Mijn allereerste kommetje

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Het is zover...... Mijn eerste kommetje.

ik hoop dat het me lukt om de foto te plaatsen.
het is van grene of vure en een pultiplex plaatje. Alles reststukken van mijn werk.
Ik heb dit stuk eerst op mijn oud gammel bankje met scherp geslepen oude vijlen proberen te maken maar dat ging voor geen meter...:confused:

Nu heb ik een hbm 1100 en een echte set draaibeitels.....wat een verschil;)

Het is natuurlijk niets vergeleken met andere werkstukken op dit forum maar je moet ergens beginnen....toch ?

Ik heb in ieder geval de smaak te pakken en hoop snel weer een creatie te kunnen tonen
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    82,6 KB · Weergaven: 213

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Dat ziet er gewoon heel netjes uit. Als ik dan toch iets te mekkeren heb dan zijn er te weinig foto's van gemaakt. Graag nog een foto van binnenkant en onderzijde.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Bedankt voor de reakties,

Ik moet bekennen dat ik het kommetje van zijn/haar beste kant heb laten zien.
Nou, hier komen de schoonheidsfoutjes dan.....

image.jpgimage.jpg

De rede dat het gaatje erin zit is niet voor het water :D
Maar ik heb gewoon te diep geboord...hihihihi
verder zit er kleine "bobbel" in de buiten contour bij de voet.... Volgende keer beter.

Hier nog ff een foto van mijn zelf gemaakte Chuck voor het oude bankje....
De bedoeling was om een stukje rond hout inde zelfgemaakte Chuck vast te schroeven en dan het werkstuk hier op vast te lijmen... Tja...... Ik ben blij dat ik nu een echte klauwplaat heb :cool:
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    87 KB · Weergaven: 164
  • image.jpg
    image.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 164
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
We zoeken bij een foto altijd de mooiste kant. Het blijft een leuk kommetje. Je kan overwegen om een ander stuk hout erin te lijmen. We een contrasterende kleur nemen. Zelf zou ik hem zo laten. Kijk er over een paar jaar maar eens opnieuw naar. Je ziet je leercurve dan goed.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ja Wim, Deze gaan we zeker bewaren... ook omdat ik mijn zoontje heb belooft als eerste een chips-kommetje voor hem te maken.
En ik hoop idd ook dat ik over een jaar kan zien dat mijn nieuwe hobby vooruit is gegaan.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Mooi eerste kommetje. ziet er goed uit.
Als ik zo kijk op de foto lijkt het of het kommetje niet afgewerkt is met een olie of iets anders. Als je hem als chips bakje wilt gaan gebruiken zou ik hem nog wel afwerken met een olie omdat je anders van de chips wel vlekken er in krijgt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Knap werk in vurenhout. Vurenhout is best lastig glad te draaien. De vezels trekken er snel uit. Mooie vorm, kromming en verhoudingen - ook de bies past bij het geheel.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooi eerste kommetje. ziet er goed uit.
Als ik zo kijk op de foto lijkt het of het kommetje niet afgewerkt is met een olie of iets anders. Als je hem als chips bakje wilt gaan gebruiken zou ik hem nog wel afwerken met een olie omdat je anders van de chips wel vlekken er in krijgt.

Hoi Katma,

Ik heb het kommetje idd met olie ingesmeerd... gewoon olijfolie want ik heb verder nog niets van spul om hout mee te behandelen (behalve verf)

Nu ben ik dus ook al bezig om uit te zoeken welke olie of misschien was goed is voor de meest voorkomende doeleinde.
Ik zal een nieuw onderwerp starten om deze vraag opnieuw te stellen in de juiste rubriek.

Jan... bedankt voor de reactie,
Ik ben best wel tevreden met het eindresultaat maar wil wel even melden dat ik er ook nog aan heb geschuurd... eerst 100 en dan 180 grid.
Verder is de uiteindelijke vorm niet de vorm die ik in eerste instantie in gedachten had. Doordat er tijdens het draaien soms stukken uit zijn geslagen doordat ik de beitel waarschijnlijk niet goed heb gehouden, moest ik de vorm steeds verder aanpassen ;)
Ben blij dat mensen met ervaring het toch wel goed vinden.... geeft de burger weer moet :rolleyes:

groetjes,

Peter.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Verder is de uiteindelijke vorm niet de vorm die ik in eerste instantie in gedachten had. Doordat er tijdens het draaien soms stukken uit zijn geslagen doordat ik de beitel waarschijnlijk niet goed heb gehouden, moest ik de vorm steeds verder aanpassen ;)
Dat is normaal hoor dat zijn overigens nooit foutjes maar last minute design changes ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ja daarom maak ik alleen unicaten. Ik begin er niet aan om het goedekope waaibomen vuren te draaien. Er zijn betere houtsoorten om te draaien. Nogmaal netjes gedaan.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ja daarom maak ik alleen unicaten. Ik begin er niet aan om het goedekope waaibomen vuren te draaien. Er zijn betere houtsoorten om te draaien. Nogmaal netjes gedaan.

Op zich lukt het een beetje hoor ;) zo heb ik nog een sneeuwpop gedraaid van gelamineerde stukken vuren (antieke leggers van een kast) maar het is wel rampen hout ja.

Ik vraag me af of dennen hout te doen is gezien er zoveel hars in zit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Grenen draait goed. Ruikt lekker. Je krijgt heel snel verschil in hoogte tussen de jaarringen. Dit komt door het verschilin hardheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.