Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Boom op stam

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012

Boom op stam

Afgelopen storm een boom plat gegaan. Werd van de week gebeld of ik er wat mee wilde. Best een mooi exemplaar, maar de boom ligt op een plek waar je bijna niet bij kan met grote machines. Wel weer boven een drie meter ondiepe modderige sloot. Het meest beroerde is dat hij nu leunt tegen zijn maatje aan de overkant.

Volgens mij een prachtige Els. Locatie in de buurt van Oosterwolde Friesland. Voor geïnteresseerden, de reacties mogen via de DM.

Afb0279.jpgAfb0280.jpgAfb0281.jpg
    Jeroentje

HIj leunt tegen zijn maatje? Noemen ze zoiets geen weduwmaker ?

ja een echte widowmaker
    jammer met ruimte voor een tractor zou die zo weg zijn
    waardeer het werk van een ander als u eigen , ook bij een ander moet de kachel blijven branden.
    oordeel niet zoals u beoordeelt wil worden

fijn weg laten halen door iemand die er verstand van heeft
    heb genoeg van die pipo's gezien die bomen onder spanning 'wel eventjes' wegzagen
    en dan gaat het fout en roepen ze dat had ik niet verwacht...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Het heeft mij, daarom, laten beslissen er voor te bedanken. Maar wie weet is er hier een noordeling die wel zin heeft in een uitdaging.

De beperkte ruimte laat geen kranen of tractors toe zoals gezegd. Het zal dus puur spier en lierkracht worden om de boel daar weg te krijgen. Voor de boom staan bog wel wat bomen als ankerpunt, er achter geen enkele.Als niemand hier er lol in heeft wordt er gezocht naar een loonbedrijf die er wel trek in heeft. Het zal geen makkie worden voor niemand niet, ook niet de pro. Afgelopen week heel wat beroerd liggende bomen gezien maar deze is wel een toppertje. Het voordeel van de sloot is wel weer dat het hout drijvend naar de weg gebracht kan worden. En waarschijnlijk heeft de eigenaar er geen problemen mee als de boom een paar jaar blijft liggen om te wateren.
    Jeroentje

je zou hem kunnen verankeren aan een nevenstaande dikke boom en dan van boven af aan afbreken
    echt veel bruikbare stukken hout krijg je dat wel niet maar tis in ieder geval veilig

of je kunt ervoor kiezen om rigging te gebruiken indien mogelijkk
    dus de boom vastmaken aan een touw aan een katrol hoog in een andere boom,dan de omgevallen boom optakelen en of laten zakken op een andere plek waar hij helemaal plat op de grond kan liggen of je zaagt stukken van de onderkant af en laat hem steeds verder zakken

in alle mogelijke situaties zul je niet geweldig veel hout kunnen oogsten,of je moet het als brandhout willen gebruiken

btw,tis een beetje uit de buurt,mocht het korterbij zijn dan zou ik wel eens willen komen kijken

denk niet dat het een els is, eerder een berk of een abeel of zo maar en els niet zo gouw, of je foto's moeten heel slecht zijn.
    als hout bewerker zou ik er lekker van af blijven, zo waardevol zal die niet zijn.
    als boomverzorger, zou ik gewoon er af laten rollen

groeten fransie

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ja ik dacht ook dat het een abeel is.

Forum Rechten