Al-ko kober hdm 850 draaibank met afwijkende asmaat... Géén passende klauwplaat?

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Enkele maanden geleden via Ebay aangekocht... een AL-KO KOBER HDM 850 (Waarschijnlijk oud DDR machine).
Mooie stabiele (kleine) houtdraaimachine, lijkt ook wel wat op de houtdraaibankserie van Emco, toch :). In ieder geval is het een mooie draaibank welke uit twee delen is opgebouwd en dus voor kleine werkzaamheden (tot 600 mm) of grote werkzaamheden (tot 1300 mm) gebruikt kan worden. Je kunt de rails tegen elkaar schuiven en koppelen en dus een korte of lange draaibank opstelling gebruiken.

Alleen kom ik nu het volgende probleem tegen, nu ik een geschikte klauwplaat voor deze machine wil kopen... de asdiameter is niet standaard, vooralsnog lijkt het erop dat ik dus géén klauwplaat voor deze machine kan krijgen. Wie heeft ervaring met deze machine of kan mij verder helpen zodat deze machine wel gebruikt kan worden met meer gangbare maten?

Zie foto's voor de diameter...

IMG080.jpgIMG082.jpgIMG084.jpgIMG085.jpg
 
Als ik het zo zie dan is de maat 30 x 3,5. Een oude maat die vroeger wel meer op draaibanken voor kwam.
Sterker ik heb een draaibank met ook die maat.
Voor deze draaibank heb ik in een spankop een passende draad laten maken.
Ook heb ik nog een verloop van 30 x 3,5 naar 33 x 3,5 (die gebruik ik overigens niet meer).
Mocht je besluiten hiervoor in een spankop ook een draad te laten tapen overtuig je er dan van dat het echt de goede draad is.
Ik neem aan dat in de bus wel de goede draad zit, die zou je mee kunnen nemen naar een bedrijf die zo'n draad kan maken.

m.vr.gr. Jan
 

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
De Teknatools spankoppen kunnen inserts aan die 30x3.5 zijn. Zie http://www.teknatool.com/products/Lathe_Accessories/adaptor_page.htm , de IQNS. Ik gebruik een 18x2.5 insert in combinatie met een SuperNova2 en bij mij werkt dat prima.

Helemaal super,
denk dat ik dan voor de Super NOVA2 of de G3 kies van tecnatool. Blijft alleen even de vraag welke van de twee?
Ik heb begrepen dat de G3 wat lichter is uitgevoerd dan de SuperNova... maar wat zijn eigenlijk de inhoudelijke verschillen, wat zijn de beperkingen. Daarnaast begrijp ik dat ik deze chuck nooit meer hoef weg te doen door het gebruik van de inserts welke nagenoeg op elk type houtdraaibank passen :D
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb geen idee wat de verschillen zijn. De chuck die ik heb kwam hier op het forum langs. :) Er zat geen uitgebreid vergelijkend warenonderzoek aan vast, alleen even een check of de SuperNova2 op zich een goeie chuck was. En voor een beginnend huis-tuin-keuken-en-handvatdraaier als ik ben leek me dat van wel.
 

Woodmann

Nieuw lid
23 sep 2013
21
0
Het antwoord op mijn vraag, mede met dank aan alle reacties op het forum :D

Allereerst de asmaat... dat is dus M30 x 1.5 . Zoek je een asmaat van een houtdraaibank, staat op de volgende link een mooie tabel met bijna alle gangbare (en minder gangbare) asmaten... http://www.toolpost.co.uk/pages/Chucks___Accessories/Spindle_Data/spindle_data.html (info Bert Rosbach / Nederlandse Vereniging van Houtdraaiers, Radius)

Een adapter... kan gedraaid worden waarbij de meest geschikte adapter zou zijn... M30 x 1.5 (draadbus) naar M33 x 3.5 (draad). Kosten zijn dan via een officieel bedrijf ca. 90 Euro (Regio Rotterdam... Machinefabriek v.d. Klift)

Of...een chuck (klauw) met adapter waarbij enkele modellen de adapter 'achter' de chuck plaatsen (o.a. Super NOVA2 of de G3 ), waardoor de chuck minder stabiel wordt, óf de adapter in de chuck plaatsen (o.a. Oneway Talon).

Kostentechnisch, gelet op de mogelijkheden van een chuck met een wisselbare adapter, denk ik dat het verstandig is voor deze optie te kiezen. De chuck kan simpelweg op (bijna) elke houtdraaibank gebruikt worden (gelet op de grote van het te draaien voorwerp en de gekozen chuck). Dus een reële investering.

Nogmaals Thanks,
Woodmann
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.