4m Onbekantrecht eiken "meubel" op betonblokken

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Even een hersenspinsel ventileren;

Ik ga een woning huren met een naar mijn idee grote woonkamer. Nu wil ik 1 wand voorzien van een tv + meubel. Ik zag van iemand anders een idee/render voor een meubel waarbij hij een groot deel van de lengte van de wand gebruikte als meubel. Dat staat me wel aan.

Nu was ik vanochtend wat aan het rondklikken en zag ik voorbeelden van Scandinavische interieuren waarbij veel (grof)hout met wit werd gecombineerd.
http://www.inrichting-huis.com/woonkamer/page/5/

Toen dacht ik;
"Als ik nou eens twee onbekantrechte eiken platen koop van 3 of 4 m en die met wit geschilderde holle betonblokken stapel tot een 2 "etage" lang meubel." Zou dat er fraai uit zien en welke problemen kan ik tegenkomen als ik dat zou doen?

Mijn idee;
2 Platen/planken kopen van 400 breed, 40 hoog/dik en (3000 of) 4000 mm lang.
Beide met hardwax behandelen
6 holle betonblokken kopen bij de gamma.
Alle 6 mat wit schilderen
Blokken voorzien van plakvoetjes boven en onder
Vervolgens stapelen, vloer -> blokken op 0 m, 2 m en 4m -> Eiken deel -> blokken op 0 m, 2 m, 4 m -> Eiken deel.

Daardoor gebruik ik een groot deel van de wand,
heb ik een zee aan plankruimte voor apparatuur,
kan ik, omdat het zo'n groot deel van de wand dekt, een voorzetwandje maken ter hoogte van het meubel wat ik kan gebruiken om kabels van de apparatuur/tv etc naar de trapkast te geleiden.

Daarnaast is het bij deze methode ontzettend eenvoudig om een matchende salontafel te "maken".

Wat betreft kosten valt het mi wel mee. Voor 360 euro heb ik 2 keer 5 meter onbekantrecht eiken bezorgd. 40 euro voor een liter hardwax, 15 euro voor de blokken en witte verf.

Daarmee zou ik een "meubel" van 4 meter lang kunnen maken en een bijpassende salontafel van 1m * 80 cm.

Is dit een reel plan of trekke zulke lengtes snel krom en ziet het er dan lelijk uit?
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo Superr,

Klinkt goed.
Het lijkt een beetje op wat je vaak bij een ingebouwde open haard ziet.
Dan stapelen ze houtblokken in de vakken tussen de stenen.

Qua werken: Eiken hout kan behoorlijk werken, maar binnen in huis valt het erg mee.

Groeten, Raymond
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Het belangrijkste "probleem" lijkt me dat een dergelijke plank loeizwaar is...

Verder geen punt. Aangezien je geen verbindingen maakt in het hout, kan er niks kapot als het een ietsie werkt.

Dus: gewoon doen. Simpel en effectief en een goede eye-catcher.
 

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Qua werken: Eiken hout kan behoorlijk werken, maar binnen in huis valt het erg mee.
Aha, dus de planken worden geen hoepels als ik ze lang genoeg laat liggen. Dat is goed om te horen.
Het belangrijkste "probleem" lijkt me dat een dergelijke plank loeizwaar is...
Bij 50 cm * 4 cm * 350 cm zou het volgende de dichtheid op wikipedia ongeveer 50 kg per plank zijn. Prima te tillen met zijn 2en
Verder geen punt. Aangezien je geen verbindingen maakt in het hout, kan er niks kapot als het een ietsie werkt.
Met tafels heb je daar natuurlijk last van. Bij de "losse" constructie die ik zou toepassen niet.
Dus: gewoon doen. Simpel en effectief en een goede eye-catcher.
Vanmiddag heb ik de beschikbare lengte gemeten van de muur tot de radiator en dat is 3.5 m. Nogal een eind. Zou het inderdaad wel een vette eye-catcher vinden.

