Houtworm bestrijden

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik heb voor een zacht prijsje een mooie partij europees notenhout gekocht.
Die planken liggen al een jaar of tien onder een loods te drogen, zijn ook krukdroog.
Nu zitten er in sommige stukken, en dan vooral langs de kant (spinthout) wat wormgaten.
Het zijn er niet veel, en met het verzagen zijn de slechtste stukken al weggezaagd.

De resterende planken wil ik nu langslopen, en in elk wormgaatje wat gif spuiten.

Mijn idee is om due bij de apotheek enkele injectienaalden te kopen, dan wat houtwormbestrijdingsmiddel (ik las dat ze van HG zoiets hebben bij de gamma?) er in spuiten.

Gaat dit werken, of is er een andere (betere) manier.? En, werkt dat spul van HG goed genoeg, of moet ik het ergens anders halen, een ander soort gif.
Ik heb dus ook maar een heel klein beetje nodig..
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik gebruik een houtwormmiddel van TENCO verkrijgbaar bij de DHZ zaak - in dit geval de Multimate.
Werkzame stof is Permethrin.
Kan met injectiespuit voor enkele gaatjes, maar het hout insmeren met kwast gaat ook prima.
De gassen moeten in de holtes dringen. Let op je eigen veiligheid!!
Werkt in op het zenuwstelsel - wanneer je niet meer zenuwachtig wordt, ben je dus te laat:)
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb ze beide verkocht. Toen was de werkzame stof en de % oplossing gelijk. Alleen tenco was goedkoper en waren in grotere verpakkingen leverbaar.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Ik heb recent met AQUA MULTI gewerkt. Valt heel goed mee van prijs (ik koop dat in plastic kannen van 25l) in vergelijk met Xylamon oid. Hoe goed het is weet je toch nooit heel zeker met die dingen.

Met een injectienaald gaan behandelen zou ik niet doen. Behandel het ganse werkstuk maar, dan ben je zeker.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Een injectienaald is eigenlijk wat te dik en daarom doe ik het met een oude uierspuit,
(de boer gebruikt dit voor zijn koeien bij een uierontsteking en als ie leeg is gooit hij hem weg)
ik doe hier dan petroleum in en druk de uiteinde van de spuit op het gat en zet er lichte druk op
het kan dan niet bij de opening langs terug stromen maar je spuit het dan door de gangen heen
en het verbaasd met dan hoe ver die kunnen lopen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb gisteren wat houtworm bestrijdings middel gekocht, ben daarna gelijk naar de apotheek gegaan en daar wat injectiespuiten inclusief enkele naalden gekocht. Het zijn verschillende naalden, van lang tot kort en dik tot dun, en dat voor maar liefst 1,60 euro. Dus geen geld. Ga t eerdaags eens proberen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.