Houten plaat terug uit houten deur krijgen

Luikje

Nieuw lid
3 nov 2013
2
0
Hallo,

Ik heb een vraag. In mijn achterdeur heeft ooit een vorige bewoner een kattenluik uitgezaagd en weer teruggeplaatst. Nu zou ik graag dit luik weer in gebruik nemen. Zoals op de foto te zien is, is de zaagsnede nog zichtbaar, zowel binnen als buiten. Er is overheen geverfd.

Ik heb al geprobeerd het voormalige luik eruit te tikken met een hamer, maar dit geeft geen millimeter mee. Zover ik kan zien is er geen lijm gebruikt, alleen de verf, maar die heb ik al een beetje weggeschuurd. Weet iemand hoe ik dit houtstuk er weer uit kan krijgen zonder het hout te beschadigen door er met een beitel tussen te slaan o.i.d.?

Alvast bedankt.

DSC_0076.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Links sluit het heel strak aan, aan de rechterkant lijkt kit te zitten. Kan je daar eens inprikken met een mesje? Alleen vastgeschilderd lijkt me onwaarschijnlijk, een zaagsnede is toch vlug 2 mm. Zit er geen schroef vanaf de onderkant ingedraaid?
Anders gewoon met de decoupeerzaag eruit zagen.

succes
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik zou de deur eens goed fixeren en dan toch nog een een flinke tik met een hamer geven, zou toch ergens een scheurtje moeten ontstaan. Ik heb ooit een het omgekeerde gedaan namelijk zon luik dichtgemaakt en dat gaat echt niet 100% pas. Er moet dus een dichtgestopte naad zijn. De dunste decoupeerzaagbladen zijn toch al snel een millimeter dus die moet er zijn, ik zou verwachten dat die is dichtgestopt met een lijmachtige kit.
 

Luikje

Nieuw lid
3 nov 2013
2
0
Hoi, bedankt.

Ik denk dat jullie gelijk hebben vanwege de dikte van de zaagsnede zou er iets van kit te vinden moeten zijn, ik heb alleen nergens iets kunnen vinden. ik kan met een aardappelschilmesje een gaatje openwrikken aan de linkerkant, omdat daar iets meer ruimte is, maar dit geeft niet genoeg resultaat. Ik zal het nog eens met een flinke hamer proberen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Rondsnijden met een stanleymes, dan zou je ook eventuele bevestiginsmiddelen moeten voelen. Ik hoop voor je dat het niet met een goede houtrotvuller vastzit, want dan kun je je lol op...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Je kunt natuurlijk altijd gewoon de nieuwe maat uitzetten en opnieuw zagen, als het zo vast zit dat het er niet uit wil dan zit het ook vast genoeg om te laten zitten en dus gewoon te doen alsof je voor t eerst iets uitzaagt
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Gewoon opnieuw uitzagen, als het gelijmd zit is het totale lijmoppervlak zo groot dat je het er nooit uitgetikt krijg.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Uittikken met een hamer kan je van twee kanten doen. Veel decoupeerzagen zagen niet helemaal haaks, dus dan krijg je hem maar van één kant eruit.

Hoe zit het met dat logo? Daar zie je geen naad.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik zie een logo van de deuren leverancier zitten. Misschien heeft de vorige bewoner het gat door die leverancier laten dichtmaken.
En misschien kunnen zij dan ook advies geven hoe het weer te openen?

Northgo in Katwijk.

Groeten, Raymond
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
als het een goede klusser is geweest heeft hij gewoon met wat kopieerringen e.d. een exacte kopie van het gat gemaakt en deze met een perfect passend stuk weer ingelijmd. Dat krijg je nooit meer los. Gewoon nieuw luik aftekenen en weer de decoupeerzaag erop. Niet moeilijk doen wat ook niet los komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.