Eindelijk mn freestafel in aanbouw

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Nou na weken plannen, onderdelen verzamelen en 50x opnieuw tekenen ben ik van de week eindelijk met mn freestafelblad begonnen.

Dank voor alle inspiratie voornamelijk aan:
GCO:
http://www.woodworking.nl/showthrea...GD-freestafel-inlegplaat&highlight=freestafel
Pascal:
http://www.woodworking.nl/showthrea...met-Triton-TRA001&highlight=freestafel+pascal
En natuurlijk het supermooie topic van WR1944:
http://www.woodworking.nl/showthrea...et-Triton-MOF001C&highlight=freestafel+WR1944

En natuurlijk nog veeeel meer topics op dit forum met info! teveel om op te noemen

T word een hoop gefreubel, voor nu komt dr een uitsparing in de onderzijde waar mn Mafell LO 50 in kan hangen, maar heb in de layout wel al rekening gehouden met de afmetingen van een mooie inlegplaat, waar ik een Triton onder wil hangen, maar daarvoor ga ik eerst nog even wat sparen!

Tekening blad:
freestafelblad_V106.jpg

Om de groeven voor de Incra T-track in te frezen gebruik ik de zaagliniaal van mn scheppach/spero inval zaag met de festool adapter die ook op mn Mafell LO 50 frees past, alleen moest ik wel het hoogteverschil opvangen anders kwam ie scheef te staan... Toen bedacht ik me dat ik 2 linialen heb!

DW1C0838.JPG


DW1C0837.JPG


En het begint langzaam aan wat te worden..

DW1C0843.JPG


De incra T-Track gaat er heeeeel strak in als ik in, alleen de Mitre track heb ik IETS te breed gemaakt, GRRR moest in 2 stappen en kon niet goed zien waar de lijn liep met de stofzuiger mof op de frees, nu is hij +/-1 mm te breed maar gelukkig wel goed recht.. Ach als ik hem strak tegen 1 kant aan duw tijdens t vast schroeven komt het vast goed.


Nu nog meer tijd vinden, en beginnen met mn fence...
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
druk je er toch wat strookjes hout fineer tussen ?

Dat opvullen van de spleet moet je zeker doen. En de rail moet ook goed gelijk liggen met het tafelblad. Het profiel is "maar" aluminium en dat kan ietsje vervormen als je de klemmen te strak aantrekt. Met een strak aansluitende zijkant heeft de zijkant van het profiel steun als er belasting op het profiel komt. Ik heb bij mijn tafel gemerkt dat de miter rail (de niet T-groefrail) heel licht knijpt waar de schroeven in de bodem zitten. En ik had ze redelijk voorzichtig aangedraaid. Met een ietsje lossen was het verholpen. Met andere woorden: zorg dat de bodems van je groeven zuiver vlak zijn en vrij van minieme restjes zaagsel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is goed om te weten, ik moet mijn rails ook eerdaags monteren

@EwoudK: hoe ga je het MDF afwerken (ga je dat uberhaupt afwerken)
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik zat er over te denken om hem van MDF met lakdraag folie te maken maar ik vond het n beetje zonde om n heel vel 244x122 te halen voor n vlak van 85x62

Dus heb ik hem maar van gewoon MDF gemaakt, misschien doe ik er n flinterdun laagje lak op, maar eerlijk gezegd was ik al bang omdat t voor eerst zo op precisie aankomt dat t frezen van de groeven vast niet in 1 keer goed zou gaan dat ik hem misschien met de op gedane handigheid van mn 1e versie later gewoon nog n betere versie maak.

Heb ook nog over CNC zitten denken, maar heb nog geen goed (betaalbaar) adres gevonden on t te laten doen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Nu merk ik pas dat ze op de Mafell dat extra steuntje hebben weggelaten waarmee je juist vlak met een rail kan werken, raar van hun!

Als ik het begrijp zal de geleider in de breedte liggen aan de bovenkant van de tekening? Ligt de frees dan niet veel te diep of is dat voorste stuk van 20cm toeklapbaar?

De mijne staat op zo'n 35cm van de voorkant en daarbij moet je al voorover buigen om te frezen, wat bij langdurig werken snel voor rugpijn zorgt. Als ik er nog één bouw dan zet ik die dichter vooraan.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Nu merk ik pas dat ze op de Mafell dat extra steuntje hebben weggelaten waarmee je juist vlak met een rail kan werken, raar van hun!

Als ik het begrijp zal de geleider in de breedte liggen aan de bovenkant van de tekening? Ligt de frees dan niet veel te diep of is dat voorste stuk van 20cm toeklapbaar?

De mijne staat op zo'n 35cm van de voorkant en daarbij moet je al voorover buigen om te frezen, wat bij langdurig werken snel voor rugpijn zorgt. Als ik er nog één bouw dan zet ik die dichter vooraan.

Inderdaad dat steuntje wat bij mn freesadapter van festool kwam kan ik niet op mn Mafell vastzetten, heb t wel geprobeerd met een hoek beugeltje maar dat gaf niet echt een bevredigend resultaat.. Beetje gammel.

Ik was inderdaad van plan die voorste 20cm naar beneden te kunnen klappen!
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Gut de tijd vliegt voorbij, maar ik heb de afgelopen weken eindelijk her en der wat tijd gevonden om aan mn freestafel te werken dus hierbij een stukje verslag.

