advies keukenkast maken

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik ben bezig een nieuwe keukenkast van 90 cm breed te maken voor onze nieuwe oven. De oven van 60 cm komt in het midden met aan beide zijden een smalle kast/lades (ca 14 cm) om bijv kookboeken en kruiden in te zetten. Ik gebruik voor de boven en onderzijde 25 mm wbp multiplex. Voor de zijkanten 2 x 25 mm wbp en 2 x 18 mm berkenmultiplex. Ik heb bewust gekozen voor multiplex omdat bij de bestaande kasten na 15 jaar al het loopwerk los begint te zitten in de spaanplaat. Op de koppen die in het zicht komen heb ik 15 mm eiken gelijmd. De koppen worden in dezelfde kleur als de eiken fronten van de keuken geschilderd.
Ik ga de kast in elkaar zetten en nu is mijn vraag, wat is beter en sterker:
- de onder en bovenkant tussen de zijkanten maken (is volgens mij gangbaar) of
- de de zijkanten tussen de boven en onderplaat maken.
Op de kast komt een terrazzo blad van 50 mm dik met een zware kookplaat.
Ik zet alles in elkaar met domino's van 6 of 8 mm en de tussenwanden met deuvels, die ik van bovenaf inboor (6 of 8 mm). Lijmen doe ik met de blauwe Titebond en als het nodig is kan ik nog Kreg-schroeven op de hoeken maken.

Voor mijn gevoel is optie 2 sterker omdat het bovenblad dan op de staande wanden rust en ik dus geen "afschuifkrachten" krijg.

Graag hoor ik jullie advies
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Onderbouwkeukenkastjes hebben eigenlijk geen bovenblad, alleen twee smalle stripjes voor en achter, althans, zo is het bij IKEA onderbouwkastjes. Die worden dan wel aan de muur vastgezet, middels beugels die aan de zijpanelen vastzitten.
Als je toch een houten bovenblad toepast, en daar een stenen blad op legt, steunt dat stenen blad effectief alleen maar op de vertikalen (zij)panelen, want dat houten bovenblad buigt altijd meer door dan de steen. Dit geldt zowel voor een tussen- of opliggend houten blad.
Voor de onderzijde is het belangrijk dat de poten direct onder je vertikalen panelen geplaatst worden, of loopt je zijpaneel door tot op de grond en gebruik je geen poten? Ook dan geldt weer dat tussen- of onderliggend m.i. niets uitmaakt, omdat je de kracht niet via je onderblad naar de poten toebrengt.
Ik zou dus zeggen: maak het zoals het het gemakkelijkst/mooist is.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Volgens mij is het beter als je de zijplaten op de onderzijde plaat zet. En idd de plaat van de poten onder het kastje moet je idd op de randen zetten. De bovenzijde is bij keukenkasten altijd open met tegen de achterzijde en voorzijde een plankje, ongeacht het gewicht dat er op gezet wordt. Dat maakt inbouw van apparatuur in het bovenblad makkelijker.

Of je de boven en onderzijde nu op/onder of tussen de zijwanden zet maakt voor evt. verbuiging van de zijwanden door gewicht niets uit. Echter de verbindingen tussen zijwanden en de boven en onderzijde hebben gewoon minder te verduren als je de onder- en bovenzijde onder/op de zijwanden zet.

Dat men dat bij productie van keukenkasten dat niet doen heeft te maken met het 32mm systeem. Men kan dan namelijk zijwanden zagen van precies de gewenste hoogte en met aftrek van tussen geplaatste 18mm onderzijde kunnen ze precies lekker het 32mm systeem boren van af de onder of bovenzijde van de rand van de zijwand. Zie bijvoorbeeld de handleiding van het LR-32 systeem van Festool
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Bedankt voor jullie reactie. De bovenzijde van de kast mag dicht omdat de inbouwdiepte van de kookplaats 45 mm is en het blad 50 dik wordt. Hoeven alleen maar uitsparingen in voor gasslang en stekker. Ik ga de zijwanden er tussen zetten, lijkt mij ook het sterkste. Vwb het 32 mm systeem, dit is nog wel te overkomen met een pasblokje met dezelfde dikte als de bodem.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
volgens mij heeft het met de afwerking te maken . als je de zijwanden door laat lopen zie je de kopse kanten niet als de keuken gemonteerd is.
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
persoonlijk zou ik de bovenzijde van de kast niet dicht maken met het oog op eventuele warmte van de kookplaat aan de onderkant
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.