Serre-joints (koppen)

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar serre-joint koppen, die zelf te monteren zijn op een houten balk.
Voordeel hiervan vind ik dat je niet vast zit aan een bepaalde lengte. (ze zijn toch altijd te kort)
Loop al geruime tijd op internet te zoeken naar een leuke en betaalbare set van 4 koppen.

Baptist heeft ze op het moment niet meer. Heb ook gelezen over het merk Record, zijn deze uberhaupt nog te krijgen?

Wie heeft er goede tips/aankoopadviezen?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zou toch niet voor hout gaan als basis voor een serre-joint. Hout is mij daarvoor te instabiel en te flexibel. Kijk gewoon eens op marktplaats voor stalen gelaste T-rails serre-joints. Deze jongens geven geen krimp maar zijn wel loei zwaar.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
ericbijsma zei:
Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar serre-joint koppen, die zelf te monteren zijn op een houten balk.
Voordeel hiervan vind ik dat je niet vast zit aan een bepaalde lengte. (ze zijn toch altijd te kort)
Loop al geruime tijd op internet te zoeken naar een leuke en betaalbare set van 4 koppen.

Bij Silverline (http://www.silverlinetools.com)verkopen ze Cramp haed sets voor ± € 19 :!: Ze lijken sprekend op die van toolstation (36.60) :roll:
Silverline wordt verkocht door `gereedschaphandelshuis` een onderdeel van Esmax (http://www.esmax.nl).


Geurt.

-----niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer----
 
A

Athanor

Guest
Dit onderwerp is vorig jaar in een ander topic in dit forum al eens flink besproken. Daar kun je al heel wat info halen. Er staat ook een foto bij van het tafelblad wat ik in de lijmklemmen heb staan, waarbij je ook een paar klemmen ziet die ik met een houten klamp en losse koppen heb gemaakt. Deze gaan nogal kromstaan als je ze aanspant, maar ook de pipe-clamps doen dat wel. Daar zijn misschien wel oplossingen voor te vinden, maar het hoeft niet altijd een probleem te zijn denk ik. Zie het volgende topic: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=99&st=0&sk=t&sd=a&hilit=pipe+clamps&start=10

Fons

P.S. Hierbij gelijk de foto nog maar even....


Attached files
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
mmmmh, ben zelf eerlijk gezegd niet zo wild van Pipe-clamps. Denk dat deze ook nog buigen.

Voorkeur zou dat uit gaan naar t-rails.
Op MP staan ze inderdaad, maar een railtje van 150 cm kost al 89 euro, zou er 3 willen aanschaffen.
Is toch helaas iets boven budget.

Iemand een goed adres voor deze klemmen?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik heb laatst 10 van deze setjes besteld bij axminster: (waren toen in de aanbieding voor 8,65 (ex btw))
http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Deluxe-Cramp-Head-Set-32169.htm
Dit is erg kort geleden en ik heb ze nog niet gebruikt maar dat zal niet lang meer duren.

Ik ga wel 5 van deze klemmen onder en 5 boven het blad gebruiken om te voorkomen dat het blad bol wordt gelijmd.

ik snap alleen niet hoe op de foto van die klem zo bol komt te staan als je de balk van de klem laat rusten op het blad bij het aandraaien. misschien is dat te voorkomen als je een drukbalk aan de andere zijde plaatst en met klemmen lichtjes aandraait. Ik moet toch binnenkort een nieuwe tafel maken om de huidige te vervangen, dus ik zal het dan uitproberen.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Hoi Eric,
Ik heb via Marktplaats een paar jaar geleden serrejoints gekocht bij, waarschijnlijk, dezelfde aanbieder als waar jij naar verwijst.
Ik heb toen de blauwe gekocht. Hij heeft nu ook andere die duurder zijn en hopelijk ook beter (op de foto zijn ze groen, vandaar).
Die blauwe zijn overigens prima. Tja, je kunt ze zeker mooier en beter krijgen maar voor het bedrag dat ik toen betaalde (35 euro pst) ben ik zeer tevreden. De kop staat loodrecht op de stang en het aandraaimechanisme werkt goed. De stangen zijn recht en niet getordeerd.
Mijn advies zou zijn om die man in Ravenstein toch eens te vragen of hij deze blauwe nog heeft....

Succes met den zoektocht
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Eric,

Zelf heb ik al jaren een aantal sets van record.
Onlangs een paar bij gekocht van anant bij http://www.dick.biz
prachtige site met allerlei gereedschappen.
een houtenbalkje machineren en klaar. matuurlijk buigt dit iets door als er druk op komt, maar meb je wel eens naar een lijmtang gekeken. daarbij komt dat als je verbinding goed is je helemaal niet zo achterlijk veel druk nodig hebt. Tot slot de tip van Guido: zet ze altijd om en om. bv. drie onder en twee ertussen in aan de bovenkant. (draai ze allemaal gelijkmatig aan dus niet eerst de onderste muurvast en dan de bovenste) door ze voorzichtig aan te draaien wordt je te verlijmen paneel van zelf vlak gedrukt en heb je geen drukbalkjes of wat dan ook nodig. Het gaat er dus om om met beleid te werken.

