Gaten boren in werkblad - exact uitgelijnd, hoe doen jullie dat ?

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Voltreffer, iedereen lijkt zich dermate druk te maken over de precisie van het gatenpatroon dat je bijna zou denken dat je zonder zo'n gatenplaat echt hopeloos verloren bent.

Mijn idee zou zijn dat als je dit niet zo nauwkeurig uit kunt zetten en boren dat het precies genoeg is je nooit een mooi op maat gemaakt en passend werkstuk uit je werkplaats zult zien komen.

Je bent absoluut niet hopeloos verloren zonder zo'n gaten plaat dat idd op de eerste plaats. Maar als je zo'n gatenplaat gebruikt om mbv benchdogs haaks te kunnen zagen dan heb je wel een probleempje als je gaten matrix niet exact is. Dan kom je idd niet met mooi op maat gemaakt spul naar buiten....

Zo kwam ik er laatst achter toen het er echt op aan kwam dat mijn blokhaak niet meer haaks was..... Gelukkig was dat nog aan het begin van het projectje en kon het nog herstellen maar de grootste klus was toch wel een haakse haak te vinden...
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Dat klopt inderdaad, maar waarom zou je deze manier gebruiken? Iedereen zal toch nog wel weten hoe je met een passer een loodlijn opricht of uitzet op een ander lijnstuk? daar komt geen rekenen bij te pas.

Tot vandaag niet, maar door deze post werd ik wel nieuwsgierig, en kwam ik dit tegen:
http://www.davdata.nl/passer_liniaal.html
Nu vraag ik me eigenlijk af hoe ik het in het leven zonder passer heb kunnen doen :p
 

tuoh

Oud hout
Niet voor niks staan op oude afbeeldingen en schilderijen houtbewerkers altijd wel afgebeeld met een zaag en een PASSER in de buurt. Met dat ding zijn hele kathedralen in de kalk gekerfd:D
Ik sta een beetje perplex dat deze simpele meetkunde niet meer onderwezen word, wij kregen dat in de lagere school al voorgeschoteld:p Het is toch een stuk basiskennis, of het zou dat toch moeten zijn.

Mvg,

André
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja, die lessen heb ik dan blijkbaar net gemist :)

Anyway, het raster staat er op, in alle mogelijk vormen nagemeten en ik vind het goed kloppen.

Nu het probleem :(

Van mijn OF1400 bovenfrees mis ik (blijkbaar) 1 onderdeel, de geleider om hem over/langs de liniaal te geleiden (je weet wel dat zwarte ding)
Van mijn OF1010 heb ik hem wel, maaaaaaar daar past het freesje met 12mm schacht niet in, die past alleen maar in de OF1400

Iemand in de buurt van Almere die er toevallig even 1 te leen heeft (of weet waar ik hem morgen kan kopen ?)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Uhmmm festool LR-32 rail met een freeshouder plaat...

Toch jammer dat veel geassocieerd wordt met Festool… Wie het 32 systeem bedacht heeft en waarom het 32 en geen 35 is weet ik niet. Maar wel dat Festool een gat in de markt zag door zijn geleider aan te passen en daar een rits gaatjes in te boren.


@ Tuoh, het is te triest voor worden, in elk geval de opleiding die ik gehad heb (of de school waar het aan ligt…). Hier heb je een handboek en hier een vragenboek, maak maar en als je vragen hebt hoor ik het wel. Dus maken, zit er een antwoord bij waar de leraar niet tevreden mee was dus opnieuw gemaakt. Tweede keer (in dit geval was het een buitenwerkse hoekoplossing bij plaatmateriaal (verstek of een massiefklosje etc..) tekenen) werd wat lastig kijkend een krul erdoor heen gezet. Toen vroeg ik hoe hij het zou doen, waarop het antwoord was… 'op elke manier, behalve die jij zojuist getekend hebt'. Tsja.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nu het probleem :(
Van mijn OF1400 bovenfrees mis ik (blijkbaar) 1 onderdeel, de geleider om hem over/langs de liniaal te geleiden (je weet wel dat zwarte ding)
Iemand in de buurt van Almere die er toevallig even 1 te leen heeft (of weet waar ik hem morgen kan kopen ?)

