Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

4m Onbekantrecht eiken "meubel" op betonblokken

Even een hersenspinsel ventileren;

Ik ga een woning huren met een naar mijn idee grote woonkamer. Nu wil ik 1 wand voorzien van een tv + meubel. Ik zag van iemand anders een idee/render voor een meubel waarbij hij een groot deel van de lengte van de wand gebruikte als meubel. Dat staat me wel aan.

Nu was ik vanochtend wat aan het rondklikken en zag ik voorbeelden van Scandinavische interieuren waarbij veel (grof)hout met wit werd gecombineerd.
    http://www.inrichting-huis.com/woonkamer/page/5/

Toen dacht ik;
    "Als ik nou eens twee onbekantrechte eiken platen koop van 3 of 4 m en die met wit geschilderde holle betonblokken stapel tot een 2 "etage" lang meubel." Zou dat er fraai uit zien en welke problemen kan ik tegenkomen als ik dat zou doen?

Mijn idee;
    2 Platen/planken kopen van 400 breed, 40 hoog/dik en (3000 of) 4000 mm lang.
    Beide met hardwax behandelen
    6 holle betonblokken kopen bij de gamma.
    Alle 6 mat wit schilderen
    Blokken voorzien van plakvoetjes boven en onder
    Vervolgens stapelen, vloer -> blokken op 0 m, 2 m en 4m -> Eiken deel -> blokken op 0 m, 2 m, 4 m -> Eiken deel.

Daardoor gebruik ik een groot deel van de wand,
    heb ik een zee aan plankruimte voor apparatuur,
    kan ik, omdat het zo'n groot deel van de wand dekt, een voorzetwandje maken ter hoogte van het meubel wat ik kan gebruiken om kabels van de apparatuur/tv etc naar de trapkast te geleiden.

Daarnaast is het bij deze methode ontzettend eenvoudig om een matchende salontafel te "maken".

Wat betreft kosten valt het mi wel mee. Voor 360 euro heb ik 2 keer 5 meter onbekantrecht eiken bezorgd. 40 euro voor een liter hardwax, 15 euro voor de blokken en witte verf.

Daarmee zou ik een "meubel" van 4 meter lang kunnen maken en een bijpassende salontafel van 1m * 80 cm.

Is dit een reel plan of trekke zulke lengtes snel krom en ziet het er dan lelijk uit?
    Laatst gewijzigd door Superr; 08-11-13 om 13:01.

Hallo Superr,

Klinkt goed.
    Het lijkt een beetje op wat je vaak bij een ingebouwde open haard ziet.
    Dan stapelen ze houtblokken in de vakken tussen de stenen.

Qua werken: Eiken hout kan behoorlijk werken, maar binnen in huis valt het erg mee.

Groeten, Raymond

Het belangrijkste "probleem" lijkt me dat een dergelijke plank loeizwaar is...

Verder geen punt. Aangezien je geen verbindingen maakt in het hout, kan er niks kapot als het een ietsie werkt.

Dus: gewoon doen. Simpel en effectief en een goede eye-catcher.
    Groeten, Paul

Ik pruts ook maar wat. Maar met inzet en liefde...

Qua werken: Eiken hout kan behoorlijk werken, maar binnen in huis valt het erg mee.
    Aha, dus de planken worden geen hoepels als ik ze lang genoeg laat liggen. Dat is goed om te horen.
    Het belangrijkste "probleem" lijkt me dat een dergelijke plank loeizwaar is...
    Bij 50 cm * 4 cm * 350 cm zou het volgende de dichtheid op wikipedia ongeveer 50 kg per plank zijn. Prima te tillen met zijn 2en
    Verder geen punt. Aangezien je geen verbindingen maakt in het hout, kan er niks kapot als het een ietsie werkt.
    Met tafels heb je daar natuurlijk last van. Bij de "losse" constructie die ik zou toepassen niet.
    Dus: gewoon doen. Simpel en effectief en een goede eye-catcher.
    Vanmiddag heb ik de beschikbare lengte gemeten van de muur tot de radiator en dat is 3.5 m. Nogal een eind. Zou het inderdaad wel een vette eye-catcher vinden.

Wat betreft kosten vind ik het nog acceptabel. Ik zou dan 2 planken van 5 meter kopen en laten bezorgen voor 360 euro. Dan vraag ik of ze het in stukken van 350 cm kunnen zagen. De resterende stukken kan ik gebruiken voor een salontafel. Daarbij zou ik geen twee etages maken, maar de planken naast elkaar plaatsen zodat ze een blad van zeg 1*1 m vormen.

Ik hoop dat ik over een maand, als ik in het nieuwe appartement woon, een foto update kan geven.

Ik vind het in ieder geval een leuker idee dan een willekeurig crappy tv meubel halen van de Ikea.

Komende maanden kan ik dan wat ervaring op doen wat betreft werken met eiken schaaldelen. Het idee was oorspronkelijk om een eetkamertafel te maken, maar dit lijkt me een betere/makkelijkere beginstap om te maken.

