Taxus gaffel splitsing

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Kreeg ik van een bevriend Leeuwarder een brok taxus: misschien kun jij er iets mee, want deze is niet geschikt voor kistjes etc. Met enig zaagwerk in de draaibank gezet en deze vaas eruit gehaald. Draait wat lastig met al die open stukken.
Zie zelf maar. Hoogte 20 cm - diameter 17 en 7 cm. Afwerking Danish oil. Alle krimpscheurtjes verzegeld met secondenlijm.
Even een paar foto's.
vr.gr. Jan Pranger.

PB090016.jpg

PB100020.jpg

PB090017.jpg

PB100019.jpg
 
A

Athanor

Guest
Wauw!!! Prachtig wat je er van gemaakt hebt! Ik ben bezig de ander delen te zagen, maar gestopt omdat ik me meen te herinneren dat Taxusstof schadelijk kan zijn. Houd jij er rekening mee bij het draaien? Het stukje stam dat je vergeten bent mee te nemen is Catalpa. Zal ik dat nog even achter de hand houden?

Leuk om te zien hoor!

Fons
 
erg mooi geworden!
taxusstof is inderdaad giftig,een goed stofmasker gebruiken dus(en eventueel afzuiging erbij)

Dat catalpa is trouwens ook erg leuk hout,lijkt een beetje op taxus

Zeg jan is dat een zelfgemaakte bril of hoort ie bij de draaibank?
ziet er namelijk erg solide en handig uit!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gaaf Jan...mooie houtsoort dat taxus....vanmorgen heb ik wat stukken gekregen van Meron...ik had me voorgenomen daar over een tijdje wat mee te doen....Echter kom ik net uit de werkplaats...toch stiekem maar bezig geweest
 
Mooie vaas Jan. Ondanks dat hij uit een gaffel stuk komt, toch weer een strakke Pranger.
Handig dat je de bril ook kan gebruiken met gedraaide kop. Als ik Taxus draai heb ik alle stofbescherming in gebruik en nodig,
anders zit daarna de hele avond te niesen. Heb ik gelukkig alleen bij Taxus. Maar ja, het is zulk mooi hout dat je dat er voor over
hebt.
Vr.gr. Nico
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Jan hele mooie vaas. Gelukkig heb ik van het stof geen last. Ik gebruik meestal een p2 masker. Waar ik niet tegen kan is het zagen van cederhout.twee zaagsnedes en dan kwartier pauze.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste mensen bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad een recht-toe-recht-aan model. Niet organisch of harmonisch. Wel had ik hem naar onder toe spitser willen laten toelopen, maar dat gaat dan weer ten koste van de stabiliteit en is het plaatsen op een voet noodzakelijk. Vandaar de keuze voor deze vorm.
Fons: ja die catalpa komt vast wel een keer naar Lemmer, wanneer jij deze vaas ophaalt als dank voor het mooie hout (o.a.olijf) dat ik van je kreeg.
René 13: deze bril heb ik gekocht bij www.jockel-mechanik.de. We hadden via de mail contact en ontmoeten elkaar bij de tweedaagse houtdraaimanifestatie in Seeg bij München (mei 2013). Hij is begonnen als onze "woodworker Wilco Flier" met verbeteringen van houtdraaigereedschap. Zo ontwierp bij een bijzondere uitholbeitel, klemmen om te voorkomen, dat de chuck van de draaibank loskomt en electronica voor te restaureren machines. Het grote voordeel van deze bril is dat je hem ook kunt gebruiken bij scheef gezette kop. Je kunt nu veel gemakkelijker uithollen zonder je over de draaibank te moeten buigen: meer ergonomisch dus.
Taxus hout en houtstof (m.u.v. het vruchtvlees - met dank aan Jaap) is giftig. Maar ook het groen en dan met name de puntjes daarvan. Irriteert de ogen, de huid, de luchtwegen. Maar ja ik drink een goed glas wijn en heb nergens last van..............tot nu toe.
vr.gr. Jan Pranger.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
super vaas. Zelf vind ik de recht-toe-recht-aan-model zo als jij het zelf noemt juist heel mooi en goed dat je hem niet spitser hebt gemaakt naar onder toe. Ik denk dat het de vormgeving niet ten voordele was gekomen, maar das natuurlijk een persoonlijke smaak.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mooie afwisseling tussen het strakke, gedraaide en de grilligheid van het materiaal.

@Rick. Is het een ideetje om een fotoreportage bij te houden van je draaiwerkzaamheden met dat taxus blok? Ik benieuwd wat je ervan gaat maken...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@meron : Draaien ? 1 blok is al klaar ...da's een mooie sokkel geworden....de andere stukken zullen ergens in 2014 volgen...zal wat foto's maken!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.