Home made cycloon, versie 2

WR1944

Oud hout
Ik had een soort van cycloon gemaakt die het in mijn ogen redelijk deed. http://www.woodworking.nl/showthread.php?4200-Home-made-cyclone&highlight=cycloon
Maar een echter lijkende cycloon stond ook op m'n lijstje van tussendoor-klusjes. De huidige constructie werkt maar ik denk dat het stofafscheiden met een cycloon beter gaat. Ook het legen van de bak was een vrij uitgebreide operatie, deksel loskoppelen, bak loskoppelen en legen. Alles moet dan weer terug op z'n plaats. Dat moet beter kunnen. Dus werden de hersencellen aan het werk gezet. Uit tapse stroken multiplex een cycloon maken. Die op een bak monteren. Die bak moet een opening hebben om het zaagsel te lozen. En de bak moet op de MINI stofzuiger, net zoals de oude bak.
Nadat ik een stapel restjes 1/2" multiplex had verzameld kon ik aan de slag. Eerst maakte ik een plaat die op de stofzuiger geclipt kon worden met de groene en grijze toggles. Toen moest de trechter gemaakt worden. Ik wilde het niet te groot maken dus bepaalde ik de bovendiameter op 200, de onderdiameter op 80 en de totale hoogte op 300. Door een rekenfout bij het bepalen van de tapsheid van de stroken is de onderdiameter 100 geworden. Gelukkig dat ik die fout maakte want met zagen zouden de stroken aan de onderkant gevaarlijk smal geworden zijn. Ik had met 20 stroken gerekend dus maakte ik er 22 voor het geval het schuin zagen van de stroken iets af zou wijken. Achteraf klopte het vrij goed maar ik verpeste er eentje.
Met een mal met stelschroeven kon ik de latjes met het zaagblad op 9 graden aan één kant bewerken. Met diezelfde mal achterstevoren en de schroeven wat nagesteld kon ik ook de andere kant zagen.
PA301589q.jpg

Toen alles gezaagd was moest het natuurlijk even gepast worden. Met 20 stroken kreeg ik een nette cirkel.
PA301590q.jpg

PA301591a.jpg

PA301592q.jpg

Het viel me niet tegen. Nu werd het serieus en kwam de ducktape er aan te pas om de stroken strak tegen elkaar te krijgen. De naden werden ruimhartig in de lijm gezet en het geheel werd met twee uitgefreesde cirkel in een rond vorm geklemd.
PA311593q.jpg

De volgende stap werd het deksel. Dat moest 20 zijden krijgen en die zijden moesten iets taps zijn, ongeveer 9 graden. Eerst werd een cirkel uitgefreesd. Met m'n geodriehoek werd er een verdeling om de 18 graden op gezet. De binnenmaat van de bovenkant van de trechter 12 mm onder de rand werd uitgezet op de schijf. Nu moest er gezaagd worden. Wederom werd er een mal gemaakt. In het midden kwam een schroef die in het midden van de deksel werd gedraaid. Er zat een schuinte van 9 graden op de mal. Door de deksel hier op uit te lijnen en vast te schroeven aan de mal kon ik een twintigkantig deksel maken, steeds de schroef losdraaien, het deksel 18 graden verzetten, weer vastschroeven en weer een kantje zagen.
PA311594q.jpg

Het viel me niet tegen. Ik moest het hier en daar wat bijwerken maar het paste uiteindelijk wel.
PA311595q.jpg

Nu kwam er voor mij iets geheel nieuws op de proppen. Om de pijpen voor de slangaansluitingen stevig in het hout te verankeren besloot ik epoxy te gebruiken. Het zou voor mij de eerste keer zijn dus er kwam een mooi leermoment aan. Met een Forstnerboor en verder met raspen heb ik een gat in de zijkant van de trechter gemaakt waar een 1 1/4" PVC pijp in moet komen. Met veel passen en weer vijlen is de pijp er redelijk tangentiaal op pas gemaakt. Voor extra stevigte besloot ik om twee stroken onder en boven het gat te plaatsen om extra houvast te geven. Dat zijn nog steeds de naweeen van de scheepsbouw. Alles zit nu muurvast maar het verdient niet de schoonheidprijs, verre van dat. En ik zal in de toekomst epoxy alleen gaan gebruiken als er geen andere mogelijkheid is. Ik had twee units gekocht voor zo'n $5 dus duur was het niet. Een unit bestond uit een dubbele injectienaald-achtige koker. In een plastic bakje moest ik met een klein lolliestokje het spul mengen en vervolgens opbrengen.
P1011596q.jpg

