eikentafelblad verstevigen

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
Beste woodworkers, de enter toets werkt niet vandaar de rare opstelling van het bericht. Laatst een partij eikenplanken met noesten van 2500x125x200mm tegen spotprijs tegengekomen, gelijk allemaal gekocht natuurlijk. Nu had mijn zus een tafel nodig en ben ik aan het werk gezet. Het leek me leuk om een beetje van het standaard af te wijken en heb dus de planken niet in de lengte gebruikt maar in de breedte ( zie foto's). Ik heb de planken bevestigd met houtlijm en 5 lamello per plank. Alleen is het blad nu niet stevig genoeg, het kan doorbuigen, aangezien ik wil dat de tafel in en uitelkaar gehaald kan worden moet het blad steviger, hoe kan ik dit het beste aanpakken? er komen wel regels dus ruimte genoeg om eventuele balken / planken te verbergen. Ik wil foto's uploaden maar dit lukt ook al niet. hoop dat jullie de uitleg begrijpen, groetjes
 

tuoh

Oud hout
Afwijken van wat gangbaar is doe je niet ongestraft, alles heeft zijn reden. Het blad zoals je het nu verlijmd hebt kan makkelijk 10 à 20mm werken als je wat pech hebt (lees hout niet voldoende droog) Daar moet je dus terdege rekening mee houden.

Je zal het blad langs onder moeten voorzien van twee of meer balkjes of profielen om toch een langsverband te krijgen. Deze mogen enkel geschroefd worden tegen het blad, zeker niet lijmen dus. Voor de schroeven moeten slobgaten voorzien worden om het blad ongestoord te kunnen laten werken.

Mvg,

André
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik snap niet precies wat je bedoelt als je zegt dat er regels komen. Als dat de balken zijn die de poten verbinden, dan zorgen die straks toch voor de stevigheid? En inderdaad bevestigen zoals Tuoh dat zegt. Wij hebben een vierkante tafel, dus in 1 richting liggen de planken ook dwars, maar het onderstel vangt de krachten op.
 

escauzier

Nieuw lid
1 aug 2013
15
0
Die balk met slobgat verbinding lijkt mij eencgoed plan.

Je vraagt waarom het onderstel niet genoeg ondersteuning zou bieden, dit is omdat de tafel demontabel is en blijft, waardoor het blad los vervoerd zal. worden, daarvoor is het nu nog niet stevig genoeg.

Dank voor de antwoorden. Groetjes
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Wat je kunt doen is een paar latten onder het blad bevestigen en die met schroeven aan het blad vastzetten. De schroefgaten moeten dan niet rond maar langwerpig worden in de lengte van de lat zodat het blad kan werken. Als je slotplaten gebruikt trekt de schroef zich niet in het hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.