Wat betreft kosten vind ik het nog acceptabel. Ik zou dan 2 planken van 5 meter kopen en laten bezorgen voor 360 euro. Dan vraag ik of ze het in stukken van 350 cm kunnen zagen. De resterende stukken kan ik gebruiken voor een salontafel. Daarbij zou ik geen twee etages maken, maar de planken naast elkaar plaatsen zodat ze een blad van zeg 1*1 m vormen.

Ik hoop dat ik over een maand, als ik in het nieuwe appartement woon, een foto update kan geven.

Ik vind het in ieder geval een leuker idee dan een willekeurig crappy tv meubel halen van de Ikea.

Komende maanden kan ik dan wat ervaring op doen wat betreft werken met eiken schaaldelen. Het idee was oorspronkelijk om een eetkamertafel te maken, maar dit lijkt me een betere/makkelijkere beginstap om te maken.

Alvast bedankt voor de reacties
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Over het werken van het eiken zou ik me geen zorgen maken. Heb zelf in ons oude huis ook zoiets gemaakt, een tv meubel.
Heb een eiken plank, 5 cm dik, gebruikt. De totale lengte was ongeveer 2,50 meter. De poten heb ik toen ook gemaakt van eenzelfde dikte eiken plank.
Die plank stond tussen de verwarming en de houtkachel, dus de temperatuurschommeling was behoorlijk. De plank gaf geen krimp....
Dus jou idee gaat zeker werken!
Enne, moet het perse eikenhout zijn? Ik denk als je voor lariks/douglas schaaldelen gaat dat die misschien goedkoper zijn??
succes met je uitvoering
 

tuoh

Oud hout
Eén opmerking toch, het werken van hout heeft niks te maken met binnen of buitengebruik, maar wel met het wijzigen van de houtvochtigheid op zich. Nat hout dat droger word krimpt en kan mogelijk ook vervormen, maar dit proces kan zowel binnenshuis als buiten gebeuren. Als je aangekochte hout voor binnengebruik nog (te)nat is ga je mogelijks fikse vervormingen en barsten mogen verwachten. Bij droog hout is er geen probleem.

Ps: als je maar 3,50m lengte nodig hebt zou ik schaaldelen van 3,60m lengte bestellen, dat is vermoedelijk ook wat goedkoper.

Mvg,

André
 

Arn0

Nieuw lid
8 nov 2013
1
0
Er zijn twee dingen die me meteen te binnen schieten:
-Hoe scheluw (getordeerd) zijn de eiken delen? Een eiken plank van dat kaliber die scheluw is (en de kans daarop is groot), bedwing je niet zomaar. Met andere woorden: dan krijg je je meubel pas vlak als het aan de grond vastbout.

-Als je dat hout nu bestelt, dan halen ze dat uit een loods waar de relatieve luchtvochtigheid momenteel enorm hoog is. Als je dat dan in een cv-gestookte ruimte legt dan gaat het nog flink verder drogen (en zeker straks, als de eerste vorst er weer aankomt, dan daalt de luchtvochtigheid enorm). Vaak zijn dat soort delen hout niet de stabielste, bijvoorbeeld met het hart van de stam er nog in, of een deel daar in de buurt. En dat kan dus alle kanten op gaan trekken.

Dus je kan geluk hebben, maar ook pech (en met eiken neig ik een beetje naar dat laatste, als je het ongezien laat bezorgen).
 