P1011597q.jpg

Terwijl de epoxy aan het uitharden was begon ik aan de opvangbak. Die wilde ik met een afsluitbare opening maken om zonder afbreken van de installatie zaagsel te kunnen verwijderen. Met dit soort van constructies werk ik een beetje ad-hoc, ik begin met de zaken die vaststaan en vul gaande het werk de details in. De bak wordt globaal 300x300x300. Om het zaagsel makkelijk te kunnen verwijderen maak ik de bodem iets schuin aflopend. Die bodem hangt 100 over de rand van de bodemplaat zodat ik er een emmer onder kan zetten. Eerst dacht ik er een schuif in te maken maar ik koos toch voor een deurtje. Die moet dan tegen een vlakke sponning komen.
Om dat deurtje na te kunnen stellen ga ik paumellen gebruiken. Die heb ik nog uit Holland. Er zat een vage draad op die ik met een M5 snij-ijzertje heb opgezuiverd. Toen ik dat stukje gereedschap in de hand had viel het me op dat ik toch als ijzerboer in de wieg gelegd ben. Met de draad op de paumellen en een metalen hoeklijntje kan ik de deurtjes nastelbaar maken.
P1011599q.jpg

Aan de binnenkant van de bak komen ribben onder 45 graden gezaagd. Hiermee maak ik de sponning voor het deurtje en een montagevlak voor de trechter. Om die ribben goed te kunnen klemmen gebruikte ik V-blokken die ik nog op de technische school heb gemaakt. Die zijn onderdehand 60 jaar oud.
Maar dat staat in het vervolg.
 

WR1944

Oud hout
P1011600q.jpg

De ribben hebben aan de bovenkant van de bak een dubbel verstek. Zo ben ik op mijn manier ook met een kissie bezig.
P1011601q.jpg

Ik moet nu nog een goed afdichtrubber zien te vinden. En nog een methode vinden om met een soort van nastelbare eierkistsluiting het deurtje goed te kunnen afsluiten.

Wordt vervolgd.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat een mooi verslag!
Met plezier gelezen.
En wat epoxy betreft: Een van mijn eerste posts op dit forum (nog volstrekt onervaren) betrof de resultaten van een eigen marktonderzoekje naar epoxies. En vroeg me in het slot af waarom er nog gewone houtlijm werd gebruikt. Epoxy was immers sterk, vullend, kon zelf vaak op gewenste kleur en viscositeit etc gebracht worden, hechtte aan veel stoffen etc etc. Wat wil je nog meer.
Ik gebruikte het 1 keer :). En besloot toen het alleen voor problemen te gebruiken die echt niet anders oplosbaar waren.
 
A

Athanor

Guest
Mooi werkstuk Wim! Ben benieuwd naar het vervolg.

Succes! Fons
 

WR1944

Oud hout
Ondanks alle hout en anderssoortige tussendoortjes is de tweede versie van de cycloon toch afgerond.

Eerst moest er weer wat met epoxy gekliederd worden. Door ervaring wijs geworden pakte ik de omgeving van de plaats des onheils zorgvuldig in en liet de epoxy in open naad lopen. Met ducktape had ik de deksel en de trechter goed gestabiliseerd. Aan de onderzijde had ik de naad ook afgeplakt zodat de epoxy netjes in de naad bleef.
P1011602q.jpg

Op dezelfde wijze werd het pijpstuk in het deksel vastgezet. Nu het er zo netjes uitziet schaam ik me met terugwerkende kracht voor m'n eerste poging. Met wat loodgieteren kwam er een bocht, een verloopstuk en een stompje pijp aan vast. Nu kon het deksel in de trechter worden gelijmd. Met een flinke overdosis werden beide delen ingesmeerd. De deksel werd in de juiste positie geplaatst en ondersteboven te drogen gezet. Nu kon alle lijm zich in de naad verzamelen en zo alles luchtdicht afsluiten.

