er voor dat je alle klussen aan kan met één machine. Vroeger had ik altijd minstens twee machines bij met verschillende boren of bits er in, anders bleef je tijd verprutsen met het wisselen van tools.

Het snelwisselsysteem van Festool is hier een hele vooruitgang gebleken, wisselen gaat razendsnel, die tweede machine heb ik tegenwoordig niet meer nodig.

Mvg,

André
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik ken het systeem van festool. Maar dan moet ik weer een nieuwe machine kopen. Ik heb er momenteel geen geld voor.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
een magnetische bithouder is voor bitjes. Met dit systeem kan je snel wisselen tussen een boor en een soeverein en als het nog moet met een bitje Zonder steeds de spantang los te draaien als je het in een boormachine gebruikt.

Volgens mij zit er een zelfde soort systeem op een slagschoevedraaier.

Hier ook een filmpje over het systeem
http://www.youtube.com/watch?v=ddaA3klJFKk
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Je kan die snelwisselkoppen ook los kopen. De meeste bitjes en andersoortige rotatiegereedschappen met een zeskant met vergrendelgroef zo'n 5 mm van het einde passen er in. Als je bitjes hebt zonder zo'n groef kan je die op een slijpschijf er in slijpen. Festool heeft iets dergelijks ook in het assortiment. Alleen passen er de standaard zeskanten niet in. Typisch Festool. Maar als je het randje tussen de zeskanten licht wegslijpt (als het ware wordt het zeskant iets afgerond) dan past dat bitje ook in Festool opnames. Maar je hebt het niet van mij. ;-)
Er zijn koppen die je moet openen door een huls naar voren of achteren te duwen. Anderen nemen een bitje op bij het insteken en moet je het bitje bij het uitnemen lossen. De laatste werkt iets handiger. Er zijn er ook met een veer in de bodem. Als je het bitje lost wordt het gelanceerd. Dat is een paar keer leuk maar het ligt bij mij, na een paar keer op m'n knieen tussen de houtkrullen naar bitjes zoeken, wel in een donker hoekje van een lade z'n zonden te overdenken.
De magnetische bithouders houden de schroefbitjes redelijk vast maar als je gaat boren of iets dergelijks dan laat de houder het bitje los. Het enige voordeel is het met één hand kunnen wisselen van bitjes.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb drie verschillende "snappy,s" in gebruik, afhankelijk van de klus:

Een simpele magnetische voor snel en licht schroefwerk, merk weet ik niet. Smal waardoor overal bruikbaar, maar de bitjes laten er snel in los, waardoor ze snel zoekraken. Snel wisselen van bitjes is handig bij dit ding.

Een vergrendelbare, die de bitjes echt vasthoud, voor schroeven en boren met boortjes met zeskantopname, vooral voor buiten als je bitjes in het gras kunnen vallen, erg irritant. Merk weet ik ook hier niet, maar ik gebruik dat ding al vijftien jaar, kwaliteit dus. Zowel voor erin als eruit moet er een ring ingedrukt worden, twee handen voor nodig, dus soms onhandig.

Een "draaibithouder" noem ik het maar, waar een houder in zit die aan de ene kant een bit vasthoudt en aan de andere kant een boortje. Schroeven/boren met minimaal wisselongemak. Ooit voor weinig gekocht in een opheffingsuitverkoop voor vijf euro, merk piranha. Werkt heel fijn bij het bouwen van tuinhekken-huisjes-steigerhouten meubels en zo. Wel erg groot en lomp, en er moet voor zowel in als uit een ring ingedrukt worden. Dit systeem zou perfect zijn als er zonder verdere handelingen gedraaid kon worden, nu toch weer twee handen nodig, ik kom vaak een hand te kort (een hand met schroefmachine, een hand voor draaien bitboording en een hand om het werkstuk vast te houden)

Verder heb ik mijn assortiment schroeven voor dagelijks gebruik teruggebracht tot een opnamemaat (torx 20) zodat ik bij een klus altijd aan een bitje genoeg heb.