Freesdiepte fineer.jpg
Op advies van WR1944 toch maar mn ietsjus te diep uitgefreesde sleuven voor mn t-tracks wat op gehoogd met wat restjes fineer, nu zitten ze op perfecte hoogte, tnx voor de tip!

Gat voor inleg plaat.jpg
Gat voor de incra inlegplaat uitgefreesd, natuurlijk vergeten daar een foto van te maken. Had nog wat ringetjes liggen die vastgelijmd zodat daar de stelschroefjes van de Incra plaat mooi op komen te rusten.

versteviging01.jpg
Omdat ik 18mm toch niet heel stevig vond met al die sleuven er door... toch maar wat multiplex restjes als versteviging geplaatst met lijm en schroeven. Moest wel opletten geen schroeven door mn t-tracks te jassen...

versteviging02.jpg
Toen bedacht ik me dat die loeizware freesmachine en plaat op een randje van ongeveer 8mm mdf aan het hangen was.. Dus toch maar een restplaatje berken multiplex er tegenaan. Eerst het gat voor de plaat er wat kleiner slordig uitgehaald met de decoupeerzaag, eerst even voorboren in de hoeken.. En toen netjes bijgewerkt met de kopieerfrees.

gat voor hoogte verstelling01.jpg
Even de freest op de plaat, en met een whiteboard marker even aangegeven waar het gat voor de hoogte verstelling van de Triton moet komen, suf dat ze die er niet even in laten maken bij Incra, maar ach..

gat voor hoogte verstelling02.jpg
Komt die chinese kolomboormachine van mn maat zn vader die hier al tijden in een hoek staat toch weer eens van pas :-D

gat voor hoogte verstelling03.jpg
De zwengel is iets van 11mm dik dus maar een boor van 12mm gehaald, Past toevallig wel heel netjes.

freestafelblad.jpg
Zo de bovenkant van het blad, nu kunnen jullie net niet zien dat ik de voorste 20mm er van af heb gezaagd, weet niet op dat al zo was op deze foto, maar ik was eerst van plan het blad aan de voorkant opklapbaar te maken, zodat frezen niet zo ver naar achteren gebeurd, dank voor de tip benchworks...! Het scharniergedeelte het ik maar laten zitten, vond het wel prima zo..

malletje gat fence.jpg
Wat restjes mdf en dubbelzijdige tape maken een simpel malletje voor het uitfrezen van het gat voor in mn fence(hoe noem je je fence eigelijk in het Neerlandsch? noemen we dit gewoon een geleider?).

fence.jpg
Even met de lamellenfrees gaten gemaakt voor het uitlijnen voor het vastlijmen.

Fence staat inmiddels in de lijm... alleen geen foto van gemaakt natuurlijk.

Sorry voor de kwaliteit van de foto's had alleen maar mn telefoon in de buurt :-D..

Kijken wanneer ik tijd vind om weer even verder te gaan.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi Ewoud,

Ziet er allemaal goed uit.

Alleen 1 ding valt me tegen: Geen camera in de buurt?

Morgen weer en winkel vol toch :p

Gr Berton

o
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Netjes gemaakt. Daar ga je plezier van hebben. Ik vind de zware triton machine top onder de freestafel. Met het grote vermogen kun je lekker raggen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Tot op heden heb ik zonder afzuiging gewerkt. Incra heeft een afzuigbak. Ik weet dat een van onze forumleden zon ding heeft. Laten we even kijken of daar reactie van komt.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb de stofafzuiging van de tra 001 wel gebruikt en hij is ok, maar de afzuiging van mn mafell bovenfrees is beter.


Moet nog wat knutselen om mn stofzuiger slang te splitsen zodat ik hem ook aan de bovenzijde van mn tafel op mn geleider kan aan sluiten.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Bedankt ewoudk,

Tsja Mafell. Zowat het beste wat er op de markt is. Die hebben uiteraard hun stofafzuiging altijd wel heel erg netjes voor elkaar. Had ook niet verwacht dat een Triton (voor dat geld) op hetzelfde niveau zou zitten, maar ik neem dus aan dat het wel aanvaardbaar is?
Volgende week eens eentje bestellen en een freestafel beginnen :)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik wil hier niet een discussie starten over welke frees de beste is. Uit ervaring weet ik dat de topfrezen van de bekende merken elkaar in directe kwaliteit niet veel ontlopen. Ja bij de toepassingen en afzuiging wel maar ik heb het nu even over motor en lagering. Dit is voor een frees die je onder een tafel monteert belangrijk. Hier verschillen ze dus weinig. De Triton Heeft veel vermogen maar het belangrijkste vind ik de ingebouwde hoogteverstelling en de freeswissel boven de tafel. Als gewone bovenfrees zou ik de tra001 niet snel kopen. Voor mij is die veel te zwaar als hand machine. Mijn topper is de festo of 900e (ja toen nog geen tool) van 1994 werkt nog steeds uitmuntend.Maar gemonteerd onder de freestafel werd ik er niet vrolijk van. Veel te veel tijd kwijt met afstellen. Leg je meer de nadruk op stofafzuiging dan bouw je er een kast omheen met een slang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.