profielhout ramen in België

joris39

Nieuw lid
3 nov 2013
7
0
Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum en ook relatief nieuw met houtbewerking. Voor een oude stalling wil ik zelf ramen maken. Liefst van al zou ik hiervoor profielhout aankopen. Echter ik kan dit nergens vinden in België. Heeft er iemand weet waar dit kan aangekocht worden in België ?

Bedankt op voorhand !

J
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Joris,

Ik ben ook van België en weet niet onmiddellijk waar dit te vinden is, maar als ik soms zie welke prachtige (meranti of andere) tweedehands ramen ze op bijvoorbeeld op 2dehands.be aabieden, dan zou ik daar eerst eens gaan kijken. Misschien zit de maat die je nodig hebt er wel tussen. Voor iemand die relatief nieuw is in houtbewerking lijkt me het maken van ramen een niet zo gemakkelijke klus.

Groeten

Frank
 

tuoh

Oud hout
Bij mijn weten ga je dat in België niet, of nauwelijks vinden. Het enige dat in de buurt komt zijn gelamineerd en geschaafde kepers geschikt voor ramenhout.
De gebruikelijke raamprofilering is in België totaal anders dan in Nederland.
Nu zijn profileringen relatief makkelijk aan te brengen, al wat je nodig hebt is een cirkelzaagmachine met een goede zijgeleider. De verbindingen bij ramen zijn een stuk veeleisender om maken, wil je het goed doen tenminste.

Het is heel lastig, of quasi onmogelijk om bij reeds geprofileerd hout de vereiste verbindingen te maken. Meestal gaat men dan de onderdelen maar in verstek zagen om zo een raam trachten te maken. Maar tenzij men strikte productienormen volgt zal deze "verbinding" altijd inferieur zijn aan de klassieke pen en slisverbinding.

De werkvolgorde bij het maken van ramen is de volgende:

- hout uitsmetten en schaven
- hout paren en afschrijven
- verbindingen aanbrengen
- profileringen frezen
- de onderdelen verlijmen
- alles opschuren
- beslag monteren en afwerken



Mvg,

André
 

joris39

Nieuw lid
3 nov 2013
7
0
Bedankt voor de info, Frank. Echter de afmetingen zijn zo verschillend dat vrees dat ik op deze manier geen ramen zal kunnen bemachtigen.
Het is zo dat het niet de eerste keer is dat ik ramen maken. Ik maak de profileringen zelf. Daar dit een oude schuur/stal is wou ik iets 'sneller' te werk gaan. Ik wou nagaan of er in dit profielhout iets zit wat mij kan bekoren. Kans zal groot zijn dat ik toch kies voor deftige kepers die ik zelf onder handen neem.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Van oude nog goede ramen heb ik wel eens kleinere ramen gemaakt, ook voor een schuur of zo. Ook wel eens gehoord dat ze gewoon stukken tussen de regels en stijlen wegzaagden en de stukken weer verbonden met epoxy.

Hier in Nederland kun je bij Raab Karcher geprofileerd raamhout kopen, zitten ook wel vestigingen van dichtbij de Belgische grens. De keus in raamhout is wel beperkt.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Misschien kan je eens gaan kijken bij firmas die PVC- en aluminiumramen plaatsen. Meestal moeten ze de oude ramen meenemen, en daar zijn dikwijls nog heel goede exemplaren bij , die je kan aanpassen naar het juiste formaat.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.