Ondanks dit alles blijf ik op zoek naar het perfecte systeem, omdat alle systemen toch nadeeltjes vertonen. Zal eens kijken naar dat Festool systeem, maar ja, ik heb geen Festool centen :( in de praktijk loop ik eerlijkgezegd toch vaak nog met twee machines te zeulen, een boren, een schroeven.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Als je voorlopig met het festool systeem (centrotec) wil werken zonder een festool machine, kan je dit eventueel door middel van een adaptor die festool maakt om hun centrotec boorkoppen op een andere machine te gebruiken. Nadeel hiervan is dat je machine langer en lomper wordt.... (de festool boorkop komt voor de originele boorkop, met de kopjes voor bithouders en festool boren valt dit wel mee want die zijn niet zo lang als een klassieke boorkop). Mischien kan het wat zijn in afwachting van ooit een andere machine, of als je volgende machine zowieso een festo zal zijn... Zoals eerder vermeld is het een werkelijk geniaal systeem.

http://www.festool.be/NL/Products/A...CENTROTEC-overige-accessoires-BA-CE-CENTROTEC
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Voor de volledigheid. Bitjes worden verschillend uitgevoerd. Hieronder twee voorbeelden van groeven. De smalle groefjes (onderste bitje) zorgen ervoor dat ze in een goede bithouder goed vastgehouden worden. Deze hebben ook een ring die je naar voren of achter moet trekken om te monteren/lossen. Goedkope bites hebben deze groef niet, zodat ze eruit vallen, tenzij de bithouder magnetisch is.

Als ik het goed heb is het bovenste systeem geschikt voor de snappy.

bitjes.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Net even naar Dave Reinholds filmpje gekeken over het Festool centrotec systeem. Ook even gekeken naar de prijzen.... :mad:

Zoals met alle Festool spulletjes, het is prachtig, eenzame hoogte misschien wel, maar ik zal het nooit kopen. Voordat ik de uitgave terugverdiend heb, daar gaan jaren overheen. Dan maar een beetje tobben.

Komt bij, ZO revolutionair is het nou ook weer niet, vind ik. Alle toepassingen die ik zag heb ik ook, wel van verschillend merken en kwaliteit, maar ik kan relatief simpel en zuiver hout en metaalboren, doppen, bitjes, verzinkboren, proppen boren en noem maar op in mijn bithoudertje kwijt. De mogelijkheid om met een apparaatje te boren en schroeven zag ik bij Festool niet voorbij komen trouwens en juist dat is erg handig bij veel klussen. En ja, ik geloof meteen dat Festool veel nauwkeuriger en steviger is dan de spullen die ik heb, maar voor mijn doeleinden is het voldoende en gaat het stuk, dan koop ik voor een fractie van de prijs een nieuwe.

Als ik er mijn boterham mee moest verdienen zou ik er misschien anders tegenaan kijken, denk ik.

Groet, Rob.

Ps. Overigens blijk ik toch een stukje Festool centrotec te bezitten ;) ik had ooit een torx bit van vijftien cm nodig en de enige die ik kon krijgen was? Inderdaad. Past perfect in mijn bithoudertje!
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Met b.v. een Wera bithouder en boortjes etc van Famag haal je zo ongeveer het beste in huis wat er te koop is.

jaap
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik kan nagaan is Snappy het snelwisselsysteem en niet mede de boormachine, ook al zit er een Snappy-sticker op. Ook Snappy heeft Photoshop ontdekt.
De diverse mogelijkheden zijn hiervoor al aangegeven. Omdat je bij de meeste systemen tenminste bij het uitnemen met één hand de huls moet bewegen werk ik liever met twee of drie boormachines als ik regelmatig van bitje moet wisselen. Dan hoef je ook niet de snelheid of de maximale torsie aan te passen. Een systeem waarbij een boor en een schroefbit door kantelen te wisselen is lijkt handig maar is door z'n constructie vrij zwak en alleen voor licht werk te gebruiken. Tussen boren en schroeven zal je ook de snelheid moeten omschakelen tenzij je een zeer gevoelige trigger finger hebt. En het maakt de boormachine ook aardig wat langer.
De korte bitjes met het ondiepe rondgaande groefje werden gebruikt in adapters met een veerring in een groefje in de huls. Het bitje snapte in de ring en bleef zo zitten. Bij het uitnemen was het even peuteren, vooral als de veer nogal strak was. Met vuil etc. kwam de veerring vaak vast te zitten en dan kreeg je het bitje er moeilijk in of uit. Ook was het lastig om de veerkracht juist te reguleren. Naar mijn weten heeft men dit systeem verlaten (maar ik kan dat natuurlijk ook mis hebben omdat ik niet de hele markt kan overzien) en kwam de magnetische versie er voor in de plaats. In veel magnetische bithouders kan je net onder de voorkant binnen in nog een groefje zien voor de veerring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.