Gaten boren in werkblad - exact uitgelijnd, hoe doen jullie dat ?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
@Bijtel:
De steekpasser is ook voor het uitzetten van een gatenrij met een vooraf gewenste vaste maat in het voordeel.
Zet bijv. 10 keer de afstand uit met de steekpasser en controleer deze "10-keer-afstand" met de meetlat. Corrigeer vervolgens de steek zo, dat de "10-keer-afstand" precies correspondeert met de meetlat. Je deelt zo a.h.w. de afleesfout per gatafstand door 10.

Dan wordt het wel nauwkeurig. Niet bij stilgestaan. Kost wel extra tijd, voor kleine klussen. Het gaat er vooral om dat je jezelf bewust bent van onnauwkeurigheden, vooral bij het optellen van onnauwkeurige maten.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik geen steekpasser heb. Wel een goede normale passer uiteraard. Ik denk dat dit ook zo'n instrument is waar je steeds meer toepassingen voor bedenkt als je hem eenmaal hebt. Ik zet hem op m'n verlanglijst.

edit: Ik bedenk me opeens dat in mijn passer ipv een potloodje ook een pennetje kan :rolleyes:
 

Pedro2014

Nieuw lid
22 mrt 2014
10
0
je kunt toch gewoon de plaat opmeten en dan verdelen en dan strepen zetten horizontaal en verticaal en waar de lijnen kruisen gaten boren met een gatenboor met juiste diameter.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Als je dit topic in 1 keer doorleest val je eigenlijk van je stoel van verbazing... Alsof er geen Pre Festool period is geweest, want hoe deden ze dat dan, ze hadden immers nog geen festool MFT bladen ter beschikking.

Ik heb de, zeg ik nu overigens pas, de mazzel gehad dat mijn vader destijds zei, je kiest wat je wilt qua opleiding, maar zolang het kan houd jij wiskunde als vak. Daar ben ik nu echt blij mee hoor.

In het verleden was het haaks omdat de haakse hoek dat zei. Of omdat ik de plaat hout immers net bij de lokale dhz zaak had gekocht. Daarna ging ik op Festool vertrouwen want dat was immers duur spul dus dat moest kloppen... Nah, probeer maar eens exact te werken met die hoekuitzetter die je aan je liniaal kunt hangen en wat dan de juiste hoek zou moeten geven... not...

Uiteindelijk vertrouw ik tegenwoordig op zo'n heel oude knar.. niemand hier heeft 'm ooit ontmoet maar een aantal kent zijn werk wel. Pythagoras en alles wat uit die tijd komt.

Meten is weten, maar als je het gemeten ook kunt beredeneren word het allemaal nog prettiger. Dan weet je wat het zou moeten zijn. Is het dat niet dan klopt er ergens iets niet. Wat er niet klopt moet je dan uitzoeken.

Het lijkt een beetje op het werken met een rekenmachine. Als je geen idee hebt wat er ongeveer uit zou moeten komen kun je wachten tot je ergens de mist in gaat.

Let wel, het is niet dat het niet fijn is dat het allemaal een stuk eenvoudiger is geworden, maar de aannames dat die hulpmiddelen wel zullen kloppen... daar gaat het verkeerd...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha ,ik heb wat aangehaald zie ik al.

Overigens ging het bij mij niet alleen om het uitlijnen, maar ook om de machine goed te positioneren
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Uiteindelijk vertrouw ik tegenwoordig op zo'n heel oude knar.. niemand hier heeft 'm ooit ontmoet maar een aantal kent zijn werk wel. Pythagoras en alles wat uit die tijd komt.

Hahaha... mooi betoog Gompy! En natuurlijk zit er een kern van waarheid in. Pythagoras komt met regelmaat bij mij in de werkplaats kijken, maar steeds opnieuw de beroemde verhoudingen uitzetten is wat bewerkelijk. In de tijd van "mr. P" was tijd relatief gezien waarschijnlijk net zo kostbaar als nu. Maar in de tijd van computers, gadgets (lees: houtbewerkingsmachines) etc. is er wel een belangrijke verandering te constateren: die van "gemak dient de mens". En dus is het erg prettig om niet steeds weer opnieuw de stelling erbij te hoeven pakken, maar te kunnen vertrouwen op een praktsiche tool waarin de 3 - 4 - 5 verhouding repeterend terugkomt.

Overigens, ik heb recent in dit topic een "low-budget test" gedaan. De eerste resultaten lijken goed, al is een betere test nog wel nodig. Het laat m.i. in ieder geval zien dat je met nauwkeurig werken (lees: zorgvuldig met wiskunde omgaan) al een heel eind komt. Doe je er iets geld bij (betere bench-dogs, een ander type boor) dan zal het effect nog beter zijn. Moet je voor bijv. meubelmaken écht exact haaks werken, dan is het gemak van zo'n gatenrij-set van Festool geweldig mooi. Maar dat kost dan ook wel wat...
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Is dat nou handig zo'n werkblad vol gaten? Ben je dan niet telkens kleine onderdeeltjes kwijt? Ik zie me zelf al een Stanley schaaf met die rare schroefmaten op zo'n bank schoonmaken. Oeps, waar zijn mijn schroefjes nou?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zie me zelf al een Stanley schaaf met die rare schroefmaten op zo'n bank schoonmaken.
Maar daar heeft Festool vast een speciale optie voor: de Holeless Extension Surface. Ik denk aan een vlakke plaat met exact haaks opstaande randjes, aan de onderkant voorzien van precies uitgelijnde deuvels die perfect in de gaten van de MFT passen. Voorzien van een metrisch raster zodat je je schroefjes netjes uitgelijnd kunt neerleggen.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Grappig en bizar tegelijk.

Toen ik op mijn 18 klaar was met het middelbaar heb ik mijn vrienden verschillende rondjes getrakteerd omdat ik me nooit meer hoefde te verdiepen in de wiskunde. Ben nadien geschiedenis en politieke wetenschappen gaan studeren. Nu op mijn 33ste ben ik in mijn vrije tijd, met behulp van jullie links en mijn oude Rotring, opnieuw loodlijntjes aan het leren trekken.

Ik had in den tijd beter wat meer opgelet! :D
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ergens op YouTube zwerft een videootje waarin iemand met dezelfde vraag worstelt. Zijn oplossing was een simpel zelfgemaakt (triplex) zooltje voor zijn bovenfrees. Daarin heeft hij 4 pennen gemaakt (ik denk boutjes) die precies passen in het gaten patroon van gaatjesboard dat in de bouwmarkt te koop is. Het is een kwestie van iedere keer dat zooltje positioneren met de pennetjes in de gaten van het gaatjes board dat op het werkblad ligt. Dan met een passende frees een gat produceren. Misschien niet helemaal het 96 mm patroon, maar wel regelmatig en recht, so who cares? Zo wil ik het in ieder geval gaan doen met mijn toekomstige werktafel. De enige complicatie die ik zie is (in dit geval) de freesdiepte. Een bladdikte van 36 mm plus de dikte van het gaatjesboard en de zool redt je niet met een goedkoop freesje van Ecotools.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.