Toen alles droog en hard was konden deksel en doos met elkaar verbonden worden.
P1011605q.jpg

Nu werd het tijd voor het deurtje. Met twee alu hoeklijntjes op de hoeken kon ik de paumellen monteren. En natuurlijk maakte ik weer dezelfde fout als bij eerdere keren met het installeren van de scharnieren. Ik vergat het hoogteverschil in te calculeren. Sorry voor de wazige foto. Ik heb deze paumellen gebruikt omdat het deurtje nastelbaar moet zijn in verband met de indrukking van de schuimrubber afdichting.
PB201615q.jpg

Het deurtje moet ook dicht kunnen. Omdat ik geen instelbaar sluitmechanisme kon vinden heb ik maar een slotboutje en een vleugelmoer gebruikt.
PB201614q.jpg

En uiteraard werkt de cycloon alleen optimaal als er geen valse lucht wordt aangezogen. Als afdichting heb ik wat zelfklevend tochtband op de binnenkant van het deurtje geplakt. Een eerste test leverde al wat krullen op.
PB201618q.jpg

De cycloon is gemonteerd op de MINI, een beetje in de verdrukking en tot over de assen in de houtkrullen.
PB201617q.jpg
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik moest ff zoeken op de foto naar de mini die eronder zit. Het is wel een behoorlijk gevaarte geworden op deze manier. Het ziet er iig wel degelijk uit.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Dag WR,

mooi project en ik heb met verbazing bekeken hoe je allerlei home made tools hebt teogepast!

Een vraag over de inlaat buis: als ik me goed herinner uit een filmpje van www.cyclonecentral.uk steekt die buis tot ongeveer halverwege in de trechter, heb je dat ook of bewust weggelaten?

en hoe doet ie het nu?

met vriendelijke groet, Hans
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat weer een mooie post WR1944 en een interessante werkplaatsoplossing. Ook ik kijk met veel plezier naar al je foto's en oplossingen. Als je nog een keer zo'n klus hebt zou ik eens kijken naar polymere kit om de duigen etc te verlijmen en luchtdicht te maken, ipv gewone lijm.

jaap
 

WR1944

Oud hout
De onderkant van de verticale buis komt tot halverwege de trechter. Ik heb nog even gedacht om een proefopstelling te maken waarbij ik de centrale buis op en neer kon bewegen maar dat leek me te veel werk voor dit apparaat. Ik zag me nog niet met een weegschaal in de weer om te meten bij welke pijpdiepte er de meeste krullen in de doos kwamen. De cycloonwerking is goed te merken want je hoort de krullen aan de binnenkant langs de wand ritselen. De krullen op de vloer van het boren van de cemetery logs zijn te groot om soepel door de slang te gaan maar met normaal zaagsel moet het lukken. De volgende klus is het maken van multiplex kasten in de IKEA-stijl en dan kan de cycloon zich bewijzen.
@Jaap, voor veel middelen in Holland of Europa bestaan Amerikaanse versies maar meestal onder een andere naam. Daarbij komt ook nog dat men in veel gevallen minder oog heeft voor de gebruikers op het gebied van giftigheid. Zaken die in Europa al jaren verboden zijn kan je hier nog volop kopen. Zelf kan je asbest nog toepassen in strict omschreven situaties. Er is geen totaal verbod. Zoals bij veel zaken in de USA speelt geld een belangrijke rol. De EPA (Environmental Protection Agency) maakt regels die gebaseerd zijn op wetten van de Amerikaanse Tweede Kamer. De EPA mag geen eigen beleid voeren en wat ze uitvoert is soms beinvloed door geld van grote bedrijven. Het is net geen corruptie.
Voor veel van die zaken moet ik labels gaan ontcijferen en dat vergt nogal wat tijd. Ik zal voor een volgende klus waarbij luchtdichtheid en een zekere mate van elasticiteit nodig zijn op zoek gaan naar die kit.
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Heb de afgelopen dagen ook een gemaakt en werkt echt super, stofzuiger blijft schoon en de bak zit vol.
Heb de verticale buis vlak met binnenzijde van de bovenkant. De horizontale buis heb ik ca. 4 cm van boven gemonteerd. Is echt mooi om te zien hoe het werkt (heb in de opvangbak een deurtje met plexiglas gemaakt). Raad vele aan om dit ook te maken, je hoeft de stofzuiger minder vaak schoon te maken en ook minder zakken te kopen. Teven behoud de stofzuiger de de optimale zuigkracht.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb al een paar keer de bak leeg gemaakt en een paar keer was die onwaarschijnlijk vol. Daarnaast heb ik ook de stofzak gecontroleerd. In eerste instantie dacht ik dat die leger was geworden wat technisch gewoon niet kan. Ik denk dat door de stofzuigeractie de stof in de zak steeds meer gecomprimeerd wordt. Het voelt aan als een baksteen.
M'n conclusie is dat de cycloon z'n werk perfect doet, beter dan z'n voorganger en daar was ik eigenlijk ook al tevreden over. Maar het legen van deze cycloon is een fluitje van een cent. Bij de voorganger moest ik het nodige afbreken en later weer opbouwen.
 

