Probleem met freesmachien

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo allemaal,

Ik heb een dewalt 621 bovenfrees die wel opstart maar dan langzaam gaat draaien en uiteindelijk stopt.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn,? ik dacht zelf aan de condensator maar weet het niet zeker.
Iemand een tip??

Alvast bedankt voor de reacties.

Martin
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Beste schrijnwerker, bedankt voor je antwoord maar is het niet zo dat als de koolborstel stuk zijn de frees helemaal niets meer doet? Is pos 4 de condensator?

Groetjes, Martin
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het gedrag is kenmerkend van de elektronica die de motor uitzet om die te beschermen tegen oververhitting. Is het een oude of heeft die al veel gedraaid?

Ik heb iets gelijkaardigs gehad met mijn kapex, start normaal gaat dan traag draaien en stopt terwijl die ook heel warm werd. En zolang die heet was ging die niet meer aan.
Koolborstels hadden niets, naar Festool gestuurd en die hebben er een nieuwe armatuur in gedaan(motor). Die was een jaar of 7 oud toen en had al veel meegemaakt.

Kan komen door versleten lagers maar ik twijfel dat dat voor oververhitting kan zorgen, maakt ze gepiep als je ze laat uitbollen of met de hand draait? Ze eens goed uitblazen en wd40 op de lagers spuiten doet soms wonderen.
 
Laatst bewerkt:

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo Benchworks, deze frees heeft best veel gedraaid maar de lagers zijn nog prima, volgens mij kan het ook de condensator niet zijn omdat die juist zou moeten zorgen voor een boost bij het opstarten (als ik het goed heb) ben bang dat het een nieuwe frees gaat worden.
Deze frees zit vast in een mal van HMB (http://www.hmb.nu/downloads/producten/00037.pdf) om een T-groef te frezen in deuren, hoeft dus niet van alles te kunnen maar wel een kopieerring van 30mm in kunnen. WIE OH WIE heeft er nog één liggen?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Er kan ook een barst in de koolborstel zitten.
Ik denk dat je ze er zoo uit kan halen.
Pos 4 is een stukje elektronica dat zorgt voor het toerental en starten/stoppen, het is niet de condesator.
De condensator dient over het algemeen voor het starten van de motor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.