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Enne, moet het perse eikenhout zijn? Ik denk als je voor lariks/douglas schaaldelen gaat dat die misschien goedkoper zijn??
Niks moet. Douglas is ook wel fraai. Als je tips hebt voor leveranciers van schaaldelen met de breedte die ik zoek, 400-500 mm, hoor ik het graag (per pb?)
Ps: als je maar 3,50m lengte nodig hebt zou ik schaaldelen van 3,60m lengte bestellen, dat is vermoedelijk ook wat goedkoper.
Hoe dat? Een gebruikelijke lengtemaat?
Dus je kan geluk hebben, maar ook pech (en met eiken neig ik een beetje naar dat laatste, als je het ongezien laat bezorgen).
Kan ik dat trekken voorkomen door een slimme keuze te maken van de planken of door het te laten rusten. Een aantal weken binnen vlak laten drogen bijvoorbeeld of doet die termijn niks op de jaren dat ze in opslag hebben gelegen?
PS. Leuk dat je "speciaal voor mij" een account hebt aangemaakt Arno :)
PPS. Grappig trouwens dat zoiets simpels als mijn idee zo snel zo veel reacties oplevert. Waarvoor dank.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Nog even over mijn eigen ervaring met een zelfde soort constructie.
Ik heb toen planken/schalen die we zelf hebben laten zagen. Die hebben toen een jaar of 3 buiten gedroogd, daarna hebben we ze door een vandikte bank gehaald (mijn vriend heeft een bouwbedrijf, altijd makkelijk) Toen was het nog een kwestie van in elkaar zetten, lakken en in de woonkamer plaatsen.
Daar was de luchtvochtigheid beduidend anders als in de werkplaats waar die vandaan kwam. En alles is goed gegaan.

Dat neemt niet weg dat ik beide voorgaande sprekers absoluut gelijk geef. Ik denk dat je heel veel ellende kunt besparen door goed droog hout te kopen. Dus niet maar zo hout via het internet bestellen, eerst gaan kijken. Laat ze met een vochtigheidsmeter maar eens zien hoe droog het hout is.
Ook goed kijken hoe het hout is opgetast, zitten er voldoende latjes tussen etc... Als het aangekochte 'ruwe' hout al mooi recht is dan scheelt dat heel veel nabewerken....

Waar ga je het hout eigenlijk kopen? bij een houthandel, of bij een houtzagerij? Bij een houtzagerij is het veelal goedkoper, moet je alleen geluk hebben dat ze wel gedroogd hout hebben...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoe ga je aan 40mm dik komen? Is dat daar beschikbaar of laat je het schaven? De standaard maat is naar mijn weten 27 of 52. Dat is ruw hout en ziet er meestal rot-slecht uit met vlekken, scheuren, stof, vuil enz... Om dat toonbaar te maken moet je rekenen op uuuuuren schuurwerk, en beter met fatsoenlijke stofafzuiging want eik stof is kankerverwekkend!

Als het een ruw stuk is dan is het in geen geval plat, de meest platte en stabiele stukken zullen de kwartiers hout stukken zijn, maar bij die heb je vaak ook de kern van de boom en daar heb je gegarandeerd barsten over de hele lengte. Ik zie niet in hoe je die veilig kan stapelen zonder het hout plat te forceren. Een eerste laag moet gaan, maar de tweede erop is al veel ingewikkelder, je wil niet dat het onstabiel is met zo'n gewicht!

En mijn laatste vrees is de overbrugging van 1,7-2m, dat is misschien te veel gevraagd voor 40-50mm dik. Na een paar weken zal het mogelijk al flink doorbuigen door zijn eigen gewicht alleen. En dat is permanent en krijg je nooit meer recht.

Dit ter zijde, ik denk dat het er heel goed kan uitzien, maar er zal toch wel meer werk aan zijn dat afkorten , opstapelen en behandelen.

(edit, ik zie nu net dat ze daar ook 40mm verkopen ruw)
 
Laatst bewerkt:

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Een update;

De "blokken" zijn besteld en worden licht gezoet chinees hardsteen. Levertijd..... 13 weken, maar ik heb geen haast. Ergens mid februari zouden ze in NL moeten zijn.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
6 holle betonblokken kopen bij de gamma.
Alle 6 mat wit schilderen
Blokken voorzien van plakvoetjes boven en onder
Vervolgens stapelen, vloer -> blokken op 0 m, 2 m en 4m -> Eiken deel -> blokken op 0 m, 2 m, 4 m -> Eiken deel.
let op! die betonnen snelbouwstenen zijn erg ruw van oppervlak. Als je scandivisch wil gaan, kan je dat beter vlakstrijken met wat (wit) cement. Dan heb je gladde blokken (die kan je dan vernissen of echt wit-wit schilderen). Dat gaat een rustiger geheel opleveren. Anders zit je met je ruwe hout en nog ruwere blokken, dat is m.i. jammer als je voor de scandivische look wil gaan.

