Twee werkstukjes voor m'n meissie. Fotoverslag + suggesties voor afwerking gevraagd

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Hai,

Ik ben inmiddels al weer bijna 5 maanden de trotse vader van Meike en wie hier kinderen heeft weet het: daar moeten natuurlijk leuke dingen voor gemaakt worden :)

Hieronder een kort verslag van de voortgang. Ik ben nog niet helemaal uit de definitieve afwerking. Wellicht hebben jullie suggesties. Alle input (en opbouwende kritiek) is welkom.

Gr. Paul

==
Het eerste project is al een poosje bijna helemaal af: een boekenplank. Je kunt immers niet vroeg genoeg de boeken in duiken...
Nuja, eigenlijk is het nu vooral een knuffelplank met twee verdiepingen.
Simpele constructie: twee planken, zijkanten vastgezet met zwaluwstaart onder en gleuf boven. Toch nog lastig genoeg om te maken, want voor mij de eerste keer.
De bovenste plank is iets smaller gemaakt en de voorzijde hiervan volgt de kromming van het zijblad. Eerst geprobeert met een spookschaafje, maar ging uiteindelijk veel gemakkelijker met een gewone nr 4.

De delen nog los
Boekenplank_01.jpg
Creatief klemmen met spanband en hulpblokjes (lijmklemmen van 150 cm, die heb ik dus niet bij de hand :) )
Boekenplank_03.jpg
En dan schuren
Boekenplank_06.jpg
Klaar!
Boekenplank_07.jpg
Verbindingen best goed gelukt voor de eerste keer...
Boekenplank_08.jpgBoekenplank_09.jpg
Heb alles in de olie gezet, ziet er al mooi uit. Nu wil ik later nog eens een mooie afbeelding in de zijkant maken (ding hangt al aan de muur, dus plan is even in de ijskast gezet). Bijvoorbeeld door te snijden, branden of wellicht zelfs uit te zagen.
Hebben jullie nog suggesties? Ik heb nog geen ervaring met het aanbrengen van dit soort decoraties, dus tips en trucks zijn welkom.

Project 2 in de volgende post.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Project 2 - mobile

Tweede project is een mobile, je weet wel, zo'n hangend ding voor boven wieg of ledikant. De goede opletters hebben er in een foto hierboven al een kunnen zien. Die is cadeau gekregen van vrienden. Maar dat weerhoudt me er niet van er zelf ook nog een te maken :D

Trouwens, ik wil niet zo'n saai boederijthema, maar iets met spannende ruimtevaart!

Simpel project in theorie, maar was toch lastig. Ik wilde dit doen met een gevonden stukje hout (uit de afvalbak van houtbewerkingscursus gevist). Weet niet wat voor hout het is, maar dat zat tegen zeg!

Probleem 1 voor de beginner: Superwarrig, dus voor mij totaal onschaafbaar. Dus "glad" gemaakt door veel te schuren...
Probleem 2 voor de beginner: Superbreekbaar. Bij het uitzagen sprongen steeds stukken weg van het dunne (1,5 mm) hout.
Probleem 3 voor de beginner: Supervet hout, dus nauwelijks te lijmen...

Al met al heeeel voorzichtig moeten zagen en toch ging het nog mis. Met PU-lijm kon ik de stukken nog wel aan elkaar krijgen. Nu ga ik de boel nog opschuren en hoop ik dat de breuklijnen goeddeels weg zullen vallen.

Voortgang tot nu toe:
Delen van de mobile uitgezet op het hout:
Mobile_01.jpg
Uitgezaagd en in de goede volgorde gelegd. Met name de kleine sterretjes zijn nogal onregelmatig geworden, maar dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg. Mag best een beetje rommelig zijn.
Mobile_03.jpg
Voor het ruimteschip en de komeet wil ik nog accenten aanbrengen, anders is niet goed te zien wat het voorstelt. Zo ongeveer:
Mobile_04.jpg

De vraag is nu, hoe zal ik dit afwerken. Ikzelf dacht aan wit potlood voor de accenten (zie plaatje hierboven) en dan het geheel lakken of in de olie. Iemand ervaring hiermee?

En dan nu de hamvraag: wat is het voor hout? Ikzelf heb weinig verstand van hout, dus wellicht is het gemakkelijk te raden. Hieronder een detailfoto met flits:
Mobile_05.jpg
 

Bijlagen

  • Mobile_01.jpg
    Mobile_01.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 575

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Idd dat is een slackline, als je die even goed aantrekt trek je heel die constructie plat ;) Ik gebruik wel eens mijn laminaat klembanden om te lijmen e.d. dat werkt ook wel aardig. Mijn slackline laat ik mooi opgerold zitten voor het buitenspelen :cool:

Over de afwerking ik zou het idd bij olie of lak houden. Felle kleuren is alleen nog maar onrustiger voor de kleine. Sommigen noemen dat aantrekkelijk voor kinderen maar als je weet dat sommige baby's gewoon niet kunnen slapen omdat ze zichzelf wakker houden met bewegende handjes/armen boven hun hoofd kan je wellicht voorstellen wat een fel gekleurde bewegende mobiel doet.
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Slackline is correct. U gaat door voor de magnetron!

Fijn dat zuma voorstelt om niet bont te kleuren... Ik ben het eigenlijk wel met Sam eens, maar de nerf van het hout is eigenlijk te mooi om overheen te gaan.

Wie weet of lak over potlood zou kunnen werken?
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Als ik iets voor mijn kinderen maak rond ik bijna altijd elke hoek af en werk ik het af met een dikke laag glimmende lak. Zo heb ik toch het mooie van hout en de kinderen vinden de glinstering en speelse vormen juist mooi.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
...
Wie weet of lak over potlood zou kunnen werken?

Heb net een pennenbakje gemaakt met potloden als zichtbare deuvels, afgewerkt met lak uit een spuitbus. Had ook mijn twijfels of de lak aan de kleurstift blijft hangen, maar na drie lagen een krastest gedaan en de lak hecht prima.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Ik heb wel eens een "sterren"-auto gemaakt met mijn dochter...Mooi hout uitgezocht....mooi opgeschuurd....en toen besloot de jongedame dat roze de mooiste kleur was.....;)
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Zo jongens en meisjes, eindelijk af.

Heb uiteindelijk het hout geschuurd, daarna details met potlood getekend en daaroverheen afgelakt. Ziet er perfect uit.

@Rick: ze is gelukkig nog niet oud genoeg om een roze kleurstelling te eisen :)

Lekker drogen aan de waslijn...
Mobile_06.jpg

En helemaal gemonteerd aan het plafond...
Mobile_07.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.