Uhm past de OF2000 geleider of de OF1010 geleider op de OF1400? Zo ja dan heb ik wel wat te leen maar ik woon in Gouda :(
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Niet voor niks staan op oude afbeeldingen en schilderijen houtbewerkers altijd wel afgebeeld met een zaag en een PASSER in de buurt. Met dat ding zijn hele kathedralen in de kalk gekerfd:D
Ik sta een beetje perplex dat deze simpele meetkunde niet meer onderwezen word, wij kregen dat in de lagere school al voorgeschoteld:p Het is toch een stuk basiskennis, of het zou dat toch moeten zijn.
Helemaal met je eens. Maar als je een foto ziet van een moderne bouwplaats dan zie je een hijskraan met een prefab betonmodule eraan bungelend, of een zaagtafel. Dat is meteen de reden dat die basiskennis verdwenen is denk ik: vervangen door CAD en machine-instellingen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die van de 2000 weet ik niet, van de 1010 past hij zeker niet

Overigens bedacht ik me net dat zoiets natuurlijk van een stukje MDF ook makkelijk te frezen is, op de kolomboor 2 gaten er in en dan nog even iets om de glijstangen vast te zetten, kan nooit heel moeilijk zijn.
Morgen proberen om dat te maken
 

tuoh

Oud hout
Helemaal met je eens. Maar als je een foto ziet van een moderne bouwplaats dan zie je een hijskraan met een prefab betonmodule eraan bungelend, of een zaagtafel. Dat is meteen de reden dat die basiskennis verdwenen is denk ik: vervangen door CAD en machine-instellingen.

Het grote probleem bij deze evolutie is dat we binnenkort niet meer in staat zullen zijn om de machine te controleren, of gevoelsmatig niet meer gaan aanvoelen of iets fout loopt met de machine of niet. We gaan er blindelings op vertrouwen dat wat de machine uitspuwt ook altijd het juiste is, en daar mee verder werken, juist of niet, het eindresultaat kan dan soms niet anders zijn dan een toren van Babel.

Dat proces is al aan de gang trouwens, als je sommige artikels leest in de krant komt daar duidelijk uit naar voor dat de schrijver van het stuk niet de minste benul meer heeft van maateenheden, of verhoudingen. Die worden lukraak door elkaar gebruikt, kg, ton, m, km, cl, hl, etc..... Of gewoon het aantal nullen in een maataanduiding, een karton vis van 10000kg bijvoorbeeld. Ons referentiekader raakt ernstig in de war zonder enige basale basiskennis. Tot zover enige van mijn deprimerende gedachten:p


Mvg,

André
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Niet voor niks staan op oude afbeeldingen en schilderijen houtbewerkers altijd wel afgebeeld met een zaag en een PASSER in de buurt. Met dat ding zijn hele kathedralen in de kalk gekerfd:D
Ik sta een beetje perplex dat deze simpele meetkunde niet meer onderwezen word, wij kregen dat in de lagere school al voorgeschoteld:p Het is toch een stuk basiskennis, of het zou dat toch moeten zijn.

Mvg,

André

Heerlijk dit forum soms, zo leer ik elke keer weer wat bij :). Ik vroeg me soms al af waarom die passer zo belangrijk is. Maar enkele elementen van deze meetkunde zijn op mijn middelbare school wel langs gekomen (al weer 20 jaar geleden..), maar nooit toegepast in de praktijk (houtbewerking is niet mijn werk). Maar zoals ik al zei... ik mis die passer eigenlijk nu al :p
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het grote probleem bij deze evolutie is dat we binnenkort niet meer in staat zullen zijn om de machine te controleren, of gevoelsmatig niet meer gaan aanvoelen of iets fout loopt met de machine of niet.
Ja, dat zie je op meer plekken: mensen die programma's maken zonder dat ze kunnen programmeren. Uitvoer van statistische pakketten gebruiken zonder te snappen wat ze eigenlijk voor berekening aan het doen zijn. En als je echt wilt lachen moet je bij een supermarktkassa kleingeld bijgeven zodat er een mooie teruggave onstaat. 4 Euro ofzo, 2 2-euromunten...

Maataanduiding: ik zag pas een berichtje over een 100-jarige die een parachutesprong van 4000km hoogte had gemaakt :)
 

WR1944

Oud hout
..… Wie het 32 systeem bedacht heeft en waarom het 32 en geen 35 is weet ik niet. Maar wel dat Festool een gat in de markt zag door zijn geleider aan te passen en daar een rits gaatjes in te boren......