WR1944

Oud hout
heb je sluiting bekeken, is een eierkistsluiting niet sneller te openen.

Een eierkistsluiting is inderdaad sneller maar die grotere Nederlandse modellen ben ik hier nog niet tegen gekomen. Ik heb kleinere gebruikt voor m'n eerste poging maar die hebben een vrij klein klemtraject. Als het rubber wat ingedrukt raakt voel je al minder klemkracht bij het sluiten. Met de vleugelmoer heb ik daar geen last van en van een keer per twee weken die moer los- en vastdraaien zal ik vast geen RSI oplopen.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Leuk WR1944!!
Lijkt heel veel op degene die ik een halfjaar geleden maakt, zie hier http://www.woodworking.nl/showthread.php?8522-cycloonfilter-in-aanbouw&highlight=cycloon
De aanpassing die ik nog ga doen is de inkomende buis niet met de binnenronding van de cyclone mee laten lopen maar gewoon recht erin te steken, dat was het laatste advies dat op dat draadje kreeg.
Ik heb er heel veel plezier van en het werkt uitstekend. Veel plezier ermee!!
Groeten Albert
 

WR1944

Oud hout
Leuk WR1944!!
Lijkt heel veel op degene die ik een halfjaar geleden maakt, zie hier http://www.woodworking.nl/showthread.php?8522-cycloonfilter-in-aanbouw&highlight=cycloon
De aanpassing die ik nog ga doen is de inkomende buis niet met de binnenronding van de cyclone mee laten lopen maar gewoon recht erin te steken, dat was het laatste advies dat op dat draadje kreeg.
Ik heb er heel veel plezier van en het werkt uitstekend. Veel plezier ermee!!
Groeten Albert

Jouw verhaal heeft me aan het denken gezet. Iets dergelijks laat ik een tijdje sudderen in m'n bovenkamer om alle ins en outs onder ogen te zien en me een totaalplaatje te verschaffen. Eerlijkheidshalve was ik jouw verhaal vergeten toen ik zelf de zaag in het hout ging zetten. Maar het lijkt aardig op elkaar en ik ben blij dat we beiden tevreden zijn over het resultaat.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De aanpassing die ik nog ga doen is de inkomende buis niet met de binnenronding van de cyclone mee laten lopen maar gewoon recht erin te steken

De situatie is hier anders, stofzuigers hebben veel druk reserve waardoor de vorm van de inkomende buis minder invloed heeft. Het totaalbeeld telt, de 90° hoek aan de top heeft evengoed zijn drukverlies. In het algemeen primeert bij Festool gebruiksgemak op debiet denk ik want de lange dunne aanvoerbuis zal zeker ook veel drukverlies geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.