Futselplank, symbool voor 50 jaar houthobby

A

Athanor

Guest
IMG_0246.jpg

Beste houtvrienden,

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik heb enkele objecten in mijn werkplaats die al jaren oud zijn. Mijn interesse in houtbewerken stamt al vanaf de tijd dat ik als kleuter onder de werkbank van mijn vader doorliep. Toen ik een jaar of tien was las ik de "Na Vijven" wat mij inspireerde tot veel knutselwerk. Bovendien figuurzaagde ik me lam met allerlei Donald Duck figuren. Als hulpmiddel heb ik toen een futselplank gemaakt (door velen hier benchhook genoemd:() Ik ben nu erg gehecht aan deze plank, alhoewel misschien niet zo functioneel, ligt hij altijd paraat op mijn werkbank en maak ik er nog dagelijks gebruik van. Ik denk dat ik daarom straks mijn vijftig jarig hobby-jubileum maar eens ga vieren met een goed glas Whisky.....


Fons

IMG_0247.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Of een Laphroaigh - Quarter Cask Double Matured.
En dan hier bestellen. Toen ik veel vloog hield ik een eigen "Laphroaigh index" bij: ik keek op elke luchthaven wat deze fles "tax free" kostte. Nergens zo goedkoop als bij Van Zuylen, en Schiphol was een van de duurdere luchthavens.

Edit: aantal spellingswijzen in dit bericht van Laphroaigh teruggebracht tot 1.
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Van Zuylen. 5 Minuten lopen voor mij ;) Toevallig heb ik die Laphroaigh net staan, maar een Bunnahabhain van Wilson en Morgan gaat er ook wel in hoor. Of een lekkere Bruichladdich...
 
A

Athanor

Guest
Proost mensen! Aan de welluidende namen te horen krijg ik de indruk dat deze drankjes minstens zo oud zijn als mijn futselplank;)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Slainthe
Ierse whiskey (let op de e) is ook niet te versmaden. Zie mijn nickname. Connemara is de enige in Ierland die peaty is.
Vorig jaar ontdekte ik dat België zelfs een eigen whisky-merk heeft: Lambertus.
De Nederlandse Millstone uit Baarle-Nassau (ex-Bols werknemer) is ook uitmuntend.
En zo kunnen we nog wel uren doorgaan met z'n allen.
Wellicht een nieuw draadje, want het heeft natuurlijk alles met hout te maken.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het gevoel dat we langzaam afdwalen van het originele bericht. Dat kan ook niet anders als je al een zweverig gevoel krijgt van het leven van die whisk(e)y labels. En dan ben ik niet eens een whisky of bourbon figuur. Maar ik laat een aangeboden glas niet staan!
Nu we toch off-topic zijn kan er nog wel een nog meer off-topic maar meer whisky-gerelateerd verhaal bij.
In december 1971 was ik op een fietsvakantie (met -4 graden vertrokken op 20 november) en stond op een camping in Malaga. Naast mij stond een Engelsman die met z'n gezin (vrouw en twee kinderen) in een Landrover met aanhangwagen onderweg was naar Kenia alwaar ze les zouden gaan geven op een middelbare school. Hij had wat problemen met z'n auto en als techneut kon ik die verhelpen. Tevens splitste ik wat ogen in een paar gerafelde trekkabels van hem. Als beloning trok hij een fles Teacher's whisky open en die maakten we samen soldaat na afloop van de klussen. Z'n broer werkte als proever bij de Teacher's whisky fabriek. En die broer kon proeven of het water voor de whisky in het voorjaar of in het najaar was betrokken en van welke bergbeek dat water kwam. Ikzelf ben niet zo gevoelig met m'n smaak dus ik nam het met een korreltje zout. Pas later hoorde ik uit andere bronnen dat mensen wel degelijk een extreem goed smaakgevoel kunnen hebben in bepaalde zaken.
Nu maar weer houtkrullen gaan maken. Denk wel aan de juiste volgorde: eerst houtbewerken en daarna pas aan de whisky. Andersom kan een probleem opleveren.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nou Fons, je hebt het nodige losgemaakt met futselplank en whisky. Ik laat me graag uitnodigen om de respectabele gebruiksduur van je futselplank op gepaste manier te vieren. Het is misschien van off-topic Simon, maar het is zo prachtig om ook eens een andere leuke kant van onze collega houtbewerkers te zien, of nog beter, te proeven!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.