Het 32 mm systeem is ontstaan in Duitsland waar het beetje industrie dat nog draaide moest zorgen dat er in recordtijd meubels en dan voornamelijk keukenkasten en bergmeubels geproduceerd werden. Voor het makkelijk in hoogte verstellen van kastplanken werd een rijboormachine ontworpen. Bij de toenmalige stand van techniek en de verkrijgbaarheid van onderdelen was een rij tandwielen met een steek van 32 mm een goede oplossing. Later is daar een hele ontwerpstructuur omheen gekomen met standaard afmetingen en constructiewijzen. Zelfs in Amerika zijn er al aanhangers van dit systeem gesignaleerd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na dit lange draadje lijkt het me ook wel op zijn plaats om te laten weten hoe ik het gedaan heb.

ik heb 2 festool linialen aan elkaar gekoppeld, met een derde er omgekeer er achter hebi k gekeken of ze recht zaten.
daarna heb ik met de rolmaar op de uiteindes 10, 20, 30 (enz) cm in diepte afgetekend (links en rechts) mocht in er in het ergste geval een halve mm verschil in zitten dan is dat over een afstand van 280cm, dat lijkt me te verwaarlozen

daarna heb ik op de 1e en laatste lijn van links naar rechts elke 10cm afgetekend, deze heb ik op haaksheid gecontrolleerd met de tekenhaak en het drie kwadraat plus vier kwadraat.....de resultaten was ik zeer tevreden over.

maar hoe nu de machine juist positioneren ?!
de festool heeft een steunvoetje voor gebruik met de linaal zodat je machine ook op je werk steunt, dit voetje heeft een maat verdeling en ook een nullijn
nu moest ik de machine met liniaal nog goed op de lange lijn positioneren
de festool heeft rondom op elke as op het hart een kleine inkeping op de machine, ik heb daar een naald ingeplakt met een stukje ducktape.
het puntje van de naald heel dicht op het werk en zo kon ik de liniaal heel zuiver op de lijn brengen en vast zetten
nu was het alleen een kwestie van schuiven en boren


al met al ben ik tevreden met het resultaat.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Hier een nuttige link naar technieken met een steekpasser voor diegene die een opfrissing nodig hebben of het nooit gezien hebben!

Bedankt voor de link. Erg nuttig. Ik merk dat ik de meeste van deze technieken in de opleidingen gewoon geleerd heb. De makkelijkste manier om een raaklijn te tekenen staat er niet bij, dat is gewoon een loodrechte lijn op de straal. Ze gebruiken ook een (niet uitgelegde) techniek om evenwijdige lijnen te trekken, dus dan mag een loodlijn ook ;)

De kern van al deze technieken is, dat de passer niet op een bepaalde maat gezet wordt. Dat is dus volledig afwijkend van een gatenrij uitzetten met een passer. De meest geringe afwijking van die maat tel je namelijk bij elkaar op, en daardoor wordt het onnauwkeurig. Vandaar dat ik in een eerdere post aangaf, dat een lineaal nauwkeuriger is in deze toepassing.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@Bijtel:
De steekpasser is ook voor het uitzetten van een gatenrij met een vooraf gewenste vaste maat in het voordeel.
Zet bijv. 10 keer de afstand uit met de steekpasser en controleer deze "10-keer-afstand" met de meetlat. Corrigeer vervolgens de steek zo, dat de "10-keer-afstand" precies correspondeert met de meetlat. Je deelt zo a.h.w. de afleesfout per gatafstand door 10.


Mvg
klaas0639
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hier een nuttige link naar technieken met een steekpasser

@Samponette. Mooi overzicht, dank je wel!

@Allen: Gebruik van de passer kan je heel veel tijd schelen, investeer vooral even in een uurtje tijd om je de omschreven technieken eigen te maken en pas ze dan toe. je zal merken dat het na korte tijd al heel vanzelfsprekend aanvoelt om de passer in de buurt te hebben. En, erg leuk maar zelden gedaan, het werkt ook in het groot. Alles wat je nodig hebt is een grondpen (tentharing), piketpaaltjes van afvalhout en een flink stuk koord...... Het uitzetten van grondwerk voor bijvoorbeeld een fundament wordt een eitje!

Succes!

Groet, Rob.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hier een nuttige link naar technieken met een steekpasser voor diegene die een opfrissing nodig hebben of het nooit gezien hebben!

Whahaaa... bij het zien van deze PDF kwamen er allemaal herinneringen uit lang vervlogen tijden naar boven. Een waardevolle aanvulling hier op het forum. Thnx !!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.