Langs de andere kant rijst dan de vraag of je die blokken wel nodig hebt als ze toch maar wit moeten zijn?


edit: ik net dat je geimporteerde hardsteen gaat gebruiken (vanuit ecologisch standpunt erg jammer, maar goed daar gaat het hier wsl niet om). Dus een glad oppervlak heb je al! Welke tint wordt het?
 

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Weer een update;
Vanmiddag ben ik langs een houthandelaar gereden. Hij had die 40 mm eiken panelen liggen. Ze leken redelijk recht in de lengte, maar sommige stukken waren vrij bol/krom in de breedte. Ze waren al gedroogd dus volgens de hem zou het spul minimaal werken in een woonkamer-klimaat.

De planken waren iets ruwer dan ik had gehoopt. Ik heb als optie dat hij de planken op maat laat zagen in twee planken van 45 cm * 330 of 350 cm. Gezaagd en wel zou dat zo'n 330 kosten. Met bezorgen en "afronden" zou ik die twee planken in huis kunnen hebben voor ongeveer 400 euro. Dat is dan nog ruw, recht uit de zagerij. Geen olie, niet gevlakt of iets.

Zijn dit naar jullie idee reële prijzen?

Wat naar mijn idee zonde is, is dat er een stuk karakter verloren gaat wanneer ze in de breedte op maat worden gezaagd. In dat geval krijg je natuurlijk "haakse" zaagsneden. Aan de andere kant, als ik ze ruw laat bezorgen en de planken zelf onder handen zou nemen, ben ik afhankelijk van mijn eigen tools om de planken naar mijn zin/smaak af te werken. Ik heb enkel hand-held tools; decoupeerzaag, bovenfrees, elektrische schaaf, simpel schuurmachientje.

Wat is wijsheid?
 

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Ahh lastig! Ik denk dat ik te weinig ervaring, skills en tools heb om zelfstandig de schaaldelen netjes te maken. Het alternatief is om het ruwe karakter te laten voor wat het is en om reeds gezaagde (en geschaafde) eiken planken te combineren tot 1 meubel. De succesgarantie is dan hoger.

Een lokale houthandel heeft planken "ruw" en geschaafd eiken van diverse lengtes, breedtes en diktes. In het nieuwe jaar ook daar maar eens gaan kijken.
http://www.hethouthuys.nl/nl/shop/hout-voor-buiten/6/eiken-geschaafd.htm
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Als je de planken voordat je ze gebruikt enkele weken in de ruimte legt zullen ze zich zetten en dan zo blijven als de vochtigheid in huis niet te veel schommelt,dan kan je ze een beetje vlakschaven met de hand. of als hun vochtpercentage rond de 10% ligtals je ze in huis haalt ( maar hiervoor moeten ze net uit de oven komen denk ik) kan je dit direkt doen. Om kromtrekken te voorkomen kan je ook kwartiersplanken gebruiken, deze zullen zich normaal mooi recht houden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je zou ook kunnen proberen om ze te splijten ipv door midden te laten zagen.
Dan blijft het er ruw uitzien.

Of:
Je legt de plank met de bolle kant boven en zaagt er aan de onderkant een paar sleuven in de lengterichting in.
Niet door de plank heen zagen, maar genoeg dat de plank doorzakt.
Geen idee of dit kan of werkt, maar misschien dat er iemand anders is die dit al eens geprobeerd heeft?

Groeten, Raymond
 

Superr

Nieuw lid
23 nov 2012
24
0
Het plan is gedurende het jaar meerdere malen aangepast. Gisteren ben ik wat gaan stapelen en dit was de uitkomst.
 

Bijlagen

  • 20141026_084755.jpg
    20141026_084755.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 154

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.