Succes!

Sander
 

Sanny

Actieve deelnemer
Oh ja, die stalen zijn wel mooi, maar erg duur en ze zijn zo zwaar dat je ze in de praktijk minder zal gebruiken. nu kan ik gewoon panelen op mijn werkbank lijmen en ze met klemmen en al voorzichtig tegen een muur zetten, en dan de volgende lijmen, probeer dat maar eens met die stalen krengen...
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb ook een aantal record serre-joints. Gekocht bij een machinehanden en op metalen koker profielen gemonteerd, werken prima, wel wat zwaar.

Het liefst zou ik die Bessey K-body klemmen willen hebben. Maar die zijn helaas erg prijzig.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik gebruikte tot voor kort ook de genoemde Record lijmkoppen voor het verlijmen van panelen.
Het is een handig flexibel systeem, maar echt recht waren de panelen nooit omdat de lijmpers ging buigen. Daardoor wordt de kracht niet meer recht op het werkstuk uitgeoefend en heb je veel schaafwerk om een toonbaar geheel te krijgen. Nu is het wel zo dat ik altijd grenen rest-stukken gebruikte voor de serre joint. Waarschijnlijk gaat het met zwaarder hout een stuk beter..

Natuurlijk, als de afzonderlijke planken zo perfect geschaafd zijn dat er nergens een kiertje is en je dus niet hoeft te persen...., ja dan zal het goed gaan. Helaas is mij dat nog nooit gelukt. Ik heb altijd wel ergens geweld nodig.

Ik ben overgestapt op de Plano lijmpers (o.a. via de Baptist verkrijgbaar, maar ook via diverse webshops). Een perfect systeem. Je kunt er gemakkelijk grote panelen in zetten en het neemt weinig ruimte in omdat het aan de muur hangt. En, de panelen zijn perfect recht. Nadeel: het systeem kost de nodige duiten.
Maar het goede nieuws is dat er op dit forum een topic is voor zelfbouw van zo'n systeem.
viewtopic.php?f=10&t=41
Mogelijk dat het een optie is, of anders een variant daarop.

N.B. ik ga mijn Record koppen niet verkopen. Daarvoor gebruik ik ze nog te vaak voor andere klem-acties ;)
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Ik heb de beste man van MP even een mail gestuurd, met de vraag of hij de "goedkopere"versie ook nog heeft.
Heb inmiddels ook een scherpe prijs voor IRWIN losse koppen. (60,= p/set van 2)

Zat te denken:
Die losse koppen dienen gemonteerd te worden op een balk van 25 x 38 mm.
Als ik nu een dikkere eiken balk neem, van bijv. 10 cm hoog en 5 cm breed.
Hier aan beide zijde een sponning uitfrezen, zodat er een stukje blijft staan van 25 x 38 mm.
Dan ontstaat er een ook T-model. Zou dat een stuk sterker zijn als een losse balk van 25 x 38 mm.?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
ericbijsma zei:
Als ik nu een dikkere eiken balk neem, van bijv. 10 cm hoog en 5 cm breed.
Hier aan beide zijde een sponning uitfrezen, zodat er een stukje blijft staan van 25 x 38 mm.
Dan ontstaat er een ook T-model. Zou dat een stuk sterker zijn als een losse balk van 25 x 38 mm.?
Ja. Andere mogelijkheid met nog meer effect: de balk schulpen in 2 keer 10x2.5 (moet je dus niet met 50mm beginnen...) en die haaks op elkaar monteren.

Arthur
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Da's ook nog een goede optie, op een dergelijke manier moet er toch iets sterks te creeren
zijn.

En een redelijk groot voordeel: het blijft hanteerbaar qua gewicht en de kosten blijven beperkt tot losse koppen met een paar balkjes eiken oid.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
coko zei:
Ik heb ook een aantal record serre-joints. Gekocht bij een machinehanden en op metalen koker profielen gemonteerd, werken prima, wel wat zwaar.

Het liefst zou ik die Bessey K-body klemmen willen hebben. Maar die zijn helaas erg prijzig.

is dit niks voor je dan? ;)
verschillende websites geven aan dat Bessey volledig voorbij gestreefd is door Jet :cool:
http://www.rockler.com/product.cfm?page=11417
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi mannen-

gezien het feit dat een goede lijmverbinding zonder veel kracht dicht moet gaan is de discussie over doorbuigende lijmtangen eigentlijk overbodig.als je houten balken het niet halen dan is er toch iets mis met de verbinding.

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
guido zei:
..........dat te voorkomen als je een drukbalk aan de andere zijde plaatst en met klemmen lichtjes aandraait. Ik moet toch binnenkort een nieuwe tafel maken om de huidige te vervangen, dus ik zal het dan uitproberen.
Doe je er dan wel twee lagen krantenpapier tussen Guido ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.