Alvast bedankt voor de reacties

Over het werken van het eiken zou ik me geen zorgen maken. Heb zelf in ons oude huis ook zoiets gemaakt, een tv meubel.
    Heb een eiken plank, 5 cm dik, gebruikt. De totale lengte was ongeveer 2,50 meter. De poten heb ik toen ook gemaakt van eenzelfde dikte eiken plank.
    Die plank stond tussen de verwarming en de houtkachel, dus de temperatuurschommeling was behoorlijk. De plank gaf geen krimp....
    Dus jou idee gaat zeker werken!
    Enne, moet het perse eikenhout zijn? Ik denk als je voor lariks/douglas schaaldelen gaat dat die misschien goedkoper zijn??
    succes met je uitvoering

Eén opmerking toch, het werken van hout heeft niks te maken met binnen of buitengebruik, maar wel met het wijzigen van de houtvochtigheid op zich. Nat hout dat droger word krimpt en kan mogelijk ook vervormen, maar dit proces kan zowel binnenshuis als buiten gebeuren. Als je aangekochte hout voor binnengebruik nog (te)nat is ga je mogelijks fikse vervormingen en barsten mogen verwachten. Bij droog hout is er geen probleem.

Ps: als je maar 3,50m lengte nodig hebt zou ik schaaldelen van 3,60m lengte bestellen, dat is vermoedelijk ook wat goedkoper.

Mvg,

André

Er zijn twee dingen die me meteen te binnen schieten:
    -Hoe scheluw (getordeerd) zijn de eiken delen? Een eiken plank van dat kaliber die scheluw is (en de kans daarop is groot), bedwing je niet zomaar. Met andere woorden: dan krijg je je meubel pas vlak als het aan de grond vastbout.

-Als je dat hout nu bestelt, dan halen ze dat uit een loods waar de relatieve luchtvochtigheid momenteel enorm hoog is. Als je dat dan in een cv-gestookte ruimte legt dan gaat het nog flink verder drogen (en zeker straks, als de eerste vorst er weer aankomt, dan daalt de luchtvochtigheid enorm). Vaak zijn dat soort delen hout niet de stabielste, bijvoorbeeld met het hart van de stam er nog in, of een deel daar in de buurt. En dat kan dus alle kanten op gaan trekken.

Dus je kan geluk hebben, maar ook pech (en met eiken neig ik een beetje naar dat laatste, als je het ongezien laat bezorgen).

Enne, moet het perse eikenhout zijn? Ik denk als je voor lariks/douglas schaaldelen gaat dat die misschien goedkoper zijn??
    Niks moet. Douglas is ook wel fraai. Als je tips hebt voor leveranciers van schaaldelen met de breedte die ik zoek, 400-500 mm, hoor ik het graag (per pb?)
    Ps: als je maar 3,50m lengte nodig hebt zou ik schaaldelen van 3,60m lengte bestellen, dat is vermoedelijk ook wat goedkoper.
    Hoe dat? Een gebruikelijke lengtemaat?
    Dus je kan geluk hebben, maar ook pech (en met eiken neig ik een beetje naar dat laatste, als je het ongezien laat bezorgen).
    Kan ik dat trekken voorkomen door een slimme keuze te maken van de planken of door het te laten rusten. Een aantal weken binnen vlak laten drogen bijvoorbeeld of doet die termijn niks op de jaren dat ze in opslag hebben gelegen?
    PS. Leuk dat je "speciaal voor mij" een account hebt aangemaakt Arno
    PPS. Grappig trouwens dat zoiets simpels als mijn idee zo snel zo veel reacties oplevert. Waarvoor dank.

Nog even over mijn eigen ervaring met een zelfde soort constructie.
    Ik heb toen planken/schalen die we zelf hebben laten zagen. Die hebben toen een jaar of 3 buiten gedroogd, daarna hebben we ze door een vandikte bank gehaald (mijn vriend heeft een bouwbedrijf, altijd makkelijk) Toen was het nog een kwestie van in elkaar zetten, lakken en in de woonkamer plaatsen.
    Daar was de luchtvochtigheid beduidend anders als in de werkplaats waar die vandaan kwam. En alles is goed gegaan.

Dat neemt niet weg dat ik beide voorgaande sprekers absoluut gelijk geef. Ik denk dat je heel veel ellende kunt besparen door goed droog hout te kopen. Dus niet maar zo hout via het internet bestellen, eerst gaan kijken. Laat ze met een vochtigheidsmeter maar eens zien hoe droog het hout is.
    Ook goed kijken hoe het hout is opgetast, zitten er voldoende latjes tussen etc... Als het aangekochte 'ruwe' hout al mooi recht is dan scheelt dat heel veel nabewerken....

Waar ga je het hout eigenlijk kopen? bij een houthandel, of bij een houtzagerij? Bij een houtzagerij is het veelal goedkoper, moet je alleen geluk hebben dat ze wel gedroogd hout hebben...

Ik had deze leverancier in gedachte omdat dat maar een uurtje rijden is;
    http://www.buitenhout.com/nl/shop/ho...-plaathout.htm

Forum Rechten