nog niet mijn werkplaats

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Toen wij een aantal jaren geleden naar ons huis verhuisden, was de ruimte die bedoeld was als werkplaats volledig gevuld als opslagplaats. Naarmate het huis bewoonbaar werd, verdwenen de dozen uit de werkplaats om het huis met onze spullen weer wat in te richten. Het gereedschap kwam van her en der uit de verbouwingen langzaam naar de werkplaats, zonder al te veel systeem. Ruim 2 jaar geleden een deel van het gereedschap omgeruild voor een grote stationaire zaag/frees en vlakvandikte van een bekende oostenrijkse smederij en vorig jaar dacht ik ook even fluks een bootje te bouwen tussen de bedrijven door. Tel daar bij de rare gewoonte om bij een bezoek aan een houthandel altijd wat moois mee te nemen en je begrijpt dat e.e.a. een licht chaotische indruk wekt. Sergej van Intarsio weigerde in mijn werkplaats aan de slag te gaan en Hemski is al eens een paar dagen op bezoek geweest en dacht mij te helpen door mijn hout voorraad te schiften, wat o.a. resulteerde in de "bult" achter de zaagmachine. Ik hoop op niet al te lange termijn de boot er uit te werken en dan de werkplaats een echte werkplaats te maken. Toen liep ik deze week tegen een website aan van een houtbewerker die wat gestructureerder te werk gaat; ik ben vol bewondering over zijn werkplaats, maar ook wel in verwondering of daar ooit maar in de buurt kan komen. Het is wel een hele fraaie informatie website http://benchmark.20m.com/workshop/ShopTour_Current/ShopTour_Current.html

jaap




Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jaap, zouden wij niet allemaal zo'n werkplaats willen hebben?
Het lijkt wel op de werkplaats van een van mijn overzeese vrienden, die alleen maar cabinets maakt en soms als hij zin heeft ook wat draaiwerk. Soms vraag ik hem wel eens of hij daar ook wel eens in werkt, zo brandschoon ziet zijn werkplaats eruit. Tja, ik doe het voorlopig toch maar met mijn kleine rommelige werkplaatsje :mrgreen:
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
haha operatie's in het weekend. ik krijg vaak ook commentaar over de netheid van mijn werkplaats. bij mij is de grootste reden dat mijn werkplaats binnenshuis is. na het werken altijd aanvegen en de stofzuiger erdoor. een keer per week een natte doek over de vloer en dat moet dan wel genoeg zijn.

de foto's zijn erg mooi maar ik mis een beetje gezelligheid. of ben ik nou een beetje raar?

rick
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
een opgeruimde werkplaats stimuleert het werk, is mijn ervaring.

Deze werkplaats is wel héél erg netjes, ik zie niet eens waar hout ligt..

Voor mij is deze werkplaats te steriel, ik mis het leven van hout.
Maar stiekem ben ik ook wel jaloers op de ruimte, het machinepark en de structuur.. :p

Standaard ruim ik de werkplaats op zaterdag even op, vegen, zuigen, machines schoonmaken. Een half uurtje werk, en je hebt weer een prima uitgangspositie om verder te gaan met allerlei projecten.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Nou Jaap, de vlag mag uit. Prachtige ruimte. Dat doet grootse projecten vermoeden!

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ze kunnen mij niet wijs maken dat die werkplaats er midden in een project ook zo bij ligt :)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wat een prachtige ruimte. Het lijkt wel een museum, waar vroeger een tandtechnicus, laborant of postzegelverzamelaar werkte. Ik ga maar weer terug naar mijn middeleeuwen in stof, krullen, oude beitels en profielschaven en niet te vergeten mijn met vuurvaste steen ingepakte Jötul houtkacheltje, die zonder protesteren verorbert, wat mij mislukt..... het is er dus altijd heerlijk warm.....zie site http://www.arstorno.nl onder nieuwsfoto's.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Veel krullen, her en der wat beitels aan de wand en op de werkbank, hier en daar wat stammetjes voor draaien en wat planken voor meubelmaken. Dat zijn pas werkplaatsen. En een houtkachel is dan wel een erg mooie kers op de taart. Ik moet het voorlopig doen met een hoekje in de schuur, maar ik droom wel eens van een aparte ruimte helemaal voor mij alleen. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.